Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون عمران و توسعه امور شهری روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به ضرورت ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان گفت: تحقق اصولی شهر هوشمند و هوشمندسازی شهرها و شهرداری الکترونیک باید همواره از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری باشد و انتظار می‌رود شهرداری ها در کنار توجه به توسعه زیرساختها به موضوع هوشمندسازی شهرها توجه مضاعفی نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مهدی جمالی نژاد در هشتمین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند کلان شهرها که بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: فناوری اطلاعات در فرایند توسعه شهری و ارتقای جایگاه مدیریت شهری در نظام اداری و اجرایی کشور و رفاه شهروندان از بخش های پیشران محسوب می شود و چنانچه در مدیریت شهری به ابعاد گوناگون فناوری اطلاعات توجه لازم صورت گیرد، مسیر توسعه شهری با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت و شاهد تحولات بزرگی در شهر و شهرداری خواهیم بود.

وی افزود: بدون تردید فناوری اطلاعات موتور محرک توسعه مدیریت شهری و روستایی کشور در آینده است که باید برای آن برنامه ریزی مطلوب و مناسب از سوی تمامی دستگاه های مرتبط انجام شود و رسیدن به  یک تفاهم و زبان مشترک در همه سطوح به منظور فراهم کردن بسترهای توسعه در بخش فناوری اطلاعات در شهرداری ها و دهیاری ها بسیار ضروری است و باید در اولویت کاری باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی برنامه های دولت طی سالهای اخیر استقرار دولت الکترونیک بوده است، گفت: در عرصه مدیریت شهری هم استقرار شهرداری الکترونیک و تحقق شهرهای هوشمند با هدف دسترسی آسان و لحظه ای شهروندان و سازمان ها به انواع خدمات مدیریت شهری و همچنین با هدف ارائه خدمات ارزان تر و با کیفیت بهتری در اولویت بوده است ولی تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله داریم و در 15 ماهی که از شیوع کرونا می گذرد کاستی های مدیریت شهری در عرصه فناوری اطلاعات نمایان و برای همگان مشخص شد که کیفیت ارائه خدمات از سوی شهرداری در بستر فناوری اطلاعات در سطوح مختلف باید بیش از پیش منطبق با انتظارات و نیازهای مردمی و در کمترین زمان و دقت بالا انجام شود.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه برخی مزایای شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک را حذف لایه های زائد در مدیریت شهری، فراهم کردن امکان دسترسی آسان شهروندان و سایر سطوح دولتی به اطلاعات و خدمات شهرداری، تسهیل فرایندهای اجرایی در شهرداریها و کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی و حذف سامانه های مازاد ... و کارآمد ساختن عملیات شهرداری جهت تضمین پاسخگویی سریع به نیازهای شهروندان و تسهیل ارائه خدمات به شهروندان برشمرد.

جمالی نژاد با بیان اینکه اگرچه دولت و دستگاههای مختلف در تحقق شهر هوشمند نقش ایفا می کنند اما بازیگر اصلی این مهم می تواند شهرداریها باشند، تصریح کرد: در واقع شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک قابلیت آن را دارد که رابطه میان شهرداری و مردم را به طور کلی متحول کند وموجب تقویت سرمایه اجتماعی شود.

وی با بیان اینکه مشارکت انسانی و استفاده از فناوری به عنوان عوامل کلیدی برای شهرهوشمند و توسعه پایدار شهری درنظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: هوشمندسازی شهر تنها در فناوری اطلاعات و تجهیزات خلاصه نمی‌گردد و در این راه تحول فرهنگی و زیرساختی برای ارتقای زندگی شهروندان، باید در دستورکار قرار گیرد و در واقع اصلی‌ترین رکن شهرهوشمند، میزان مشارکت شهروندان در استفاده از تکنولوژی است.

جمالی نژاد با بیان اینکه خروجی اصلی تحقق شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک فراهم شدن شرایطی برای ارایه خدمات با سالم ترین روش به شهروندان، از بین رفتن فساد، ایجاد فرصت های جدید کار و خدمت و تحول در بخش های اقتصادی و تجاری، افزایش حضور موثر بخش خصوصی و بهبود محیط کسب و کار، کاهش آسیب ها به محیط زیست، حکمروایی هوشمند و افزایش رضایت در چهره مردم است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه کارهای زیادی در این بخش از سوی شهرداری ها انجام شده ولی به هیج وجه کافی نیست و وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور آماده همکاری با شهرداری کلانشهرها و دستگاه های ذیربط برای ادامه این مسیر و برطرف ساختن نواقص و موانع موجود و استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود از جمله کمیسیون خاص امور کلانشهرهای دولت است.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در این جلسه در خصوص آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کل کشور، تجمیع خدمات پاسخگویی متمرکز سامانه های فوریت های شهری و تقشه راه اجرایی شهرها هوشمند تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور توسعه مديريت شهري روستا سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شهرداری الکترونیک فناوری اطلاعات شهر هوشمند ارائه خدمات مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،این جلسه با حضور معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، مدیرامور آب و فاضلاب میاندوآب و مدیران دفاتر معاونت آب به منظور رسیدگی به مشکلات و بررسی و راهبری پروژه برگزار و در آن مشکلات پروژه‌های آبرسانی و قرارداد بهره برداری از تاسیسات بخش آب مهاباد مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
در این جلسه موارد مربوط به قرارداد‌های پیمانکاران بخش اجرایی پروژه‌ها و قرارداد‌های بهره برداری شهری و روستایی، چاه‌های دشت تقی آباد و بخشی از چاه‌های شهر میاندوآب، اصلاح شبکه فرسوده شهری، ترمیم مخزن قاریاغدی و مخزن ۲۹ هزار متر مکعبی تصفیه خانه تبریز مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. 
در این جلسه همچنین با عنایت به اجرای پروژه مجتمع ۸۱ روستایی از محل محرومیت زدایی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و نیاز ضروری به ادامه و به نتیجه رساندن پروژه، موارد مربوطه بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

دیگر خبرها

  • بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب
  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
  • تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست
  • راه‌اندازی ۵ ایستگاه سنجش کیفیت هوا توسط شهرداری قم
  • ۲۴۳ خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • تلاش برای رسیدن خدمات هوشمند دولت به ۳۰ درصد
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • کاهش مشکلات خدمات حوزه حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی