Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند شرکت در تابلو شرکت‌های کوچک حاضر هستند؟ اظهار کرد: در حال حاضر پنج شرکت در تابلو sme حاضر هستند، پنج شرکت مجتمع پتروصنعت گامرون، گز سکه، مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان، ماداکتو استیل کرد و کیا الکترود شرق پنج شرکت حاضر و پذیرفته شده‌اند و چند شرکت هم در حال پذیرش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت فعلی این شرکت‌ها به چه شکل است؟ بیان کرد: شگامرون با یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بزرگ‌ترین و کیا با ۱۶۴ میلیارد تومان ارزش بازار، کوچک‌ترین این شرکت‌ها هستند. معاملات این شرکت‌ها با توجه به محدودیت‌های قانونی موجود بسیار محدود است و در حقیقت این بازار ابزاری برای تامین مالی کارآفرینان توسط اشخاص حقوقی و بعضا اشخاص حقیقی دارای صلاحیت است.

او در ادامه افزود: از آنجا که شرکت‌ها باید سهامی عام باشند و همچنین امکان تامین مالی از عموم را ندارند، استقبال زیادی از این بازار توسط ناشران نشده است. همچنین بوروکراسی‌های پذیرش و عدم آگاهی و نیز فرار از شفافیت مالی باعث شده، مزایای مالیاتی یا امکان تامین مالی از طریق ابزار‌های مالی اسلامی، این بنگاه‌ها را جذب بازار نکند.

بیشتر بخوانید

بورس سپر تورم کشور می شود!

قلی پور در پاسخ به این پرسش که چه کار‌هایی برای این شرکت‌ها صورت گرفته و نیاز است که چه کار‌های انجام شود؟ بیان کرد: حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی و حداکثر سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی طیف وسیعی از شرکت‌ها را در بر می‌گیرد، ولی معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی به نظر برای جذب صاحبان این بنگاه‌ها کافی نیست. با این حال همچنان بوروکراسی در خصوص اصلاح صورت‌ها و ساختار مالی در کنار محدودیت‌های فروش سهام و نقدشوندگی پایین، استقبال از این بازار را پایین آورده است.

او افزود: از طرفی بعید است ساختار مالی این شرکت‌ها منجر به رتبه اعتباری مناسب برای انتشار اوراق بدهی بدون ضامن شود. محدودیت‌های خرید خرد سهام توسط حقیقی‌ها نیز با توجه به ریسک بالای این شرکت‌ها طبیعی است و اگر قرار بر آزاد بودن خرید و فروش سهام مشابه سایر بازار‌های بورس و فرابورس بود تفاوت خاصی دیگر این بازار با سایر بازار‌های فرابورس نمی‌کرد.

او در پایان در رابطه با این سوال که چه کسانی امکان معامله سهام این شرکت‌ها را دارند؟ اظهار کرد: سرمایه گذاران حقوقی و نیز حقیقی‌های تایید صلاحیت شده که دست کم ۵ درصد سهام شرکت را دارند، امکان معامله سهام این شرکت‌ها در بازار برایشان فراهم شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس ایران فرابورس ایران بازار سرمایه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۴۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس امروز ۳ اردیبهشت با افزایش ۳ هزار و ۹۲۲ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۴ هزار و ۳۲۱ واحدی در ارتفاع ۷۵۷ هزار و ۷۰۹ واحدی قرار گرفت تا بازار شاهد روند مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز سهام و حق تقدم ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی ۴ هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سرانه فروش امروز ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود.

او افزود: امروز شاهد ورود نقدینگی ۴۲ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به بازار سهام بودیم. در جریان معاملات امروز ۵۲ درصد بازار یعنی ۴۱۲ نماد در وضعیت مثبت و ۴۸ درصد بازار به عبارتی ۳۷۴ نماد در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. امروز صنعت استخراج کانه‌های فلزی شاهد بیشترین میزان ورود نقدینگی بود و بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها هم به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: از جمله عوامل اثرگذار بر روند امروز بازار سهام را می‌توان روند کاهشی نرخ دلار، تصویب فوریت اصلاح بند س تبصره ۶ قانون، ثبات منطقه و ... نام برد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات
  • استقلال و پرسپولیس رسما فروخته شدند ؛ مالکان جدید سرخابی ها را بشناسید
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • از کجا بفهمیم غلظت خون داریم؟ | علائم غلظت خون را بشناسید
  • جزئیات واگذاری سهام مدیریتی کشتیرانی منتشر شد