Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@00:55:48 GMT

تاثیر تور اروپایی ظریف بر مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۱۵۸۲

تاثیر تور اروپایی ظریف بر مذاکرات وین

باشگاه خبرنگاران جوان :  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، ۲۶ اردیبهشت برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا وارد رم شد. وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از پنجشنبه گذشته تور اروپایی خود را با سفر به مادرید پایتخت اسپانیا آغاز کرده است. ظریف در اسپانیا با خانم آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه و امور اتحادیه اروپایی اسپانیا دیدار و در خصوص آخرین وضعیت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی به تبادل نظر پرداخت.

ظریف همچنین در دیدار با خانم ریس ماروتو وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا که ریاست طرف اسپانیایی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، همکاری های دوکشور در حوزه های اقتصادی و تجاری را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

تمام اعضای اتحادیه اروپا غیر مستقیم در مذاکرات وین حاضر هستند/ نقش کاتالیزوری اسپانیا و ایتالیا

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف تور اروپایی ظریف، اظهار کرد: برای هر کشور و هر بازیگری در نظام بین الملل، ایجاد و انعقاد روابط دو جانبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران هم ارتباطات دو جانبه‌ای را با کشور‌های مختلف دنیا در قاره‌های مختلف مد نظر دارد و برای آنها برنامه ریزی و در خصوص تقویت این روابط رایزنی می‌کند.

او با بیان اینکه باید دید آیا سفر ظریف به کشور‌های اروپایی مصداق یک سفر با اهداف دو جانبه است یا خیر، اظهار کرد: اکنون متغیری به نام مذاکرات وین داریم که به نوعی کل اتحادیه اروپا را در این پروسه دخیل کرده است. جز تروئیکای اروپایی یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه نام اتحادیه اروپا هم در مذاکرات درج می‌شود، یعنی تمامی اعضای اتحادیه اروپا غیر مستقیم در مذاکرات وین حاضر هستند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خروجی نشست را برای آنها تشریح می‌کند.

غفاری ادامه داد: کشور‌هایی مانند اسپانیا و ایتالیا نقش کاتالیزور و عامل تسریع کننده در شدت بخشی به مذاکرات دارند، با وجود اینکه در مذاکرات مستقیما حاضر نیستند، اما می‌توانند بر بازیگران حاضر در مذاکرات خصوصا آلمان و فرانسه که سران اتحادیه اروپا و منطقه یورو هستند، تاثیر بگذارند.

موضع منطقی و قوی جمهوری اسلامی ایران برای عدم حضور در اتریش

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به لغو سفر ظریف به اتریش، گفت: این سفر به دلیل برافراشتن پرچم رژیم اشغالگر قدس بر ساختمان وزارت خارجه اتریش لغو شد. اکنون احزاب افراطی یعنی تلفیقی از حزب آزادی و حزب مردم را  در وین بر سر کار هستند و متاسفانه جریان‌های صهیونیستی بر هر دوی این احزاب احاطه دارند و همین مسئله باعث شد که اتریش بدترین موضع ممکن را در قبال نسل کشی ظالمانه صهیونیست‌ها بگیرد، بنابراین موضع منطقی و قوی که جمهوری اسلامی ایران در اینجا باید می‌گرفت عدم حضور در اتریش بود.

او افزود: اما فراموش نکنیم که اتریش اکنون میزبان مذاکرات برجام است و همواره تلاش داشته در بزنگاه‌های بین المللی نقش میزبان را ایفا کند، در زمینه فراتر از دیپلماسی و روابط دو جانبه با این کشور‌ها با توجه به برهه‌ای که در آن قرار داریم، هریک از این سفر‌ها قطعا تاثیری ولو غیر مستقیم بر فضای مذاکرات با اعضای ۴+۱ خواهد گذاشت.

جمهوری خواهان به خوبی می‌دانند، توقف مذاکرات وین به ضرر خودشان است

غفاری درباره فشار حزب جمهوری خواه آمریکا بر بایدن برای توقف مذاکرات وین، اظهارکرد: در سیاست خارجی هر کشور یک موضع اعلامی داریم که بعضا سناتور‌ها و اعضای ارشد یک حزب مواضعی را رسما اعلام می‌کنند، مانند سناتور‌های جمهوری خواه و مقامات ارشد این حزب که اعلام کردند که بایدن باید مذاکرات وین را در حمایت از رژیم اشغالگر قدس متوقف کند، با وجود اینکه خودشان می‌دانند مقصر درگیری و جنگ رژیم صهیونیستی بوده است و نسل کشی و کودک کشی ظالمانه صهیونیست‌ها را مشاهده می‌کنند.

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه خود جمهوری خواهان به خوبی می‌دانند، توقف مذاکرات وین به ضرر آنهاست، تصریح کرد: آنها به خوبی آگاهند که محور مقاومت دست برتر را در منطقه دارد و قدرت مانور آن در منطقه افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر دامنه قدرت و دامنه مانور واشنگتن و رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا کاملا محدود شده است، اما اینکه چنین مواضعی را اعلام می‌کنند بخش مهمی از آن به دلیل تسویه حساب داخلی  با دولت بایدن و ایجاد مانع در همان ابتدای مسیر در مقابل دولت بایدن است، علاوه بر این لابی‌های صهیونیستی خصوصا آیپک که بر جمهوری خواهان تسلط زیادی دارد از آن‌ها می‌خواهند که چنین مواضعی را در ظاهر هم که شده اتخاذ کنند.

    موضوعی به نام توافق اولیه در مذاکرات وین وجود ندارد/ روند ورود ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی از نیمه خرداد آغاز می‌شود

او افزود: در واقع حتی بسیاری از جمهوری خواهان هم متفق القول هستند که اعمال فشار بر ایران یا اقداماتی مانند توقف مذاکرات در برهه فعلی فقط هزینه‌های آمریکا در نظام بین الملل را در قبال ایران و غرب آسیا بالا می‌برد، بنابراین باید در اینجا میان موضع اعلامی آن‌ها و آنچه که در واقعیت می‌پندارند، تفکیک و تمایز منطقی قائل شد.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: مذاکرات وین تور اروپایی ظریف اتحادیه اروپا جمهوری خواهان توقف مذاکرات سیاست خارجی مذاکرات وین بین الملل همکاری ها دو جانبه روابط دو کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه

رئیس جمهوری لهستان در اظهاراتی مدعی شد که روسیه ممکن است پس از شکست اوکراین به دیگر کشورهای اروپایی و حتی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی حمله کند.

به گزارش مشرق، «آندژی دودا» در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که اگر روسیه بتواند اوکراین را شکست دهد، به احتمال زیاد علیه سایر کشورهای اروپایی و حتی اعضای ائتلاف نظامی ناتو اقدام خواهد کرد.

پیش‌بینی این مقام اروپایی یک روز پس از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا صورت می گیرد که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است که به سرعت برای انتقال تسلیحات و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد.

ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این بارها هشدار داده بود که در صورت نرسیدن کمک های خارجی، کشورش ممکن است در جنگ با روسیه شکست بخورد.

رئیس‌جمهوری لهستان در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: این استعمارطلبی سیری‌ناپذیر روسیه است. وی سپس بر ابراز اطمینان از توان اوکراین برای دفاع از خود تاکید کرد.

درحالیکه ائتلاف ناتو صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی هر یک از اعضا را برای هزینه های دفاعی تعیین کرده، دودا گفت که این میزان باید به سه درصد افزایش یابد.

این مقام اروپایی در ادامه اضافه کرد: «راه دیگری وجود ندارد. هزینه های دفاعی باید افزایش یابد. درست همانگونه که در دوران جنگ سرد رخ داد. این راهی برای حفظ صلح در اروپا و توقف استعمارطلبی روسیه است».

دودا سپس خاطرنشان کرد: «لهستان بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می کند و بیشتر آن صرف خرید تسلیحات ساخت آمریکا مانند سامانه موشکی پاتریوت می شود. وی همچنین افزود: خلبانان نیروی هوایی لهستان در آمریکا در حال یادگیری نحوه پرواز با جنگنده های اف-۳۵ هستند که به تازگی خریداری شده اند».

پیش از این نیز ژنرال کارستن بروئر از مقامات ارشد نظامی آلمان در سفر به لهستان ادعا کرده بود که ممکن است روسیه طی سال‌های آینده به یک کشور عضو ناتو حمله کند.

وی در این زمینه مدعی شد: روسیه پس از بازسازی نیروهای خود پس از جنگ اوکراین، می‌تواند در پنج تا هشت سال آینده آماده حمله نظامی به یکی از کشورهای عضو ناتو شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • شروع کار سفارت در هتل و مذاکرات سفیر برای خرید جنگنده از اتیوپی
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود