Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

حل معمای آب‌وهوای فضا به کمک یک ابررایانه


اگر باد‌های خورشیدی شدید باشند می‌توانند برای ماهواره‌ها، فضانوردان حاضر در فضا، تلفن‌های همراه، سیستم حمل و نقل و شبکه‌های برق ایجاد مشکل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی از دانشمندان برای پیش‌بینی و جلوگیری از این رویداد‌های فضایی در تلاشند تا اسرار تغییرات آب‌و هوایی فضا را کشف کنند که شامل نحوه‌ی گرم شدن و سرعت گرفتن باد‌های خورشیدی است. این گروه با استفاده از بودجه‌ی شورای تسهیلات علوم و فناوری (STFC) انگلیس و تحت نظارت کالج دانشگاهی لندن (UCL) شبیه‌سازی‌هایی از باد‌های خورشیدی بر روی یک ابررایانه ایجاد و بررسی کردند.

 

 


سلول‌های بنیادی این بار در درمان ناباروری نقش‌آفرینی می‌کند


پژوهش‌های جدید نشان داده است که کاهش ذخیره تخمدانی به دلیل پیری نیچ تخمدانی رخ می‌دهد و سلول‌های بنیادی با توانمندی بالایی که در تکثیر و تمایز دارند، قادر هستند این عارضه را ترمیم کنند. در مطالعات مختلف کلینیکال ترایال از انواع سلول‌های بنیادی برای درمان این اختلالات تخمدانی استفاده شده است. با توجه به توانمندی سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی در ترمیم بافت‌های مختلف در مطالعه‌ای از این سلول‌ها برای درمان نارسایی تخمدان بر روی موش‌های آزمایشگاهی استفاده کرده‌اند.



حسگری نانویی برای تشخیص و شناسایی مواد مخدر در ۵ دقیقه طراحی شد


شرکت ریز زیست تراشه فناوران، حسگر‌های نانویی موسوم به آپتاسنسور را برای تشخیص مواد مخدر  تولید کرده است. استفاده از حسگر‌های آپتامری از جمله روش‌های نوین تشخیصی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. آپتامر‌ها لیگاند‌هایی اولیگو نوکلئوتیدی تک رشته‌ای هستند. آپتاسنسور‌ها به دلیل مزایایی، چون حساسیت بالا، سهولت تولید و عامل‌دار کردن، فقدان سمیت و تحریک سیستم ایمنی بدن، قیمت ارزان و اندازه کوچک به‌طور گسترده‌ای در روش‌های تشخیصی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کمبود آب در کشور با کمک فناوری‌های نوین جبران می‌شود


ایجاد سد ترکیبی زیرزمینی و آب بندان آبشاری راهی فناورانه است که به کمک آمده تا مشکل تعیین مناطق مناسب برای توسعه و ایجاد سد‌های زیرزمینی را مرتفع کند. کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای این طرح حمایت کرده است و در حال حاضر دو طرح الگویی در منطقه وردیج با هدف شناسایی مکان‌های مستعد برای احداث سد‌های زیرزمینی آغاز شده است.

نانوواکسن ضدکرونای دیگری در راه است


در رقابت برای تولید واکسن، نواواکس پشت سر شرکت‌هایی نظیر مادرنا و فایزر حرکت می‌کند و آزمایشات بالینی روی واکسن خود را انجام می‌دهد. نتایج این تست‌ها موفقیت‌آمیز بود؛ بنابراین، این شرکت در حال آماده‌سازی است تا طی چند هفته پرونده مجوز خود را در آمریکا ثبت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو معاونت علمی و فناوری واکسن کرونا ناباروری سلول های بنیادی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۴۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحامد عاملی ظهر دوشنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری از پایگاه سلامت شماره ۳۰ اردبیل اظهار کرد: پیشرفت در سخت‌افزار و نرم‌افزار سلامت با اولویت پیگیری می‌شود و با تمام توان پیگیر نیازمندیهای بخش سلامت اسان اردبیل هستیم.

وی از غربالگری ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در پویش ملی سلامت خبر داد و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و سلامت هدف و رویکرد اصلی ما در اردبیل است و اولویت این بخش نسبت به درمان حایز اهمیت است.

استاندار اردبیل با اشاره به توسعه و گسترش مراکز بهداشت و سلامت و کاهش چشمگیر مرگ‌ و میر نوزادان در اردبیل خبر داد و تصریح کرد: احداث دو مرکز تخصصی درمان ناباروری در استان اردبیل پیگیری می شود.

عاملی با قدردانی از فعالان حوزه سلامت در اردبیل گفت: بخش بهداشت و سلامت مقدم بر بحث درمان است و هر چقدر در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم هزینه کمتری در حوزه درمانی خواهیم‌ کرد.

وی افرود: خوشبختانه در سطح استان اردبیل اقدامات مطلوبی در بخش بهداشت و سلامت انجام شده به ‌طوری که شاهد توسعه و گسترش مراکز بهداشت و سلامت در استان هستیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه پروژه های متعدد درمانی در اردبیل در دست احداث است، افزود: به زودی شاهد بهره برداری از این پروژه ها در این خواهیم بود.

عاملی بیان اینکه استان پیش از این در بحث مرگ‌ومیر نوزادان رتبه اول را داشت، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌ یافته و همچنین گسترش فعالیت‌های خانه‌های بهداشت، مرگ‌ و میر نوزادان کاهش چشمگیری یافت به‌ طوری که اکنون رتبه استان اردبیل در این بخش چهاردهم کشور است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه درمان ناباروری بیان کرد: مشکلات متعددی در زمینه ناباروری در استان اردبیل وجود داشت که خوشبختانه با احداث دو مرکز تخصصی درمان ناباروری در استان اردبیل اکنون مشکلات در این زمینه به حداقل رسیده و پیشرفت‌های چشمگیری نیز حاصل شده است.

استاندار اردبیل غربالگری جامع انجام ‌شده طی سال گذشته در استان اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر در سطح استان اردبیل طی سال گذشته در قالب طرح جامع غربالگری دیابت و فشار خون بررسی شدند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر به‌ عنوان افراد مشکوک به بیماری دیابت و فشار خون شناسایی و روند درمان خود را آغاز کردند.

عاملی گفت: سال گذشته خدمات حوزه سلامت به ‌صورت رایگان در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان اردبیل ارائه شد که امسال نیز براساس توافقات انجام ‌یافته قرار است این خدمات رایگان برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر نیز ارائه شود.

کد خبر 6085613

دیگر خبرها

  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • نشان‌دار شدن بیش از ۲ هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • پیشرفت‌های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است
  • پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است
  • قاچاق هروئین و شیشه در پوشش باند خانوادگی
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند