Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@08:30:32 GMT

خبرنگار شبستان بهترین چهره فرهنگی جشنواره یادگار شد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۴۳۱۳

خبرنگار شبستان بهترین چهره فرهنگی جشنواره یادگار شد

مهری شیرمحمدی، خبرنگار خبرگزاری شبستان به عنوان بهترین چهره فرهنگی جشنواره یادگار انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، «مهری شیرمحمدی» خبرنگار خبرگزاری شبستان استان گیلان، بهترین چهره فرهنگی در جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی یادگار به خاطر همکاری در پژوهش و ساخت مستند"فروغ کوچه بن بست" انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شب گذشته در اختتامیه این جشنواره که 26 تا 30 اردیبهشت ماه در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه شهر قزوین برگزار شد، هیئت داوران، تندیس بهترین چهره فرهنگی در بخش سینمای مستند را به مهری شیرمحمدی، اهدا کرد.


در این مراسم که دکتر حسن طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی کشور، خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی قزوین، اسماعیلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین و اعضای هیئت داوران جشنواره یادگار حضور داشتند، هیئت داوران در بخش مستند کوتاه، جایزه بهترین مستند را به فرشته توکلی، کارگردان مستند" فروغ کوچه بن بست" اهدا کرد.


این مستند به وضعیت آموزش زنان در آستانه انقلاب مشروطه و معرفی قدیمی ترین مدرسه دخترانه در رشت یعنی فروغ می پردازد.


در حاشیه این مراسم «مهری شیرمحمدی» خطاب به طالبیان، معاون وزارت میراث فرهنگی گفت: از زمان انتشار گزارش "فروغ روبه افول است" به قلم نگارنده در اردیبهشت 1395  که منجر به بازدید دکتر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از بنای میراثی فروغ شد، شخص جنابعالی نیز در بازدید از مدرسه حضور داشته و قول تخصیص اعتبار برای مرمت فروغ را وعده دادید.  اما هنوز مدرسه فروغ مرمت نشده است.


وی ابراز کرد: دوسال پیش، میراث فرهنگی گیلان، اعتبار ناچیزی برای مرمت فروغ تخصیص داد و متاسفانه بخاطر بی توجهی مالک بنا یعنی آموزش و پرورش و ناکافی بودن اعتبار میراث فرهنگی، مرمت مدرسه به طور نیمه کاره و ناقص رها شده است و همین مرمت ناقص بلای جان فروغ شده و در زمان بارندگی این بنای میراثی، دچار آبگرفتگی می شود.


شیرمحمدی از طالبیان خواست بار دیگر از مدرسه فروغ بازدید کرده و وضعیت را از نزدیک بررسی کند و از طریق وزارت آموزش و پرورش، پیگیر تخصیص اعتبار برای تکمیل مرمت و تغییرکاربری بنایی گردد که سمبل آموزش زنان در رشت بوده است.


گفتنی است، مدرسه دخترانه «فروغ» که بعد از انقلاب به دبیرستان «۱۷ شهریور» تغییر نام داد، بر اساس مستندات سازمان میراث فرهنگی استان گیلان، در سال ۱۲۸۴ شمسی ساخته شده است.  بر اساس یادداشت‌های برخی مورخان از جمله «شادی پیروزی» در سال ۱۲۸۲ خورشیدی و بر اساس کتاب «مرادعلی توانا» در سال ۱۲۷۹ خورشیدی تأسیس شده است.


این مدرسه از آن جهت در تاریخ آموزش و پرورش مهم است که نماد تلاش جامعه زنان و دختران بعد از انقلاب مشروطه به فراگیری آموزش و پرورش خارج از فضای جنسیت است. این مدرسه در ابتدا توسط مسیونرهای آمریکایی در رشت دایر شد و در واقع نخستین مدرسه دخترانه خارجی در گیلان بود. فروغ در سال ۱۳۱۲ خورشیدی توانست مجوز تأسیس دوره کامل متوسطه را هم دریافت کند.


ابتدا در مدرسه فروغ رشته «خانه داری» تدریس می‌شد، اما بعدها رشته‌های طبیعی و علمی نیز به رشته خانه داری اضافه شد. این دبیرستان، دخترانی را تحویل جامعه داده که برخی در سطح دنیا مطرح هستند. مهم‌ترین آنها «دکتر آذر اندامی» باکتری شناس و تولید کننده واکسن وبای التور است که بعدها لقب بانوی ونوسی نام گرفت. همینطور شاعره نامی «مهکامه محصص لاهیجانی» که دوست پروین اعتصامی بود و مدتی هم مدیریت دبیرستان مذکور را برعهده داشت.


اردیبهشت سال 95 نوبخت، معاون وقت رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و طالبیان معاون میراث فرهنگی، پس از انتشار گزارش مهری شیرمحمدی از مدرسه بازدید کرده و قرار شد با تخصیص اعتبار سازمان برنامه و بودجه و میراث فرهنگی در مدت یکسال فروغ مرمت و این بنای باارزش میراثی به عنوان موزه آموزش و پرورش تغییر کاربری یابد.


پس از پنج سال و عدم مرمت فروغ، شیرمحمدی سلسله گزارش هایی درباره وضعیت فروغ منتشر کرد که حاصل بخشی از پژوهش ها در ساخت مستند فروغ کوچه بن بست استفاده شده است.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: جشنواره یادگار مدرسه فروغ رشت خبرنگار شبستان بهترین چهره فرهنگی آموزش و پرورش میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد

محمدهادی طهرانی‌مقدم در مراسم گرامیداشت ثبت سیاه‌دوزی و مهارت ساخت عروسک لعبتک سیستان در فهرست میراث ملی ناملموس اظهار کرد: ایجاد شور و نشاط اجتماعی یکی از وظایف اصلی و اولویت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی در سطح استان است که نمونه آن نیز برپایی جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی متنوع است.
وی افزود: در ایام نوروز امسال ۲۱۸ برنامه در استان تدوین شد که ۴۳ مورد آن مربوط به برگزاری جشنواره‌ها است و در کنار آنها نیز نوروزگاه‌های مختلفی را در پایگاه‌های ملی و جهانی پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گفته طهرانی‌مقدم؛ در روز‌های پایانی سال گذشته توسط معاونت میراث فرهنگی، شش پرونده ثبت میراث ناملموس استان تهیه و پس از داوری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که در این مراسم آثار ارزشمندی که شامل عروسک محلی لعبتک و سیاه‌دوزی که حاصل دست هنرمندان سیستان است رونمایی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد
  • آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار شود
  • برگزاری جشنواره نوروز کریمانه در شیراز
  • نظرسنجی بهترین مستند جبهه فرهنگی انقلاب در سال ۱۴۰۲
  • تخریب یک بنا در دزفول برای حفظ جان شهروندان
  • «شوهر ایران خانم» موفق به کسب دو جایزه از جشنواره فیلم فرایبورگ شد