Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@08:58:53 GMT

میدان‌هایی وسط بزرگراه!/ راهداری به فکر جان مردم قشم نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۵۶۵۳

میدان‌هایی وسط بزرگراه!/ راهداری به فکر جان مردم قشم نیست

گروه استان‌ها –تردد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر یکی از مزایای بزرگراه‌هاست و براساس قوانین راهداری نباید در چنین مسیری میدان ساخته شود اما این مشکل در بزرگراه خلیج فارس قشم دیده می‌‍‌‌‌‌‌شود به طوری که میدان‌ها‌ی غیر استاندارد در این بزرگراه بوی مرگ می‌دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قشم ، سازمان منطقه آزاد قشم از سال 1385 طرح توسعه راه‌ها و ایجاد بزرگراه خلیج فارس را به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه‌ای این جزیره گردشگرپذیر از شهر قشم تا فرودگاه‌ بین‌المللی در دستور کار خود قرار داد تا با این روش به ارتقای سلامت جاده‌ای کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کلنگ زنی این طرح مهم حوزه عمرانی در سازمان منطقه آزاد قشم، عملیات اجرایی آن از شهر قشم به سمت شهر درگهان بطول 20کیلومتر آغاز شد و در فاز نخست آن بزرگراه خلیج فارس از میدان ورودی شهر قشم تا میدان علم و صنعت در مجاورت روستای تولا در مسیر شهر درگهان ایجاد و راه‌اندازی شد و در فاز دوم هم از میدان یاد شده تا شهر درگهان (البته از مسیر خارج از شهر) این بزرگراه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

مشکل بزرگ این طرح، ایجاد سه میدان بسیار بزرگ در مسیر بزرگراه خلیج فارس است که براساس گفته مدیرعامل وقت فضای سبز سازمان منطقه آزاد در سال‌های 85 تا 90، مساحت میدان علم و صنعت که از میدان دومی این مسیر کوچکتر هم می‌باشد، در مقام مقایسه، از میدان بزرگ آزادی تهران هم بزرگتر است.

زمانی که به میدان علم و صنعت در بزرگراه خلیج فارس قشم می‌رسیم به یک باره با مسیرهای چندگانه ورود و خروج اتومبیل‌های دیگر مواجه می‌شویم و در این شرایط با توجه به سرعت 110 کیلومتری قانونی تردد در بزرگراه‌ها خود را در معرض خطر می‌بینیم

با افزایش آمار تصادفات در محل این سه میدان که به جان باختن شماری از مردم منجر شده است، مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم برای پیشگیری از حوادث منجر به فوت با ایجاد چندین مرحله سرعت‌گیر در مبادی ورودی این میدان‌ها به ویژه میدان علم و صنعت هر چند غیر کارشناسی است، اما از ادامه تصادفات تا حد زیادی جلوگیری کردند. 

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان در این راستا در پاسخ به خبرنگار تسنیم که آیا ساخت میدان در بزرگراه با قوانین حوزه راه مغایرت دارد یا نه، اظهار داشت: بزرگراه‌ها با تقاطع هم سطح از دو لاین تشکیل شده‌اند و قانونگذار هم برای خودروها سرعت مجاز 110 کیلومتر را  اعلام کرده است.

میرداد میردادی گفت: زمانی که با سرعت قانونی 110 کیلومتر در بزرگراه حرکت می‌کنی به هیچ وجه انتظار رسیدن به میدانی با ورودی و خروجی متعدد را نداری و ساخت سه میدان بسیار بزرگ در این بزرگراه، یک اقدام اشتباه و غیر کارشناسی است.

وی ادامه داد: در زمان ساخت این بزرگراه از چند فرآیند می‌شد استفاده کرد که هم باعث کندی حرکت خودروها در زمان رسیدن به این میدان‌ها نشود و هم از ایجاد خطر تصادف به ویژه حوادث منجر به فوت جلوگیری کرد.

به گفته معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان که پیش از این مدیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قشم بود، در زمان نزدیک شدن به این سه میدان می‌توانستند با ایجاد تقاطع غیر هم سطح شرایط مناسب تردد در این بزرگراه را ایجاد کنند یا تقاطع هم سطح و دوربر گردان و ورودی و خروجی استاندارد بر اساس طراحی هندسی راه را با کمترین هزینه اجرا کرد تا از تصادفات جلوگیری نمود چرا که بیشترین تصادفات منجر به فوت در میدان‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با اعلام اینکه هر سال هزینه‌‌ زیادی برای کاشت گل و درخت و نگهداری آن در این میدان‌های ایجاد شده در بزرگراه خلیج فارس هزینه می‌شود، افزود: این هزینه‌ها باید برای اجرای فرآیندهای بهتر این مسیر به کار گرفته می‌شد و هیچ کس نمی‌تواند از عرض جاده عبور کند تا از منظره فضای سبز استفاده نماید.

میردادی یادآور شد: در طول ‌راه‌های شریانی و در طول مسیر بین شهری از میدان استفاده نمی‌کنند و امروزه حتی در شهرها میدان‌ها حذف و قبل از رسیدن به آن‌ها دوربر گردان و تقاطع غیر هم سطح یا زیرگذر اجرا می‌کنند و بهترین شیوه، استفاده از تقاطع غیرهمسطح است و اگر به‌دلیل نبود اعتبارات این طرح محدود می‌شود، فرایند دیگر استفاده از زیرگذر است.

به گفته وی، در استان هرمزگان و در محور بندرعباس، میناب و رودان تقاطع قلعه قاضی زیرگذر اجرا کردیم و به تازگی هم برای تقاطع سرخون محور بندرعباس به سیرجان قرار داد زیر گذر منعقد شده که به زودی این پروژه هم اجرایی می‌شود.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هرمزگان ادامه داد: اجرای اینگونه طرح‌ها به زیبایی مسیر هم کمک می‌کند و حتی می‌شود مسیرها را به صورت دوربر گردان و همچنین ایجاد رمپ‌های خروجی و ورودی و خروجی اجرا کرد و استاندارد هندسی راه هم رعایت نمود.

به هر حال مشکل تصادفات فراوان و مرگ و میرها در یکی از میدان‌های این بزرگراه با ایجاد سرعت‌گیرهای متعدد تا حد زیادی برطرف شده است اما میدان دوم این مسیر به یک چهار راه بزرگ بیشتر شباهت دارد که در آن با یک راه به سمت هُلر هدایت می‌شویم، یک مسیر ما را به سمت گیاهدان می‌برد، یک راه به سمت رمچاه می‌رود و  مسیر چهارم این میدان هم به سمت قشم است.

این میدان‌ها را می‌توان براساس طراحی راه‌های برون شهری اصلاح هندسی نمود و از تصادفات فوتی و جرحی و خسارتی که تاکنون به افراد زیادی در این نقطه وارد آمده و خاطرات بدی از این مسیر دارند جلوگیری کرد و همچنین از هزینه‌های زیادی که برای نگهداری فضای سبز و تعمیر و نگهداری گاردریل‌ها در میادین بین راهی که به هیچ وجه قابل استفاده نیستند، صرف می‌شود هم پیشگیری نمود.

اعتبارات اصلاح راه‌های کرمانشاه محدود است 280 میلیارد تومان برای اصلاح راه‌های مواصلاتی گناوه مصوب شد رفع بیکاری و اصلاح راههای مواصلاتی مهمترین مطالبه مردم بیله‌سوار است

انتظار می‌رود مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم با استفاده از علم مهندسی راهسازی جهت رفع نقاط حادثه خیز سه میدان ایجاد شده در این بزرگراه با مطالعه و صرف کمترین هزینه و همچنین استفاده از مشاوران راهداری برای حل مشکل میدان‌های بزرگ این مسیر به ویژه میدان بزرگ هلر در بزرگراه خلیج فارس پیش از اتفاقات ناگوار، چاره‌اندیشی کنند.

جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس به دلیل ظرفیت‌های مهم گردشگری، در طول سال میزبان انبوه مسافران و گردشگرانی است که از نقاط مختلف ایران و کشورهای خارجی به این منطقه در جنوب کشور سفر می‌کنند.

انتهای پیام/7558/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: راهداری و حمل و نقل جاده ای سازمان منطقه آزاد قشم بزرگراه خلیج فارس میدان علم و صنعت استان هرمزگان میدان ها سه میدان هم سطح راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۵۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک پرحجم ولی در حال حرکت و بدون مشکل در تهران

سرهنگ مجید رنجبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ترافیک امروز شهر تهران گفت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودرو‌ها در ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از سطح معابر بزرگراه‌هایی شهر تهران انجام شد، شاهد شروع ترافیک در مسیر‌های غربی، شرقی و جنوبی به سمت مرکز شهر تهران و معابری پرتردد و دارای ترافیکی سنگین و نیمه سنگین، اما روان در سطح پایتخت بودیم. 

وی ادامه داد: انتهای بار ترافیکی در بزرگراه آزادراه تهران کرج در هر دو مسیر بدون مشکل و روان، شهید سلیمانی - صیاد، بابایی – نیروی زمینی – تا مقطع نیروی زمینی، زین الدین– صدف، علامه – شقایق، امام علی (ع) – جانبازان، شهید سلیمانی – صیاد شیرازی و رسالت قبل از پل سید خندان هم و بدون ترافیک می‌باشد. 

سرهنگ علی اصغر شریفی در خصوص ترافیک در محور‌های غربی پایتخت افزود: انتهای بار ترافیک در بزرگراه‌های شیخ فضل الله – یادگار و در حال حرکت، آبشناسان – سردار جنگل، همت – قبل از جنت آباد، چمران - نهج البلاغ، یادگار امام (ره) تا مقطع صالحی تا شیخ فضل الله و بعد از مرزداران و حکیم – شقایق می‌باشد. 

سرهنگ شریفی بیان داشت: خیابان آزادی در مسیر غرب به شرق از شهیدان و جانبازان از میدان امام رضا (ع) و مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیکی سنگینی هستند و داخل تونل توحید ترافیک منظم و در حال حرکت می‌باشد. 

وی بیان کرد: هم اکنون محدوده آزادراه در محدوده غربی می‌تواند مسیر خوبی بدلیل خلوتی این محل برای تردد رانندگان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان
  • افزایش ۷۸ درصدی ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان
  • ترافیک پرحجم ولی در حال حرکت و بدون مشکل در تهران
  • ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان - بیرجند در حال ساخت است
  • ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند
  • ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان بیرجند
  • آزادسازی ۹۵ درصد ‌اراضی ‌مسیر بزرگراه شمالی کرج پس از ۹ سال
  • ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند
  • بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود