Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگویی که در کلاب‌هاوس برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تجربه دو هفته اخیر تصمیم گرفتیم همه افراد در سایت salamat.gov.ir ثبت نام شده و خودمان نوبت دهی کنیم تا ازدحام پشت در مراکز واکسیناسیون اتفاق نیفتد.

وی در کلاب‌هاوس بهداشت نیوز گفت: وقتی افراد وارد سایت می‌شوند، هم باید شماره تماس و هم کد ملی وارد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته افراد می‌توانند شماره تلفنی وارد کنند که لزوما مربوط به خود شخص نیست. در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم نیازی به ثبت نام در سایت نیست. بهورزان و مراقبان سلامت تمام این افراد را می‌شناسند و اطلاع رسانی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از طریق بهورزان و مراقبان سلامت انجام می‌شود.

در ادامه دکتر عاطفه عابدینی فوق تخصص ریه گفت: از اوایل اسفند ۱۳۹۹ در برخی استان‌ها از جمله استان خوزستان با افزایش مراجعه‌کنندگان سرپایی و بستری مواجه شدیم. به نظر می‌رسید که رفتار ویروس کرونا متفاوت‌تر از قبل شده بود و هر فرد مبتلا می‌توانست افراد بیشتری را مبتلا کند. در نتیجه با افزایش تعداد بستری‌ها و بیماران بدحال و فوتی‌ها مواجه شدیم.

او افزود: در آغاز سال جدید و تعطیلات نوروزی، شروع خیز بیماری در استان‌های دیگر نیز مشاهده شد که دچار خیز بلندی بود. بعد از تعطیلات نوروزی و با توجه به سفرها، خیز چهارم بیماری را در همه شهرها تجربه کردیم و در اردیبهشت آمار فوتی‌ها زیاد شد.

وی بیان کرد: با توجه به سیستم ایمنی افراد، رفتاری که از کووید ۱۹ انتظار داریم، این است که در عرض ۱۴ تا ۲۰ روز افراد دچار علائم بیماری باشند. ولی بعد از دو تا سه هفته اگر بیمار دچار شرایط شدید بیماری شود، بسیار بعید است. مگر این‌که بیمار مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن داشته باشد. ولی این‌که پیشرفت بیماری خفیف تا یک ماه طول بکشد، از نظر بالینی اتفاق نمی‌افتد.

عابدینی گفت: بهترین چیزی که توانسته کووید ۱۹ را کنترل کند، جلوگیری از انتشار آن است که قطعا به وسیله واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی امکان‌پذیر است.

دکتر علیرضا ناجی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز در این نشست مجازی گفت: در حال حاضر جهش‌های دیگری از ویروس کرونا مثل آفریقای جنوبی و هندی نیز در تمام دنیا پخش شده و از خصوصیات این ویروس نیز سرایت بیشتر و مقاومت در برابر واکسن‌هاست.

ناجی گفت: تعداد زیادی از این ویروس‌های جهش یافته را نیز در برخی از استان‌ها مشاهده کردیم. هرچند در افول خیز چهارم بیماری هستیم، اما گردش بالایی از ویروس کرونا در کشور را شاهدیم و روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

او اظهار کرد: به نظر می‌رسد که باید بازتعریف‌هایی در رنگ‌بندی کرونا در کشور داشته باشیم. چون یکی از موارد مهم در این زمینه تعداد بروز موارد ابتلاست و شاید معیارهای فعلی مناسب نباشد و بهتر است فکر دیگری درباره رنگ‌بندی‌ها داشته باشیم.

این استاد ویروس‌شناسی ادامه داد: اگر اجازه بدهیم انواع ویروس‌های جهش‌یافته در کشور پخش شوند، کار را سخت می‌کنیم. پایش ژنتیکی ویروس‌های جهش یافته بسیار اهمیت دارد. دامنه کاهش خیز چهارم بیماری بسیار طولانی شده و کمی لغزش می‌تواند ما را وارد خیز پنجم بیماری کند.

دکتر ناجی تاکید کرد: قانون مبارزه با کرونا، قانون مبارزه با کووید ۱۹ است و باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنیم. محدودسازی و بهداشت اجتماعی و قرنطینه شاید ۸۵ درصد مبارزه با کرونا باشد، اما شاخه اصلی نیز استفاده از واکسن است که باید تقویت شود.

کد خبر 602452

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۶۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب

 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری حاد ویروسی با واگیری بالا، شدید، اخطار کردنی و قابل انتقال مرزی در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است که با ایجاد واگیری و تلفات بالا، خسارات اقتصادی قابل ملاحظه‌ای در این گونه دام‌ها به وجود می‌آورد؛ بنابراین مهار کامل و در نهایت ریشه کنی این بیماری در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

محمود ترخاصی افزود: طرح سراسری واکسیناسیون دام‌های سبک شهرستان علیه این بیماری با استفاده از توان ۸ نیروی عملیاتی دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی بصورت رایگان از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

او گفت:تا کنون بیش از ۲۱ هزار راس دام سبک مورد مایه کوبی قرار گرفته اند و پیش بینی می‌شود کلیه جمعیت دامی موجود در واحد‌هایی روستایی و عشایری با اولویت مناطق مجاور با مناطق چهارگانه حفاظت شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مجاور حیات وحش، علیه این بیماری ایمن سازی شود.

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست