Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@19:31:47 GMT

نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر ابلاغ شد (+جدول)

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۷۶۶۸

نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر ابلاغ شد (+جدول)

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت نیرو، بر اساس بند (۲) مصوبه جدید وزیر نیرو، انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق از ظرفیت‌های تولید برق تجدیدپذیر با ظرفیت منصوبه تا حداکثر ۱۰ مگاوات، با نرخ معادل ۱.۴ نرخ‌های موضوع مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۰ و رعایت شرایط بند (۲) بلامانع است.

مطابق آخرین مصوبه ابلاغی وزیر نیرو، درصورتی‌که ظرفیت نیروگاه کمتر از ۱۰ مگاوات باشد، ساتبا بر اساس ارقام جداول زیر مجاز به انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس تبصره (۲) بند ۲-۱ مصوبه وزیر نیرو مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۵، پله مربوط به مولدهای خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات و کمتر به ۲۰۰ کیلووات و کمتر تغییر می‌یابد. بعلاوه، مطابق همین بند، حداکثر پرداخت نقدی صورتحساب‌ها در هر دوره، متناسب با بودجه‌های تخصیصی ساتبا است.

بدیهی است تسویه مانده طلب فروشنده برق تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو (ساتبا) به‌صورت نقدی مشروط به دریافت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده از دولت و یا حصول منابع تخصیصی دیگر خواهد بود.

در عین حال، مانند گذشته مانده پرداخت نشده مطالبات با ثبت در سامانه مدیریت اطلاعات بدهی‌ها و مطالبات دولت (سماد)، جزو مطالبات بخش خصوصی از دولت و قابل وصول به روش‌های متداول از جمله تهاتر بدهی با دولت، حواله سوخت صرفه‌جویی شده، اوراق مالی، اسناد خزانه و… است.

از دیگر موارد مهم این مصوبه بند ۲-۳ است که مطابق این بند، مبلغ تعرفه برای تمامی نیروگاه‌های موضوع این مصوبه بجز نیروگاه‌ های بادی، مشمول اعمال ضریب سه پله کاهش نرخ خرید (پس از اعمال کلیه ضرایب) در ابتدای سال‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم می‌باشند. این ضریب برابر ۶۰ درصد است. در خصوص نیروگاه‌ های بادی مطابق مصوبات قبلی عمل خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، ساتبا برای تشویق متقاضیان احداث نیروگاه با ظرفیت بالای ۱۰ مگاوات، مانند گذشته به صورت دوره‌ای نسبت به برگزاری مناقصه بر اساس سقف جدید اعلامی در مصوبه فوق‌الذکر اقدام می‌کند.

در صورت تصویب و اجرای آئین‌نامه تحویل سوخت صرفه‌جویی شده، مکانیزم مناقصه یاد شده با روش مورد اشاره در بند یک مصوبه مذکور جایگزین می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برق ساتبا برق تجدیدپذیر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۷۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم  در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اولین برداشت خوشه های گندم از ۷ فروردین در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان آغاز شد و در ادامه مناطق معتدل و سرد کشور هم اضافه خواهند شد.

به گفته او، بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۵۵۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۰۰ هزار تن بدلیل برداشت زودهنگام ناشی از شرایط اقلیمی رشد داشته است.

سهرابی با بیان اینکه خوزستان با ۳۷۰ هزار تن بالاترین میزان خرید را به خود اختصاص داده است، افزود: بنابر ابلاغ دستور العمل خرید تضمینی گندم به تمام استان ها، ۱۱۵۰ مرکز در مناطق مختلف آماده خرید گندم هستند و ۲۱ هزار دستگاه کمباین آماده برداشت هستند.

مجری طرح گندم ادامه ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که تولید گندم به ۱۳.۵ میلیون تن برسد که حداقل ۱۰.۵ میلیون تن خرید تضمینی خواهیم داشت.

به گفته او، اولین برداشت ها در فروردین آغاز و تا شهریور ادامه دارد و همواره مقدمات لازم سامانه خرید تضمینی بازر‌گانی دولتی، اطلاعات کشاورزان درج می شود و در ادامه مقدمات پیگیری وجوه کشاورزان در حال انجام است.

سهرابی گفت: با اتخاذ برنامه ریزی مناسب و حمایت های لازم از کشاورزان و فراهم شدن مقدمات لازم، امکان خودکفایی گندم فراهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • تأمین پنج درصد برق اداره‌های فارس با تجدیدپذیر‌ها