Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دوطرف جنگ یمن بوده است. میدل‌ایست‌آی به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شد: مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.راید کریملی، رئیس برنامه ریزی سیاسی در وزارت خارجه عربستان در اظهارات ادعایی مدعی شد: «ریاض و تهران در حال مذاکره مستقیم هستند.»

این مقام سعودی هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران را کاهش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: قضاوت درباره نتیجه کار خیلی زود است و ریاض قصد دارد بررسی کند که اقدامات قابل تایید کدام هستند. روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته در گزارشی مدعی دیدار و گفت‌وگوی مقامات رسمی ایران و عربستان در نهم ماه میلادی جاری در عراق شد.فایننشیال تایمز در ادامه گزارش ادعایی خود نوشت: «دور اول این مذاکرت درباره حملات نیرو‌های یمنی به خاک عربستان بوده و این مذاکرات مثبت ارزیابی شده است.» رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دو طرف جنگ یمن بوده است. این رسانه به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شده که مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره ادعای میدل ایست آی مبنی بر این‌که ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: گفت‌وگوهای ما در عربستان در حوزه موضوعات دو جانبه و منطقه پیگیری می شود و خبرسازی های دیگر صحت ندارد.

فرایندی از مذاکرات جدی و طولانی، برای آب شدن یخ روابط تهران و ریاض لازم است/ انتخابات چه تاثیری در روند مذاکرات ایران و عربستان دارد؟

کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه آیا تا قبل از انتخابات ایران و تا پایان دولت روحانی، روابط ایران و عربستان گرم می‌شود، اظهار کرد: مسئله روابط ایران و عربستان سعودی به دلیل پیچیده بودن،کثرت متغیر‌ها و به ویژه به دلیل قطع روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور، نیاز به فرآیندی از مذاکرات طولانی، جدی و در عین حال همراه با حسن نیت دارد تا بتواند بن بست موجود را شکسته و زمینه منازعه و تنش را به سمت رقابت متعارف مبتنی بر پاره‌ای از همکاری‌های محدود دوجانبه و منطقه‌ای فراهم کند.

او افزود: مذاکرات فعلی دو کشور ایران و عربستان، اگرچه چندان متاثر از مسئله انتخابات ایران نیست، اما طبیعتا طرف سعودی منتظر تغییر دولت خواهد بود، تا ببیند روند کنونی را باید کند کرده یا سرعت ببخشد. از این رو دو کشور تا قبل از تغییر دولت در ایران، احتمالا بتوانند بدون رسیدن به ی چارچوب توافقی و تفاهم بر سر اختلافات و کانون‌های بحران موجود و مبتلا به، زمینه یک تفاهم نسبی را فراهم کنند که در این میان راهبرد گفتمانی و عملیاتی دولت آینده ایران در سیاست خارجی و مسئله تنش زدایی با همسایگان نقش بسیار مهمی در تقویت و یا تضعیف گفت‌وگو‌های کنونی ایفا خواهد کرد.

سعودی ها تمایلی به کشاندن موضوع یمن به شکل مستقیم در گفت‌وگو با ایران ندارد/ احتمال بازگشایی سفارت خانه‌های تهران و ریاض

کرمی درباره اینکه آیا روابط ایران و عربستان از موضوع یمن به موضوع دوجانبه می‌رسد، تصریح کرد: در مذاکرات کنونی دو کشور به میزبانی بغداد، موضوع یمن اگرچه یکی از متغیر‌های مهم مورد بحث بوده، اما به طور مستقیم مورد مذاکره قرار نگرفته است، چرا که طرف سعودی همچنان تمایلی به کشاندن موضوع یمن به شکل مستقیم در گفت‌وگو با ایران ندارد، هدف ریاض بیشتر کمک به فرآیند توقف حملات انصارالله به خاک خود و آتش بس مصلحتی و موقتی است تا به رسمیت شناختن قدرت انصارالله.

کارشناس مسائل منطقه در ادامه تصریح کرد: احتمالا مذاکرات کنونی تهران و ریاض ضمن کمک به موضوعات منطقه ای، زمینه را برای کاهش تنش در روابط دوجانبه ایران و عربستان، از سرگیری روابط سیاسی و بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور_حداقل از سرگیری روابط کنسولی فراهم کند.

تردید‌ها در خصوص پایان جنگ یمن و برقراری ثبات در این کشور

او درباره زمان پایان جنگ یمن، تاکید کرد: فارغ از اهمیت و نقش متغیر ایران و عربستان که می‌تواند به زمینه‌های گذار از بحران شش ساله در یمن کمک مهمی کند، اگر طرف سعودی قدرت انصارالله را در عرصه میدانی و تحولات سیاسی و اجتماعی یمن به رسمیت بشناسد، پیچیدگی‌های صحنه یمن از حیث کثرت بازیگران و تضاد و تعارض منافع که فراتر از متغیر معادله تهران و ریاض است، باعث می‌شود تا تردید‌ها در خصوص پایان جنگ یمن و برقراری ثبات در این کشور همچنان تا یک دوره کوتاه مدت برقرار و پایدار باشد.

بیشتر بخوانید

نمی‌توان توقع مذاکرات جدی‌تر بین ایران و عربستان داشت

کرمی اضافه کرد: می‌توان امیدوار بود که با تمایل ایران و عربستان به توقف حملات و برقراری آتش بس فراگیر، به تدریج زمینه‌ها برای مذاکرات سیاسی یمنی-یمنی فراهم شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و عربستان وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای ۹۶ دلار نیاز دارد

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که عربستان سعودی برای به تعادل رساندن بودجه خود به قیمت نفت بیش از ۹۶ دلار برای هر بشکه نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود اعلام کرد ریاض برای متعادل کردن بودجه خود به میانگین قیمت نفت ۹۶ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه و نگه داشتن رقم تولید نفت خام در سطح روزانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۴ میلادی نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، عربستان امسال به قیمت نفت بالاتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد نیاز خواهد داشت، زیرا خود از پیشگامان برنامه کاهش عرضه نفت ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) است.

برآورد صندوق بین‌المللی پول نسبت به برآورد پیشین در ماه اکتبر ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این مؤسسه جهانی پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که عربستان در سال ۲۰۲۴ روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

رقم برآوردی این صندوق برای قیمت نفت با هدف به تعادل رساندن بودجه عربستان بالاتر از قیمت کنونی برنت است که نزدیک به ۸۹ دلار معامله می‌شود.

سعودی‌ها ائتلاف اوپک‌پلاس را در زمینه کاهش عرضه برای جلوگیری از مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها رهبری کرده‌اند و از ژوئیه گذشته کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای را در دستورکار داشته‌اند.

اقدام‌های اوپک‌پلاس به بهبود بازارهای جهانی نفت خام کمک کرده است، اما از آنجا که ریاض کاهش عرضه داوطلبانه را در دستور کار دارد، برای جبران کمبودها در بودجه به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد.

ریاض برای تحقق اهداف جاه‌طلبانه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که شامل صرف صدها میلیارد دلار برای پروژه‌های مختلف از جمله طرح کلانشهر «نئوم» تا به خدمت گرفتن ستاره‌های فوتبالی جهان است، به درآمدهای نفتی بالای نیاز دارد.

دولت عربستان به‌عنوان راهی برای پر کردن شکاف‌ها به بدهی متوسل شده و در ژانویه امسال ۱۲ میلیارد دلار اوراق قرضه است که معادل بیش از نیمی از کسری مالی پیش‌بینی‌شده برای سال جاری میلادی می‌شود.

دیگر خبرها

  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه
  • شروع کار سفارت در هتل و مذاکرات سفیر برای خرید جنگنده از اتیوپی
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟
  • ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای ۹۶ دلار نیاز دارد
  • بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دفتر کارش (عکس)