Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@08:54:33 GMT

سنخواست همچنان می‌لرزد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۱۴۱۰

سنخواست همچنان می‌لرزد

ایسنا/خراسان شمالی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر ساعت ۷:۳۹ دقیقه امروز، یکم خرداد ماه با مختصات طول جغرافیایی: ۵۶.۶۹ و عرض جغرافیایی: ۳۷.۲۱ و عمق زمین‌لرزه: ۶ کیلومتر، حوالی سنخواست در استان خراسان شمالی را لرزاند.

به گزارش ایسنا، بامداد دوشنبه، ۲۷ خرداد ماه دو زمین لرزه ۵.۴ ریشتری و ۵.۵ ریشتری در این منطقه به وقوع پیوست که بر اثر این زمین‌لرزه ها، به بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از زمان وقوع این زمین لرزه ها تاکنون، همچنان این منطقه شاهد وقوع پس لرزه هایی است که تداوم آنها موجب آسیب مجدد به واحدهای مسکونی شده است‌.


بنا به آمار مرکز لرزه نگاری کشوری، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، طی شش روز اخیر یعنی از ساعت ۳:۳۴ دقیقه بامداد دوشنبه، ۲۷ خرداد تا صبح امروز بیش از ۴۰ زمین لرزه منطقه سنخواست و شوقان را لرزانده است.
بنا به آخرین آمار در جاجرم زلزله به یک هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد که ۴۶ واحد به طور کامل تخریب شدند و غیرقابل سکونت هستند و باید بازسازی شوند.
در شهرستان گرمه نیز ۱۵۲ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی آسیب دیدند که ۶۰ واحد به طور کامل خسارت دیدند.
این زمین لرزه ها به جز حدود ۳۰ مصدومیت، فوتی و  خسارت جانی نداشت اما وقوع زلزله‌های پیاپی این منطقه که اغلب بالای ۳ ریشتر قدرت دارند موجب شده مردم همچنان در خانه‌ها احساس امنیت نکنند و برخی از آنها در چادر به سر می‌برند.


بنا به گزارش‌ها، خانه هایی که پس از زلزله سال ۹۶ و سیل سال ۹۸ توسط بنیاد مسکن بازسازی و نوسازی شده بود، در زلزله ۵.۵ ریشتری سنخواست آسیب ندیده است و مسئولان خواهان آن هستند که مردم نسبت به مقاوم سازی خانه‌های خود اقبال داشته باشند و با توجه به اینکه منازل خشتی و گلی و دارای سازه نامناسب برای سکونت مناسب نیستند از دهیاران خواسته شده است با کار ترویجی مردم را نسبت به تخلیه این خانه‌ها تشویق کنند.
همچنین تاکید شده است که باید حریم رودخانه رعایت شود و سازمان منابع طبیعی استان جهت مطالعات برای انجام پروژه آبخیزداری پای کار بیاید و مردم برای جابجایی از بافت فرسوده به بافت جدید با بنیاد مسکن همکاری کنند.
طی بازدید روز گذشته معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی از مناطق زلزله‌زده، بر خانه‌دار شدن زلزله زدگان گرمه و جاجرم پیش از فصل سرما تاکید شده است.
غلامرضا هوایی در جریان بازدید از روستاهای زلزله زده قلی و شورک که بیشترین آسیب را از زلزله های اخیر دیده‌اند، تاکید کرده است که باید از امروز، یکم خرداد ماه ۱۴۰۰، فرآیند ثبت نام متقاضیان آغاز و تا قبل از شروع فصل سرما و بارندگی منازل تخریبی ساخته و در اختیار مردم قرار بگیرد.

اما به گفته کارشناسان بر اساس شواهد تاریخی این منطقه پتانسیل لرزه‌خیزی دارد که دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص به ایسنا گفته است: گسل "کرف" با طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در مجاورت رومرکز زلزله امروز سنخواست استان خراسان شمالی امتداد دارد و احتمالا جنبایی این گسل موجب رخداد زلزله ۵.۵ این منطقه شده است، بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون زلزله‌های تاریخی تا ۱۰۰ کیلومتری اطراف این منطقه رخ داده‌، ضمن آنکه زمینلرزه‌های ۱۵ سال اخیر نیز معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است.
سنخواست همچنان می لرزد و مردم امید دارند؛ هم به پایان یافتن پس‌لرزه‌های پیاپی و هم به بازسازی و نوسازی خانه‌های تخریبی و فروریخته.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زلزله خسارت زلزله جاجرم پس لرزه خراسان شمالي استانی اجتماعی خراسان شمالی زمین لرزه لرزه ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۱۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله خوی، تبریز را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله به بزرگی ۴.۲ ریشتر ساعت ۲۱:۳۱ دقیقه در عمق ۱۳ کیلومتری زمین رخ داد.

مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران محل وقوع این زمین لرزه را حوالی خوی استان آذربایجان غربی اعلام کرده است که در شهرهای آذربایجان شرقی به خصوص تبریز هم احساس شد.

کد خبر 6083839

دیگر خبرها

  • بهاباد امروز لرزید
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری در خرم آباد
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» لرستان را لرزاند
  • زمین لرزه ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند / جزییات
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خوی آذربایجان‌ غربی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر خوی را لرزاند
  • زلزله خوی، تبریز را لرزاند