Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@06:10:33 GMT

آیا ویروس آفریقایی واکسن گریز است؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۵۳۸۲

آیا ویروس آفریقایی واکسن گریز است؟

به گفته عضو کمیته علمی کرونا ما به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که هیچ واکسنی بر روی واریانت آفریقای جنوبی اثر نمی‌کند بلکه باید بگوییم واکسن‌ها در برابر این موتاسیون به دلیل تغییرات ژنتیکی که در آن اتفاق افتاده ، عملکردشان بسیار پایین آمده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از میزان، سیدعلیرضا ناجی در واکنش به صحبت‌هایی که عنوان می‌کنند هیچ واکسنی بر روی ویروس آفریقایی موثر نیست، گفت: ما به این صراحت نمی‌توانیم بگوییم که هیچ واکسنی بر روی واریانت آفریقای جنوبی اثر نمی‌کند بلکه باید بگوییم واکسن‌ها در برابر این موتاسیون به دلیل تغییرات ژنتیکی که در آن اتفاق افتاده است، عملکردشان بسیار پایین آمده و برای مثال ایمنی بخشی واکسن‌های فایزر و مدرنا از حدود 94 درصد به حدود 75 درصد رسیده است و واکسن‌های دیگر هم به همین نسبت کاراییشان کاهش یافته و اینگونه نیست که با بی اثری واکسن‌ها در مقابل این جهش مواجه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از بین واکسن‌هایی که تاکنون در خصوص میزان اثربخشیشان بر روی ویروس آفریقایی کار شده است، بدترین عملکرد را واکسن انگلیسی آستروزنکا دارد و بر اساس برخی گزارش‌ها کارایی این واکسن در برابر واریانت آفریقای جنوبی بسیار پایین آمده و به 10 تا 15 دردصد رسیده است که البته یکسری افراد هم این موضوع را زیر سوال بردند و این امر همچنان در حال بررسی است

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن اشاره به اینکه میزان ایمنی بخشی واکسن‌هایی نظیر اسپوتنیک وی روسی، سینوفارم و سینووک در مقابل ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گرفته اند، افزود: هر چند که عملکرد این واکسن‌ها بر روی این واریانت کاهش یافته است، اما بی تاثیر نیستند و حداقل دارای اثربخشی نسبی اند و می‌توانند از بروز بیماری شدید جلوگیری کنند.

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: به دلیل کاهش کارایی واکسن‌ها در مقابل جهش آفریقای جنوبی برخی از شرکت‌های واکسن سازی به سمتی رفتند که برای واریانت‌‌های جدید واکسن اختصاصی تولید کنند و کارآزمایی‌های بالینی آن‌ها هم در حال انجام است و به امید خدا این واکسن‌ها در آینده نزدیک مجوز می‌گیرند و به بازار می‌آیند و می‌توان از آن‌ها به عنوان دز بوستر و یادآور در افرادی که واکسن زده اند و یا از ابتدا برای اشخاصی که هنوز واکسن نزده اند، استفاده کرد چرا که این واکسن بر علیه واریانت‌های قدیمی هم اثرگذار هستند.

عضو کمیته علمی کرونا با بیان اینکه شیوع واریانت‌های مختلف در همه کشور‌ها یکسان نیست و با هم تفاوت دارد، توضیح داد: در کشور ما بیشترین شیوع مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است و مشکل اصلی ما در حال حاضر از نظر کثرت موجودیت ویروس‌های هندی و آفریقای جنوبی نیستند و به همین دلیل بهتر است با سرعت بیشتر و به صورت گسترده توسط همین واکسن‌ها واکسیناسیون را انجام دهیم و مراقب باشیم که واریانت‌های هندی و آفریقای جنوبی ویروس غالب در کشور نشوند و اتفاقی که در خصوص ویروس انگلیسی افتاد، در مورد آن‌ها رخ ندهد.

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آفریقای جنوبی واکسن ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حضور پرتعداد و عجیب مهاجران آفریقایی در آلمان!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: کانال شبکه خبر

tags # اخبار جهان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تیراندازی در خنداب برای عملیات تعقیب و گریز سارقان مسلح بوده است
  • آفریقای جنوبی تحقیق درخصوص گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  • (ویدئو) حضور پرتعداد و عجیب مهاجران آفریقایی در آلمان!
  • ببینید | لحظه دستگیری اولین سارق دارای پابند الکترونیک | تعقیب و گریز و تیراندازی پلیس با زورگیر خشن
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو
  • مرگ سرنشین خودرو سوخت بر در تعقیب و گریز پلیس
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند
  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری
  • ۶۲ نفر به دلیل واژگونی قایق جان باختند