Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بابائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: برخی حفاری‌های غیرمجاز بر قبرستان ۴۰۰ ساله ارامنه سیرک، سبب از بین رفتن این قبرستان شده که سال‌ها پیش ثبت ملی شده است.

قبرستان ارامنه روستای "سیرک" واقع در جنوب هفشجان و شمال روستای سیرک قرار دارد و مربوط به دوره قاجار و از معدود قبور ارامنه در چهارمحال و بختیاری هستند و در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: ۱۷ گورستان مخصوص ارامنه چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، اما قبرستان سیرک از زیبایی و جلوه خاص‌تری نسبت به سایر گورستان‌های ارامنه در این استان برخوردار هستند.

جوادی با اینکه تمامی ارامنه روستای "سیرک" هم‌اکنون به نقاط دیگر ایران و کشور‌های خارجی مهاجرت کرده‌اند افزود: اما قبرستان‌هایی از زمانی که آن‌ها در این مناطق ساکن بوده‌اند به یادگار مانده است.

بابائیان گفت: وجود حجاری و سنگ تراشی خاص بر روی سنگ قبر‌ها باعث به وجود آمدن یادگاری بی‌نظیر از این مردمان شده و جلوه خاصی از هنر دست به وجود آورده است.


جاسم نصیری هفشجانی کارشناس سنگ وگوهرشناس وگوهرتراش  اظهارداشت: قبرستان تاریخی ارامنه روستای سیرک از توابع استان چهارمحال و بختیاری در فاصله 12 کیلومتری از مرکز استان چهارمحال و بختیاری، با سابقه بالغ‌بر ۴۰۰ سال قدمت نشان دهنده سابقه طولانی مردمان این منطقه است.

بیشتر بخوانید

رفع مشکلات مجموعه فرهنگی امام زادگان دوخاتون(س) شهرکرد نیازمند طرحی جامع



نصیری گفت: نوع حجاری و حکاکی بر روی سنگ‌های قبور بسی هنر دست سنگ تراشان هفشجان را به رخ می‌کشد که با چیره دستی و ابزار ساده اولیه توانسته‌اند چنین هنری خلق نمایند که بعد از سال‌ها همچنان انسان را محو خود می‌نماید.

او افزود: این سنگ‌ها باتوجه به اینکه در منطقه جنگلی هستند و دور قبرستان را درختان احاطه کرده است و نداشتن هیچ نگهبانی و با فنس یا حصاری باعث شده که سودجویان آثار تاریخی به راحتی دست به حفاری‌‎های غیرمجاز زده و بسیاری از سنگ‌ها تخریب و یا جابجا شده‌اند که این خود باعث تخریب قبرستان می‌شود.

نصیری ادامه داد: تعدادی از سنگ‌ها دچار باکتری شده که به صورت آرام این باکتری‌ها باعث خوردگی در سنگ می‌شود که نیاز به ترمیم و گندزدایی باکتری‌ها است.

کارشناس سنگ وگوهرشناس وگوهرتراش خاطرنشان کرد: اگر به حال این قبرستان تاریخی که فارغ از دین و مذهب یک میراث و هویتی می‌باشد فکری نشود دیری نمی‌آید که کاملاً تخریب می‌گردد لذا مسئولان و متولیان این امرکه سازمان میراث فرهنگی می‌باشد باید فکری کنند.


انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی ارامنه قبرستان چهارمحال و بختیاری سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ در این مجموعه می‌توانید خبر‌های زیر را ببینید:
- برگزاری محفل انس با قرآن کریم همزمان با ماه رمضان و ولادت امام حسن مجتبی (ع) در استان
- بررسی روند خدمات رسانی به مسافران نوروزی اردل
- نظارت بر عرضه کالا در بازار شهرستان کیار
- ارائه خدمات درمانی رایگان به محله حاجی آباد لردگان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • خبر‌های ورزشی ۹ فروردین چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • بارش‌های رگباری در استان چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی وقوع رعد برق در چهارمحال و بختیاری
  • ترافیک سبک در محور‌های چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • جشن میلاد کریم اهل بیت امام حسن (ع) در چهارمحال و بختیاری
  • کوهرنگ سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • قلعه جونقان پذیرای مهمانان و مسافران نوروزی
  • آسمان چهارمحال و بختیاری صاف تا قسمتی ابری