Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: از جمله اعمال ماه شوال قرائت دعاى چهل و سوّم صحیفه کامله است، همچنین خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم از جمله اعمال مستحب و ارزنده محسوب می‌شود همچنین در این ماه، نمازی دو رکعتی سفارش شده که در شب ماه شوال خوانده می‌شود.

رضا وحیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون اعمال ماه شوال گفت: شوال دهمین ماه از ماه‌های قمری محسوب می‌شود که پس از پشت سر گذاشتن ماه رمضان ماهی سراسر نعمت برای بندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اعمال ماه شوال اشاره و بیان کرد: در ماه شوال بهترین اعمال قرائت دعاى چهل و سوّم صحیفه کامله است، همچنین خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم از جمله اعمال مستحب و ارزنده محسوب می‌شود همچنین در این ماه، نمازی دو رکعتی سفارش شده که در شب‌های ماه شوال خوانده می‌شود و دارای دو رکعت است که در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را باید خواند، و از خداوند متعال در خواست کرد او را از هر ترسی و دردى ایمن گرداند، تا در آن ماه حادثه اى را نبیند که ناپسند او باشد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

وحیدی با اشاره به ارزش نماز دیگری در ماه شوال اشاره و تاکید کرد: در روز اول ماه شوال دو رکعت نماز بجا آورید که در رکعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخوانید و پس ازبجا آوردن این نماز صدقه بدهید، در روایت‌های مستند آمده این نماز سبب می‌شود افراد سلامتى خود را در این ماه از سوی خداوند متعال تضمین کنند.

وی در همین راستا ابراز کرد: شیخ طوسی در مورد این نماز دورکعتی بیان می‌کند: «هرگاه ماه نو وارد می‌شد، «امام جواد (ع)» در اوّلین روز آن، دو رکعت نماز می‌خواندند، بدین ترتیب که در رکعت اوّل، بعد از قرائت سوره حمد، به تعداد روز‌های ماه ۳۰ بار «قل هو الله أحد» را خوانده و در رکعت دوم، بعد از قرائت سوره حمد، به تعداد روز‌های ماه سوره «لیلة القدر» را می‌خواندند، و از آنچه در دسترسش بود، صدقه می‌دادند و بعد از پایان نماز این دعا را می‌خواندند: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ، وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، سَیَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً، ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ، ‏حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِباد، ِلا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ، رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌرَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ».

وی پیرمون رویداد‌های مهم ماه شوال اظهار کرد: ماه شوال مصادف است با شروع غیبت کبرى «امام زمان (عج)»، در غیبت کبری توده مردم از اقامتگاه «ولی عصر (عج)» بى خبرند و جز دوستان مورد اعتماد ایشان کسی از اقامتگاه این امام بزرگوار با اطلاع نمی‌باشد بر طبق روایت‌های مستند همواره ۳۰تن از شیعیان و نزدیکان در حضور «امام زمان (عج)» هستند، این غیبت به آن سبب رخ داد که مردم زمین هنوز آمادگی پذیرش ولایت را نداشتند لذا «امام زمان (عج)» از نظر‌ها پنهان گردیدند، این پنهانى که از آن به عنوان غیبت، یاد مى شود تا وقتى که مردم آماده پذیرش ولایت شوند و شرایط ظهور مهیا گردید ادامه خواهد داشت.

وحیدی تاکید کرد: ضروریست که منتظران به وظایف خود عمل کنند و شرایط را برای ظهور «امام زمان (عج)» فراهم کنند یکی از این وظایف معرفت نسبت به حضرت «ولی عصر (عج)» است «پیامبر اکرم (ص)» فرمودند: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج با فضیلت‌ترین اعمال امت من، انتظار فرج است».

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف مهم منتظران توجه به پارسائی و آراستگی به اخلاق خوب و پسندیده است، «امام صادق (ع)» پیرامون وظایف منتظران فرمودند: «هر کس شادمان می‌گردد از اینکه از یاران «امام زمان (عج)»باشد، باید منتظر باشد و به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید و او منتظر واقعی است.»

این کارشناس علوم قرآنی مهمترین واقعه روز دهم ماه شوال را مورد بررسی قرار دادو بیان کرد: روز دهم ماه شوال مصادف ورود «امام على بن موسى الرضا (ع)» به مرو است از جمله رویداد‌های مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه والایی برخوردار است، سفر «امام رضا (ع)» به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، مرو در خراسان به عنوان ولایتعهدی است اگرچه این هجرت با اصرار‌ها و تهدید ار سوی مامون بر این امام بزرگوار تحمیل شد؛ اما در عمل دارای آثار و پیامد‌های درخشانی برای جامعه ایران زمین است.

وحیدی در همین راستا تاکید و خاطرنشان کرد: بیان حدیث «سلسلة الذهب» که به معنای زنجیرهٔ طلا است از پیامد‌های سفر «امام رضا (ع)» به خراسان محسوب می‌شود در این حدیث بیان شده «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها، کلام لا إلهَ إلّا اللّهُ؛ هیچ معبودی بجز خدا نیست دژ و حصار من خدا است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت، و این شروطی دارد و من «علی بن موسی الرّضا (ع)» یکی از آن شرط‌ها هستم».

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ماه شوال اخبار مذهبی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ماه شوال اخبار مذهبی محسوب می شود مرتبه سوره امام زمان سوره حمد ماه شوال دو رکعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.

محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

کد خبر 6087771

دیگر خبرها

  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در فرانسه در ارتباط با وقایع بخش کنسولی
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • اعتماد اجباری به رفیعی در پرسپولیس؛ حالا نوبت خالد آبادی و استقلال است
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • تقویم و اوقات شرعی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم