Web Analytics Made Easy - Statcounter

عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تقلب‌های علمی دانشگاه‌ها اظهار کرد: تربیت موثر درکنار بحث فرهنگ سازی و آموزش در جلوگیری از تقلب‌های علمی دانشگاه‌ها موثر است.

او افزود: چنانچه تربیت موثری صورت بگیرد به هیچ عنوان افراد سمت و سوی تخلفات علمی نمی‌روند، وقتی ضعف فکری در این زمینه وجود داشته باشد و از طرفی هم عوامل بازدارنده ضعیف باشد و به خوبی عمل نکند قطعا این موضوع تبدیل به بنگاه اقتصادی برای افرادی خواهد شد که برای جامعه علمی مقالات تخلف چاپ می‌کنند یا سفارشات گوناگونی در این حوزه پذیرش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حبیبی تصریح کرد: لزوم فرهنگ سازی برای فعالیت مناسب استادان و دانشجویان و نظام آموزشی کشور لازم است و نظام آموزشی و جامعه باید موضوع تخلفات علمی را قبیح بشمارند تا افرادی که به سمت و سوی این کار‌ها سوق پیدا می‌کنند منزوی شوند.

او با بیان اینکه احتمال دارد برخی از دانشجویانی که به انجام تخلفات علمی اقدام می‌کنند، زرنگ تلقی شوند، تاکید کرد: برای چنین افرادی در فضای فکری دانشجویان و فضای فرهنگی دانشگاه‌ها باید جای کلمه زرنگ «ضد ارزش» را تلقی کرد.

نقش استادان در جلوگیری از تخلفات علمی دانشجویان

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: استادان باید با تدریس مناسب و تربیت خوب دانشجویان از انجام تخلفات علمی جلوگیری کنند، همچنین نظام ارزش یابی ما نواقص موجود را به هر دو صورت حضوری و مجازی رفع کنند و امیدواریم با واکسیناسیون صورت گرفته امتحانات حضوری برگزار شوند تا چالش‌های امتحانات مجازی به حداقل برسانند.

او اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که بحث انتخاب آموزش مجازی یک اجبار بوده نه انتخاب! بنابراین چالش‌های آن باید به حداقل برسد و در این زمینه توصیه و سفارش شده که آموزش‌های مستمری صورت بگیرد تا ارزیابی دانشجویان به واقعیت تبدیل شود.

حبیبی با بیان اینکه با حضوری برگزار کردن امتحانات می‌توان تقلبات مجازی را کاهش یا آن‌ها را به صفر رساند، تاکید کرد: هسته اصلی بحث مدرک‌های تقلبی در خارج از دانشگاه‌ها وجود دارد و عناصر داخلی دانشگاه مانند استاد، دانشجو، کارشناس و ... در این زمینه دخالت ندارند، بلکه هسته‌هایی در خارج از دانشگاه شکل می‌گیرد و باعث سوق دادن دانشجو به آن جهت می‌شود که قوه قضائیه، معاونت‌های آموزشی و پژوهشی در وزارت علوم و ... باید در مقابل چنین تخلفاتی واکنش نشان دهند.

او گفت: ۱۰‌ها موسسه در زمینه تخلفات علمی با مجوز و بدون مجوز تعطیل شده اند و با آن‌ها برخورد جدی صورت پذیرفته که در صورت قوی برخورد کردن آسیب‌های آن از بین خواهد رفت.

رئیس دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: به طور معمول کسانی که اقدام به تقلب کنند در پایان ترم به دانشگاه گزارش می‌شود و در کمیته انضباطی با آن‌ها برخورد خواهد شد و این موضوع به صورت روتین در تمامی دانشگاه‌ها وجود دارد، اما در سیستم مجازی ساز و کاری که بخواهد این موضوع را پایش دهد در حال حاضر طراحی نشده است، اما در خصوص امتحانات حضوری این روند در دانشگاه خوارزمی انجام شده است.

بیشتر بخوانید

دانشجویان باید مسئولیت تقلب‌های علمی را بر عهده بگیرند ردپایی از تقلب علمی در دانشگاه‌های برتر دیده نمی‌شود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه خوارزمی تقلب علمی دانشگاه خوارزمی تخلفات علمی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان برای ثبت نام و حضور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب تا پایان امروز پنج شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ مهلت دارند.

دانشجویان می توانند با ثبت‌نام در سایت didar.nahad.ir و پاسخ به پرسش «اگر شما در دیدار دانشجویی فرصت صحبت با رهبر انقلاب اسلامی را داشتید، مهم‌ترین نکته‌ای را که با ایشان در میان می‌گذاشتید چه بود؟»به قید قرعه در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبر انقلاب حضورداشته باشند.

همزمان با نزدیک شدن به سنت هر ساله دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با فعالان دانشجویی دانشگاه ها، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نظر دارد، مجموعه از نکات و مطالب، سوالات، پیشنهادات و ایده های موثر ناظر به دانشگاه و فضای عمومی جامعه را در قالب سامانه دیدار جمع آوری نموده و به طور مکتوب به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی منعکس نماید.

در این راستا و با توجه به استقبال گسترده و هرساله از این دیدار، از دانشجویانی که در این طرح مشارکت داشته باشند با قید قرعه جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده و نتیجه از طریق پیامک به اطلاع خواهد رسید.

کد خبر 6064092

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت بنیان‌های فکری و معنوی دانشجویان و اساتید
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه علامه طباطبایی پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • دوربین بر روی لباس نیرو‌های شهربان و حریم بان/ هوشمندسازی تخلفات در حریم را کاهش می‌دهد+ فیلم
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک دیشموک
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد