Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون های مساجد به عنوان ظرفیت های مردمی و فعال در حوزه فرهنگی و هنری‏، در مقایسه با دیگران مراکز و موسسات سهم چندانی در برون سپاری فعالیت ها ندارند.

خبرگزاری شبستان اصفهان: برون سپاری فعالیت ها و استفاده از بخش خصوصی برای انجام فعالیت های مختلف کشور سال هاست که نهادینه شده و دولت تولی سهم خود را در انجام اقدامات کاهش داده و این موضوع در عرصه های فرهنگی و هنری نیز چند سالی است که توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نهادها و سازمان های دولتی با اختصاص منابع و برنامه های اجرایی خود به بخش خصوصی سهم مردمی و عمومی را افزایش داده و بیشتر جنبه هدایت، نظارت و حمایت را بر عهده گرفته اند.

 

برون سپاری ماموریت های سازمان های دولتی به بخش غیردولتی دستاوردهای زیادی داشته که تقویت حوزه عمومی، ایجاد فرصت های اقتصادی، کیفیت بخشی به فعالیت ها، کوچک سازی دولت و ارتقا توانمندی ها و استعدادهای نهفته در جامعه از جمله آن ها است.

 

تعریف بخش خصوصی بسیار فراگیر است چرا که شامل شرکت ها، موسسات، مراکز و تشکل های وابسته به مردم و با مدیریت افراد جامعه بدون وابستگی به دولت است.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد که جزئی از موسسات و سازمان های مردم نهاد محسوب می شوند با داشتن توانمندی های متفاوت و ظرفیت های مشخص قادر خواهند بود با دیگر مراکز رقابت کنند و سهمی در پذیرش سفارشات دولتی و عمومی داشته باشند.

 

بین تمامی شرکت ها و موسسات قدرت عملکرد متفاوت است و این رقابت و طبقه بندی ها است که مشخص می کند چه ماموریت و توانایی را باید بپذیرند و آن سازمان تا چه میزان باید کار به آن ها بسپارد.

 

بسیاری از ماموریت های فرهنگی و هنری‏، اجتماعی، مطالعاتی و اجرایی سازمان های فرهنگی و اجتماعی باید به بخش خصوصی واگذار شود و سهم مدیریت شهری و ادارات دولتی در اجرای چنین برنامه هایی کاهش یابد.

 

تیم هایی توانمند برخی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد قدرت پذیرش پروژه هایی در این حوزه ها را دارند که اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، تشکیل کمیته های فرهنگ شهروندی، پذیرش پروژه های تبلیغاتی شهری، برگزاری مسابقات و آیین های و جشن ها، پروژه های نظارتی و مطالعاتی و تولیدات چند رسانه ای به عنوان نمونه است.

 

*کمک به رفع موانع پیش روی برون سپاری

 

بررسی های میدانی نشان داده که برخی از عوامل مثل نداشتن شناسه اقتصادی و هویت حقوقی کانون های فرهنگی و هنری مساجد مانع از انعقاد قرارداد و تفاهم نامه ها شده است که این چالش بسیاری از فرصت های رقابتی را برای شرکت در مزایده و یا بهره گیری از اعتبارات دولتی را برای کانون ها سلب کرده است.

 

تعریف فرآیند ثبت کانون ها در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دریافت شناسه حقوقی و پس از آن دریافت شناسه اقتصادی به رفع این مانع کمک خواهد کرد.

 

معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به این چالش گفت: تدابیر لازم صورت گرفته و در  حال حاضر امکان انجام مراحل قانونی ثبت در سامانه ثبت شرکت های غیردولتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای کانون ها فراهم شده است.

 

«جلال ریزانه«،  ادامه داد: مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد با مراجعه به این وب سایت و مطالعه آیین نامه قادر به انجام چنین اقدامی برای دریافت شناسه حقوقی و ملی خواهند بود.

 

وی اضافه کرد: ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به دنبال ایجاد فرصت از سوی یک شرکت خصوصی برای کمک به انجام این فرآیند خواهد بود اما باید مدیران مسئول پس از دریافت شناسه مراحل اداری و اقتصادی را مثل دیگر شرکت ها و موسسات غیردولتی و غیرتجاری انجام دهند.

 

*ناشناختگی ظرفیت های کانون های مساجد

 

اعتمادسازی در هر موسسه و سازمانی نیازمند ایجاد شناخت و انجام فعالیت های تبلیغاتی و کیفی سازی اقدامات است که این موضوع به جلب مشارکت و توسعه فعالیت ها کمک می کند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد قادر به انجام ماموریت های زیادی هستند اما این موضوع برای بخش های مختلف بسیار ناآشناست و بسیاری از توانایی ها به معرض دید گذاشته نشده که لازم است ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد و همچنین متولیان این مراکز برای این حوزه اقدام اساسی انجام دهند.

 

ایجاد شناخت از ظرفیت های این مراکز پس از انجام فرآیند های قانونی و حقوقی قدرت کسب مجوزهای لازم می تواند آن ها را در رقابت های برون سپاری فعالیت های سازمان ها و نهادهای دولتی کمک کند.

 

*افزایش سهم مشارکت کانون در ستاد هماهنگی ملی و استانی کانون های مساجد

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و شعب های این مجموعه در استان ها برای انجام فعالیت های نظارتی، برگزاری نشست ها، اجرای جشنواره ها و فعالیت هایی از این قبیل از نیروی انسانی داخل مجموعه استفاده و یا افرادی را از بین برای این امر جذب کرده اند در حالی که اعتماد و واگذاری امور به مجموعه تحت نظر خود قادر خواهد بود اعتمادسازی، آموزش و بهره گیری از توان این مراکز را افزایش دهد.

 

برگزاری برخی از جشنواره ها گاها به برخی از کانون ها واگذار می شد اما این موضوع محدود و در چهارچوب خاصی بوده و کمتر قدرت ایده و پیشنهادات مراکز در نظر گرفته می شده است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود(عج) استان اصفهان که مجری جشنواره های ملی و در برگزاری رویدادهای فرهنگی روستا و عشایر با ستاد کانون های مساجد همکاری داشته، در این خصوص گفت: هماهنگی و همکاری بین کانون ها و برون سپاری فعالیت ها به این مراکز کیفیت کار را افزایش می دهد.

 

«رضا قاسمی پور» ادامه داد: بسیاری از کانون ها توانایی امر نظارت بر فعالیت ها، اجرای برنامه، توسعه کمی و کیفی فعالیت های دیگر مراکز را دارند اما کمتر به این موضوع توجه شده است.

 

*تدوین چشم انداز برای نقش آفرینی کانون های مساجد

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد موسسات و نهادهای فعال اجتماعی هستند و باید قدرت و توانایی آن ها به نفع جامعه بیش از گذشته بکار گرفته شود که در این مسیر فرصت سازی، تدوین چشم انداز و تقویت ظرفیت های آن ها برای این امر لازم است.

 

این مراکز فرهنگی و هنری برای انجام بسیاری از ماموریت های سازمانی و مورد نیاز جامعه توانایی و استعدادهایی دارند اما تولی گری دولتی و بی توجهی به ظرفیت های سازمان های مردم نهاد تاکنون مانع از این امر شده است.

برخی از مسئولان معتقدند که امکان واگذاری بیش از هزار ماموریت سازمانی به این دسته از تشکل ها وجود دارد و کیفیت کار نیز بهتر از حال حاضر خواهد بود اما موانع پیش رو باید شکسته شود.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان برون سپاری کارها بخش خصوصی اصفهان کانون های فرهنگی و هنری مساجد ستاد هماهنگی کانون برون سپاری فعالیت ها کانون های مساجد دریافت شناسه سازمان ها بخش خصوصی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ کارشناس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در پانزدهمین پویش ملی نذر قربانی در استان گفت: این اقلام با همکاری موسسه حضرت خدیجه (س) قم، خیّران برنامه تلویزیونی سمت خدا و به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهیه و بین نیازمندان اصفهانی توزیع شد.
حسام الدین تسلیمی افزود: در پانزدهمین مرحله توزیع گوشت قربانی، ۱۲۰۰ بسته گوشت به وزن یک کیلو و ۵۰۰ گرم را کانون‌های فرهنگی هنری در شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر، مبارکه، چادگان فلاورجان و لنجان بین حانواده‌های نیازمندان توزیع می‌کنند.
وی گفت: از ابتدای این پویش تا کنون حدود۲۲ هزار و ۵۰۰ بسته گوشت قربانی بین نیازمندان استان توزیع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان