Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنگ ۱۲ روزه غزه بامداد جمعه (۳۱ اردیبهشت) سرانجام با پذیرش آتش‌بس از سوی طرفین پایان یافت، جنگی که از جنبه‌های مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد و تأثیراتش را در سطوح مختلف کنکاش کرد.

«علیرضا کمیلی»، کارشناس مسائل جهان اسلام و دبیرکل اتحادیه جهانی امت واحده، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به آثار و تبعات این جنگ بر محور مقاومت و همچنین رژیم صهیونیستی پرداخت و ابتدا در پاسخ به این سؤال که با توجه به تفاوت‌های این جنگ با جنگ‌های قبلی در حوزه برقراری موازنه رعب و حملات موشکی مقاومت، آینده مقاومت فلسطین پس از این جنگ، چه تفاوت‌هایی با گذشته خواهد داشت؟ گفت: «طبعا چند اتفاق مهم افتاده است، یکی آنکه معادلات امنیتی رژیم صهیونیستی بهم خورده است و این برای مقاومت یک دستاورد است و برای دشمن یک پیام واضح بوده که تا چه حدی می‌تواند وضعیت شکننده‌ای داشته باشد و این جنگ دست بالاتر را برای مقاومت و یک نوع بازدارندگی برای حرکت‌های بعدی آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دوم اثری است که مقاومت در حوزه سیاسی کرانه باختری باقی گذاشته است، غزه در دفاع از قدس به میدان آمد و مردم در کرانه باختری دیدند این منطقه که تحت نفوذ فتح است چطور عزتشان توسط حماس تأمین می‌شود و طبعا این جنگ محبوبیت اجتماعی حماس را در کرانه بالا می‌برد و منجر به رشد جایگاه سیاسی حماس در مجموعه کل فلسطین خواهد شد.»

او در پاسخ به تبعات سیاسی جنگ ۱۲ روزه بر فضای سیاسی فلسطین نیز گفت که این تأثیر به طور کلی است، زیرا مشخص نیست که حماس بخواهد قدرت را به دست بگیرد یا نه، ممکن است حماس تصمیم بگیرد مانند حزب‌الله تبدیل به یک حزب شود و قدرت در غزه را به دلیل مشکلات زیادی که دارد، واگذار کند اما در مجموع محبوبیت اجتماعی حماس بالاتر رفته است.

این کارشناس حوزه جهان اسلام در خصوص تأثیر جنگ غزه بر فضای سیاسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو نیز گفت: «نتانیاهو در تشکیل دولت مشکلات زیادی داشته است و اکنون نیز بیشتر خواهد شد. زیرا یک‌سری ادعاها داشت که می‌گفت دارای محبوبیت خارجی هستم و امنیت داخلی به وجود آورده‌ام که اینها با اعتراضات بین‌المللی و ناامنی داخلی که برایش اتفاق افتاد، زیر سوال رفت و احتمالا دوباره همان مسیر برگزاری انتخابات دوباره را در پیش بگیرند که ممکن است این کار یا در مراحل بعدی به او صدمه وارد کند و یا برعکس نتانیاهو از این موقعیت سوءاستفاده کند و شرایط را برای راستگرایی بیشتر و ترسیم یک چهره ترسناک از حماس فراهم کرده و از مردم رأی بگیرد.»

«علیرضا کمیلی» در خصوص چشم‌اندازی که برای فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی می‌بیند، نیز گفت که این مسئله امر ساده‌ای نبوده و مشکلات زیادی پیش روی خود دارد، دشمن مدام در حال افزایش قدرت خود است و ما نیز کم‌کاری‌های زیادی داریم، به خصوص در حوزه فرهنگی، هویتی و رسانه‌ای و... و همچنین دشمن مدل‌هایی از جمله  برگزاری همه‌پرسی را قبول ندارد و زیر سوال می‌برد، لذا مقاومت است که می‌ماند و آن‌هم محدودیت‌ها و موانعی دارد، به‌خصوص در غزه که مشکلات جدی‌تر است.

او گفت که فشار افکار عمومی جهانی بر کشورهای اطراف، حامیان رژیم صهیونیستی در قلب اروپا و آمریکا، هند، چین و روسیه و دیگر جاها لازم است تا یک مقدار اوضاع بهبود یابد.

این کارشناس حوزه جهان اسلام در خصوص اینکه آیا جنگ اخیر توانسته یک بازه طولانی مدت در راستای آرامش و عدم وقوع جنگ دیگری را رقم بزند، گفت: «این موضوع قابل پیش‌بینی نیست، هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد که یک اتفاق در قدس بیفتد ولی غزه درگیر شود زیرا همیشه اینطور بود که به هنگام اتفاقات قدس خود مردم این شهر درگیر می‌شدند درگیر می‌شدند.»

او افزود: «اکنون به نوعی موازنه قوا برقرار شده است ولی جنگ را به راحتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد همانطور که عرض کردم یک اتفاقی در قدس منجر به جنگی در غزه شد در حالی که موضوع غزه اصلا مطرح نبوده و دشمن هم اکنون در حال انجام تحرکات خطرناک بر روی قدس بوده و امکان دارد که مجددا این درگیری‌ها تکرار شود.»

او در خصوص احتمال توقف شهرک‌سازی در بیت‌المقدس یا اخراج ساکنان الشیخ جراح نیز گفت که توقف اجرای حکم دادگاه رژیم صهیونیستی در خصوص الشیخ جراح بعید است، زیرا متاسفانه شهرک‌سازی‌ها در سکوت جهانی انجام می‌شود، یعنی از سال ۲۰۱۴ به این طرف ماجراهای داعش و دیگران، نگاه‌ها را از فلسطین برگرداننده بود و بعد از سالها نگاه‌ها به فلسطین برگشت و اکنون در ماجرای شهرک‌سازی خلاف تعهدات و قراردادها  بیش از ۵۰۰ هزار نفر صهیونیست را در کرانه باختری اسکان داده‌اند همچنان به تدریج این کار را می‌کنند.

به گفته وی ممکن است یک مدت روند شهرک‌سازی آهسته شود و تحرکات مردم کرانه باختری و جنگ اخیر حتی شاید موجب توقف کوتاه مدت شهرک‌سازی شود، اما به محض اینکه توجهات و دوربین‌ها به سمت دیگری برود، صهیونیست‌ها دوباره کار خود را شروع کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی غزه فلسطین علی کمیلی جنگ 12 روزه غزه رژیم صهیونیستی کرانه باختری شهرک سازی نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۲۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن

رئیس رژیم صهیونیستی طی تماس تلفنی با معاون رئیس جمهور آمریکا مخالفت خود را با تحریم گردان «نیتسح یهودا» که به ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان متهم است، اعلام کرد.

به گزارش مشرق، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: «ما با تحریم گردان نیتسح یهودا مخالف هستیم. این مسئله باید از طریق مذاکره میان تل‌آویو و واشنگتن حل شود.»

به نقل از رأی الیوم، وی افزود: «کمک‌های آمریکا به تل‌آویو نشان‌دهنده پایبندی واشنگتن به امنیت اسرائیل است.»

تصمیم آمریکا برای تحریم گردان «نیتسح یهودا» در ارتش رژیم صهیونیستی موجب خشم این رژیم شده است و مقامات آن این اقدام آمریکا را «تجاوز از خطوط قرمز» می‌دانند. رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند این تحریم‌ها به دلیل نقض حقوق بشر توسط این گردان در کرانه باختری اعمال می‌شود.

پیشتر سایت «واللا» به نقل از سه منبع آمریکایی اعلام کرد قرار است «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی روزهای آینده تحریم‌هایی را علیه گردان «نیتسح یهودا» به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری اعمال کند. این نخستین باری است که دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه یک واحد نظامی صهیونیستی به دلیل فعالیت‌هایش در کرانه باختری اعمال می‌کند.

به گفته این منابع، تحریم‌های مذکور مانع انتقال کمک‌های نظامی آمریکا به گردان مذکور خواهد شد و سربازان و افسران آن از شرکت در رزمایش‌ها با ارتش آمریکا یا مشارکت در هرگونه فعالیتی که با حمایت مالی آمریکا باشد، منع خواهند شد.

گردان «نیتسح یهودا» در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان واحد نظامی ویژه یهودیان «حریدی» تاسیس شد اما با کاهش فعالیت‌ این گروه از یهودیان، افراد دیگری جایگزین آنها شدند.

یک هیئت ویژه وزارت امور خارجه آمریکا ماه‌ها پیش، پس از بررسی اتهامات مربوط به نقض جدی حقوق بشر توصیه کرده بود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، چندین واحد نظامی و پلیس رژیم صهیونیستی را از دریافت کمک‌های ایالات متحده محروم کند.

به گزارش وب‌سایت تحقیقی «پروپابلیکا» مستقر در نیویورک، حوادث مورد بررسی بیشتر در کرانه باختری و قبل از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی به دست نیروهای مقاومت علیه اراضی اشغالی در هفتم اکتبر رخ داده است.

آنها شامل گزارش‌هایی از قتل‌های غیرقانونی توسط پلیس مرزی رژیم صهیونیستی است؛ حادثه‌ای که در آن یک گردان دهان یک مرد مسن فلسطینی آمریکایی را بستند، به او دستبند زدند و رهایش کردند تا جان بدهد. همچنین یک پرونده دیگر که مورد بررسی قرار گرفت، این بود که بازجوهای صهیونیست یک نوجوان فلسطینی را که متهم به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف شده بود، شکنجه کرده و مورد تجاوز قرار دادند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • چرا اردنِ «هاشمی» مخالف تسلیح کرانه باختری است؟
  • شهیدی که مغز متفکر مقاومت فلسطین بود
  • خیزش مقاومت در کرانه باختری
  • یک شهید در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری
  • روز۲۰۰ طوفان‌الاقصی|بمباران غزه وحمله گسترده به کرانه باختری
  • حماس: کرانه باختری و قدس اشغالی علیه اشغالگران به پا خیزند
  • حمله به کرانه باختری با هدف خاموش کردن شعله مقاومت
  • بمباران وحشیانه خانه‌ها و مدرسه‌ها در غزه