Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:13:47 GMT

نگهداری از میلگرد در انبار یا خرید قبل از مصرف؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۷۶۷۸

نگهداری از میلگرد در انبار یا خرید قبل از مصرف؟

استهلاک مواد ساختمانی در کنار تغییرات قیمت میلگرد، خرید یا انبار کردن و نگهداری از مواد ساختمانی اولیه را موضوع مهمی کرده است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام آهن آنلاین، صنعت ساختمان‌سازی همواره در زمان ایجاد شرایط بحران اقتصادی یا رکود، تا حدود زیادی متاثر از این وضعیت تورمی و رکود بازار می‌شود. در چنین شرایطی فعالان بخش ساخت و ساز بر سر دو راهی ادامه فعالیت ساختمانی یا ایجاد وقفه در آن تا زمان شروع ثبات اقتصادی و آرامش بازار، مردد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزوده شدن عامل کرونا به عوامل قبلی باعث شده که شرایط اقتصادی در کشورمان همان‌طور که برای همه ما نیز قابل مشاهده است، دچار نوساناتی بیش از پیش ‌شود. به سبب اینکه پروژه‌های ساخت و ساز به مدت زمان بیشتری جهت تکمیل شدن نیاز دارند، این صنعت بیش از صنایع دیگر دچار تلاطم در اثر نوسانات اقتصادی می‌شود. یکی از اثرات جانبی اما مهم این شرایط گذشته از تغییرات قیمت میلگرد، استهلاک مواد ساختمانی است. به همین دلیل است که شاهد این نتیجه هستیم که اخیرا موضوع انبار کردن و نگهداری از متریال اولیه ساختمانی بسیار پررنگ و مهم شده است.

 در این میان در صورت ایجاد وقفه در اجرا و استفاده از مصالح خریداری شده، میلگرد ساختمانی نسبت به دیگر مصالح بسیار مستعد خوردگی و دیگر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی است. کیفیت میلگرد در زمان مصرف به صورت مستقیم با شرایط انبار و نگهداری آن مرتبط است. ما نیز در این متن از آهن‌آنلاین قصد داریم به این موضوع مهم بپردازیم.

با آگاهی از شرایط صحیح نگهداری و انبار میلگرد ساختمانی می‌توانید تا حدود زیادی در هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی کرده و تا حد امکان از تبدیل این مقطع فولادی پر کاربرد به ضایعات جلوگیری کنید. دقت در شرایط نگهداری میلگرد همچنین می‌تواند استفاده از میلگرد و بتن مسلح با بالاترین کیفیت را در ساختمان و سازه تضمین کند.

نوسانات قیمت میلگرد در بازار آهن

عوامل متعددی می‌تواند باعث نوسانات قیمت میلگرد شود. در این قسمت به صورت اجمالی به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

· تغییرات فصل: تغییرات فصول و شرایط آب و هوایی می‌تواند شرایط ساخت و ساز را تغییر دهد. به طور مثال در فصل سرما که شرایط آب و هوایی برای کار ساختمان‌سازی دشوارتر از دیگر فصول است، تقاضای میلگرد در بخشی از سال کاهش می‌یابد. این عامل، با تغییر تعادل عرضه و تقاضا، باعث نوسانات قیمت در بازار میلگرد می‌شود. عامل تغییرات فصل هر سال تکرار می‌شود و موقت و قابل پیش‌بینی است، همچنان به طور مداوم قیمت میلگرد را در نیمه دوم سال دست‌خوش نوسان می‌کند.

· نوسانات قیمت ارز: ارز به خصوص در سال‌های اخیر به عنوان یک کالای سرمایه‌ای با نقدینگی سریع در کشورمان شناخته و به کار برده شده است. هر چند با نگاهی منطقی به موضوع متوجه می‌شویم که افزایش قیمت دلار باعث پایین آمدن قیمت نفت می‌شود و در نتیجه آن قیمت آهن‌آلاتی مانند میلگرد کاهش می‌یابد. البته این معادله در بازارهای جهانی حاکم است؛ در حالی که در کشورمان ایران معادلات پیچیده‌تری بر بازار میلگرد حکم‌فرما است. زیرا نوسانات بازار میلگرد از ارز آزاد نیز تاثیر می‌پذیرد. همچنین بخش قابل توجهی از مواد اولیه ضروری برای تولید محصولات فولادی وارداتی هستند و به وسیله ارزهای رایج خریداری می‌شوند.

· هزینه حمل و نقل: این عامل که تاثیر مستقیمی از قیمت سوخت می‌گیرد، پیوسته در حال تغییر است. می‌دانیم که هزینه حمل و نقل جز جدانشدنی هزینه نهایی کالا است و میلگرد نیز از این موضوع مستثنا نیست.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، عوامل دیگری مانند نوع و استاندارد ساخت میلگرد، برند و کارخانه تولیدکننده میلگرد، جنس و آلیاژ به کار رفته در ساخت میلگرد، نوع گرید آلیاژی، شکل ظاهری و وزن میلگرد دلیل بازه قیمتی متنوع در بازار میلگرد است.

ضوابط نگهداری از میلگرد در انبار

نگهداری از میلگرد در انبار، صرف نظر از جنس میلگرد، قیمت میلگرد یا کیفیت آن، امری ضروری است که موجب مصرف بهینه از این محصول مهم فولادی می‌شود. به طور کلی برای این کار قوانین و ضوابطی وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

· میلگردها باید به دور از تماس مستقیم با مواد خورنده و دیگر مواد آسیب‌زا قرار گیرند.

· محل نگهداری میلگرد فولادی باید عاری از رطوبت و خاک و دیگر آلودگی‌ها باشد تا از خوردگی و کثیف شدن سطح آن‌ها جلوگیری شود. زیرا املاح موجود در گرد و خاک می‌تواند خاصیت خوردگی داشته باشد و منجر به جذب رطوبت از محیط شود.

· در ورود و خروج میلگرد به انبار باید دقت شود که تا حد امکان از صدمه مکانیکی، تغییر شکل پلاستیک یا ضربه به میلگردها جلوگیری شود.

· هنگام بتن‌ریزی باید به دمای میلگردها توجه شود و قبل از انجام اینکار دمای آن‌ها را با آب‌پاشی کاهش داد و مانع از افزایش دمای آن‌ها در اثر تابش مستقیم آفتاب شد.

· میلگردها باید به گونه‌ای انبار شوند که از سطح زمین ۱۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

· باید دقت شود که میلگردهای با قطر ۸ میلی‌متر یا کمتر، می‌توانند به صورت کلاف بسته‌بندی و انبار شوند، اما میلگردهای با قطر بیشتر مجاز به نگهداری به صورت کلاف نیستند.

· میلگردها باید بسته به قطر و رده آن‌ها به صورت مجزا بسته‌بندی و انبار شوند.

· میلگردهایی که هنوز بریده یا خم نشده‌اند باید به گونه‌ای انبار و نگهداری شوند که برچسب و علامت کارخانه سازنده فولاد بر روی آن مشخص باشد.

· استفاده از پوشش‌های نایلونی برای محافظت از میلگردها می‌تواند به خوردگی بیشتر منجر شود. زیرا توصیه می‌شود برای این کار از پوشش‌هایی نظیر برزنت استفاده شود.

· در مرحله بتن‌ریزی نیز باید به آلودگی سطح میلگرد توجه شود تا ملاتی که قبلا بتن‌ریزی شده روی سطح میلگرد باقی نمانده باشد. البته در صورتی که فاصله بین دو بتن‌ریزی حداکثر سه ساعت باشد، نیازی به پاک کردن قشر ملات از سطح میلگرد نیست.

نمایی از بندیل میلگرد اهواز

رطوبت و زنگ‌زدگی در مناطق جنوب

در سال‌های اخیر یکی از عمده‌ترین خرابی‌ها و خسارات در بخش صنعت ساخت و ساز در سازه‌های بتن مسلح مناطق گرم جنوبی و به‌خصوص مناطق حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مربوط به خوردگی و زنگ‌زدگی میلگرد است. خوردگی میلگردهای فولادی در بتن مسلح منجر به بروز ترک در پوشش بتنی میلگردها می‌شود. این خوردگی با بروز پدیده کربناتاسیون و به‌ویژه نفوذ یون کلرید آغاز شده و شدت می‌یابد. در نهایت نیز به ترک خوردگی و ریزش سازه می‌انجامد. در رطوبت‌های نسبی ۷۰ تا ۸۰ درصد پخش اکسیژن در بتن شدت یافته و خوردگی میلگرد را تسریع می‌کند. رطوبت محیط علاوه بر اینکه احتمال خوردگی میلگرد درون بتن را افزایش می‌دهد، می‌تواند باعث زنگ‌زدگی میلگرد در مراحل تولید تا مصرف نیز بشود.

 نگهداری میلگرد در محیط‌های تمیز و عاری از رطوبت می‌تواند از این خسارات جلوگیری کند. بنا بر آیین‌نامه بتن ایران، میلگردها نباید در معرض خوردگی تا حدی که منجر به کاهش سطح آن‌ها شود، قرار بگیرند. میلگرد اهواز که یکی از زیرمجموعه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران است، از موقعیت مکانی مناسب و نزدیکی به بنادر جنوبی برخوردار است. این مزیت باعث می‌شود تا محصولات میلگرد اهواز مسافت کمتری در حمل و نقل طی کرده و مدت زمان کمتری در انبار قرار بگیرند.

 با کاهش فاصله مصرف تا تولید میلگرد ساختمانی می‌توان از خسارات و خوردگی ناخواسته‌ای در آن‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه پروژه ساخت و ساز را با ریسک کمتری به پیش برد. شما می‌توانید با راهنمایی و مشاوره کارشناسان فروش آهن‌آنلاین از قیمت میلگرد اهواز مطلع شده و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

خرید یا نگهداری، تصمیم درست چیست؟

عوامل بسیاری می‌توانند در مبحث خرید پیش از مصرف یا نگهداری و انبار کردن میلگرد، در تصمیم‌گیری شما دخیل باشند. شما ممکن است فعال بخش ساخت و ساز باشید یا تصمیم به ساخت واحد مسکونی شخصی خود را داشته باشید. به هر حال این دو راهی تصمیم‌گیری مقابل هر شخصی قرار دارد. در این بخش جوانب هر گزینه را بررسی می‌کنیم تا بتوانید خریدی مطمئن و حرفه‌ای داشته باشید.

در مورد این تصمیم‌گیری، زمان اجرای پروژه بیشترین تاثیر را اعمال می‌کند. اگر برای اجرای پروژه خود از زمان مناسبی برخوردار باشید، می‌توانید از چند ماه قبل روند بازار را تحت نظر قرار بگیرید تا بتوانید نوسانات آن را پیش‌بینی کنید. معمولا بازه نوسانات قیمت در بازار آهن‌آلات ایران سه‌ماهه است. بنابراین شما می‌توانید نوسانات قیمت میلگرد را در بازه سه ماه اخیر بررسی کنید، اما پیش‌بینی قیمت با تاثیرگذاری‌های پیش‌بینی نشده‌ ارز و قیمت مواد اولیه وارداتی که در کشورمان اتفاق می‌افتد، کار آسانی نیست. شما می‌توانید با بخش تحلیل قیمت بازار آهن‌آنلاین همراه شوید و از پیش‌بینی کارشناسان این حوزه بهره‌مند شود.

با پیش‌بینی قیمت میلگرد می‌توانید در بهترین شرایط بازار، خرید میلگرد را انجام دهید و در صورتی که موظف به شروع اجرای پروژه در زمان مشخصی هستید، مطابق با قوانین و مقررات ذکر شده به انبار و نگهداری میلگرد تا زمان مشخص بپردازید. اما خرید پیش از مصرف با حذف مراحل انبار و نگهداری، ریسک کمتری داشته و خیال شما را از حفظ کیفیت میلگرد تا زمان مصرف راحت کرده و همچنین در این میان از هزینه کردن برای انبار و ضایعات احتمالی بی‌نیاز می‌کند. بنابراین برای تصمیم به خرید پیش از مصرف یا نگهداری میلگرد بهتر است به همه عوامل تاثیرگذار مانند زمان اجرای ساخت و ساز، هزینه انبار کردن، بودجه خرید مواد اولیه و نوسانات بازار میلگرد دقت کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، نگهداری و انبار کردن میلگرد بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند به طور مستقیم بر استحکام و دوام سازه تاثیر بگذارد. صرف نظر از قیمت میلگرد، برند، نوع یا جنس میلگرد، در صورتی که تصمیم به خرید و نگهداری از میلگرد در انبار دارید، باید این عملیات را مطابق با قوانین و مقرارات مربوطه انجام دهید. با استفاده از مطالب این بخش می‌توانید بهترین تصمیم را در خصوص زمان خرید میلگرد اتخاذ کنید. شما هنگام خرید خرید میلگرد به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ تجربیات خود را در زمینه خرید میلگرد ساختمانی با آهن آنلاین به اشتراک بگذارید!

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میلگرد میلگرد ساختمانی انبار و نگهداری نوسانات قیمت بازار میلگرد میلگرد اهواز قیمت میلگرد خرید میلگرد انبار کردن آهن آنلاین ساخت و ساز بتن ریزی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۷۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه

قهوه از آن دسته نوشیدنی‌هایی است که طرفداران آن معمولا علاقه دارند تا در هر ساعتی آن را بنوشند و از نوشیدن لذت می‌برند، اما قهوه به دلیل داشتن کافئین باید در زمان مشخصی خورده شود تا بهترین تاثیر مثبت را داشته باشد و از آن طرف مصرف بالای آن هم تا حد امکان ضرری نداشته باشد. اگر در طول روز بیشتر از یک وعده قهوه مصرف می‌کنید، احتمالا خرید یک دستگاه قهوه ساز می‌تواند باعث کاهش مصرف هزینه‌های شما شود.

به گزارش تکنولایف، در این مقاله از قصد داریم تا شما را با بهترین زمان نوشیدن قهوه در روز آشنا کنیم و از فواید و مضرات قهوه صحبت کنیم. همراه ما باشید.

بهترین زمان خوردن قهوه برای بیدار ماندن

مهم‌ترین هدف از خوردن قهوه برای اکثر انسان‌ها، کم شدن احساس خواب آلودگی و بالاتر رفتن ساعت بیداری است. اگر تصور می‌کنید که ساعت دقیقی برای خوردن قهوه برای بیدار ماندن وجود دارد، باید بگوییم که اینطور نیست. قهوه دارای کافئین بسیاری است و زمان آن کاملا بستگی به زمان بیولوژیکی بدن شما دارد.

اینکه شما چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوید و چند ساعت یا حتی چند دقیقه بعد از بیداری نیاز دارید که هشیار باشید، تاثیر بالایی در این موضوع دارد که بهترین زمان خوردن قهوه برای بیدار ماندن برای شما چیست؛ اما به طور کل انسان‌ها معمولا ۱ ساعت قبل از شروع حرفه‌ای کار و فعالیتشان قهوه می‌نوشند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. اگر هم بخواهند که در شب بیدار بمانند، بهتر است یک ساعت پیش از زمان خواب و اتمام کار تصمیم به خوردن قهوه نداشته باشند؛ چرا که زمان خواب به طور کامل بهم میریزد و به دفعات بالا دیده شده است که فرد تا ساعت‌های بسیاری نتوانسته به خواب فرو رود.

زمان مناسب خوردن قهوه قبل از ورزش

اگر صبح زود بیدار می‌شوید و بلافاصله بعد از آن شروع به ورزش کردن می‌کنید، نوشیدن قهوه به عنوان اولین نوشیدنی در صبح انتخاب پسندیده‌ای نیست و در طولانی مدت باعث خشک شدن کبد، خشکی پوست و از همه مهم‌تر آسیب رسیدن به آنزیم‌های معده می‌شود.

اگر به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنید؛ حتما ۱ الی ۳ ساعت قبل از شروع به ورزش قهوه میل کنید و در نظر داشته باشید هم از نوشیدن قهوه در بازه زمانی ۶ الی ۹ صبح تا جایی که امکان دارد، بهتر است دوری کنید تا سطح کوتیزول بدن به ثبات رسیده باشد. در همین راستا لازم به ذکر است که نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از تمرین و انجام ورزش‌های سنگین باعث کاهش پروتئین و اختلال در عضله سازی می‌شود.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری

اگر تا به امروز نمی‌دانستید، امروز متوجه می‌شوید که قهوه برای لاغری مناسب است و کاملا می‌تواند یکی از نوشیدنی‌های کمک کننده برای چربی سوزی باشد؛ اما سوال اینجا است که بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری چه زمانی است. برای مثال اگر ۶ صبح بیدار می‌شوید، هنگام ناشتایی قهوه برای چربی سوزی مصرف نکنید یا در زمان خواب به سمت قهوه نروید. بهترین زمان برای قهوه ساعت ۹ صبح به بعد و قبل از ۷ عصر است. در حقیقت هر زمانی که سطح کورتیزول بدن پایین بیاید، بهترین زمان برای دریافت کافئین و چربی سوزی است و در صبح‌های ناشتا و خستگی شب، سطح کورتیزول بدن بالاتر است.

بهترین زمان خوردن قهوه برای درس خواندن

اگر برای درس خواندن نیاز به بیدار ماندن دارید، طبیعی است که به سمت قهوه روی بیاورید. اگر کنکوری هستید یا در شرایطی هستید که نیاز به داشتن انرژی در ساعاتی بیش از ۱۰ ساعت را دارید، معمولا نیم ساعت الی ۱ ساعت بعد از صرف صبحانه کافئین از سد خونی مغزی مغز شما گذر می‌کند و فرآیند ایجاد انرژی و حذف احساس خواب آلودگی شروع می‌شود؛ بنابراین بهتر است شما هم یک ساعت پیش از شروع درس خواندن قهوه بنوشید تا بتوانید بیدار بمانید و به درس خواندن ادامه دهید.

بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب

به طور کلی باید بدانید که کافئین باعث خشک شدن بدن می‌شود و چربی را از بین می‌برد و از آنجایی که قهوه بالاترین میزان کافئین را دارد، مصرف مداوم و روزانه قهوه باعث خشک شدن قلب دوم بدن یعنی کبد می‌شود؛ به همین دلیل عده زیادی برای از بین بردن کبد چرب خود شروع به مصرف قهوه می‌کنند. بعد از مصرف قهوه کبد می‌تواند متابولیسم تخلیه و سوزاندن چربی را شروع کند. برای کبد چرب تنها پیشنهاد می‌شود که یک ساعت پیش از خواب شب خورده نشود و به جز این مورد، نکته دیگری در این اساس وجود ندارد. از مضرات خوردن قهوه در شب می‌توان به بهم ریختگی ساعت خواب، بهم ریختگی نظم ترشح هورمن و اختلال در کارکرد غده هیپوفیز اشاره کرد.

مضرات قهوه برای مردان

مصرف روزانه و مرتب کافئین باعث ایجاد نامنظمی در ضربان قلب می‌شود و ممکن است که در طولانی مدت منجر به ایجاد استرس هم بشود؛ با توجه به اینکه به صورت پیش فرض مردان از فشار خون بالاتری نسبت به بانوان برخوردارند، مصرف روزانه قهوه ممکن است به بالا رفتن فشار خون و افزایش نامنظمی ریتم قلب کمک کند. البته تاثیر دیگری هم پزشکان در برخی اوقات به آن اشاره می‌کنند، افزایش سطح استروژن در بدن مردان است که ممکن کاهش تولید تستوسترون هم در پی داشته باشد، به این صورت مردانی که مسیر مصرف بی رویه قهوه را در پیش می‌گیرند، ممکن است در بدترین حالت دچار انسداد رگ‌های خونی و مشکل در باروری شوند.

فواید خوردن قهوه بعد از غذا

گاهی پیش می‌آید که افراد قصد گرفتن رژیم‌های سنگین برای لاغر شدن را ندارند، اما می‌خواهند ماده غذایی که می‌خورند، با سرعت بالایی هضم شود و فرآیند انتقال از معده به روده زودتر صورت گیرد، به همین دلیل بلافاصله بعد از غذا مشغول نوشیدن قهوه می‌شوند و معتقد هستند که بیشتر شدن تعداد دفعات سرویس بهداشتی رفتن آن‌ها دقیقا از فواید خوردن قهوه بعد از غذا است و به لاغر شدن آن‌ها در کنار ورزش روزانه کمک می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰۳ تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت
  • شور زندگی در جمعه بازار همدان
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • وجود ۴۱۵ پرونده در انجمن اتیسم همدان
  • پنج روش کاربردی برای مراقبت از آجر نسوز نما
  • راهنمای خرید مانیتور ال جی و سامسونگ
  • قیمت تخم مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • نگهداری از موتور گیرلس چگونه است؟
  • با این ترفندها بلیط هواپیما استانبول را ارزان بخرید
  • بازار صالح آباد کجای تهران است و مناسب کیست؟