Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، همه‌ی ما مشکل کمبود برق و لزوم صرفه جویی در مصرف آن را با خاطرات بابابرقی و شعر معروفش که می‌گفت: «هرگز نشه فراموش؛ لامپ اضافی خاموش» خوب به خاطر داریم! مشکل قطعی برق این روزها خانواده‌های ایلامی را نیز با چالش روبرو کرده و مردم این استان در شهرستان‌های مختلف را درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا در حال حاضر عمده‌ی مصرف برق مربوط به لامپ‌های منازل است؟ شاید در دوره‌ی بابابرقی بسیاری از وسایلی که امروزه همگی از آنها استفاده می‌کنیم، هنوز روانه بازار هم نشده بودند؛ بی‌شک با پیشرفت تکنولوژی و نیاز هر چه بیشتر آن به برق لازم است تا منابع تولید و روش‌های مصرف نیز اصلاح گردند.

این روزهای نیاز مناطق مختلف کشور به برق به صورت یکپارچه کنترل می‌شود و اگر در نقطه‌ای از کشور مصرف بیش از حد معمول باشد ممکن است قطعی‌هایی در سایر نقاط همجوار نیز رخ دهد تا میزان مصرف برق در کشور مدیریت شود.

شاید در آسانسور باشید، شاید مشغول تماشای تلویزیون، شاید در حال استراحت زیر باد کولر، مشغول نوشتن یک گزارش(اتفاقی که برای خبرنگار فارس افتاد) و یا حتی اگر یک ماهی کوچک قرمز درون آکواریوم هم باشید، مشکل قطعی برق می‌تواند نفس شما را بند بیاورد.

چه بسا خانواده‌های مستضعفی که به خاطر نوسان برق همان اندک وسایل برقی خود را نیز از دست داده‌اند، چه بسا نوعروسانی که جهیزیه آن‌ها طعمه‌ی خوش اشتهایی مشترکین برق در سایر استان‌ها می شود.

قطعی برق دانش آموزان را چالش مواجه ساخته است

یکی از شهروندان ایلامی که این روزها به خاطر اوضاع کرونایی پا به پای فرزندانش در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کند؛ می‌گوید: این روزها که دانش آموزان مشغول امتحانات پایانی خود هستند برخی خانواده‌ها مانند ما  که در منزل از اینترنت خانگی استفاده می‌کنیم دچار مشکل شده‌اند چرا که با قطعی برق، مودم اینترنت هم خاموش می‌شود و عملا دانش آموزان ما برای امتحانات خود با چالش روبرو می شوند.

خسارت به فروشنده‌ها در پی قطعی پی در پی برق

حسینی، یکی از کسبه‌های ایلامی است که قطعی‌های پی در پی برق باعث سوختن یکی از یخچال‌هایش شده و خسارات زیادی را به این فروشنده و مواد پروتئینی آن وارد کرده است؛ می‌گوید: اگر به هر طریقی در زمینه قطعی‌ها اطلاع رسانی صورت بگیرد آسیب‌های آن به طور محسوسی کاهش می‌یابد، اما این قطعی بدون برنامه ریزی جز ضرر به مردم‌ هیچ نفعی نخواهد داشت! گرما و خانه نشینی و خسارات به وسایل برقی و خراب شدن محتویات یخچال‌ها بدور از انصاف است، لطفا به فکر راه حل بهتری باشید.

سوختن وسایل برقی 

یکی از شهروندان ایلامی از سوختن وسیله‌های برقیش گله می‌کند و می‌گوید: طی همین نوسانات برق، یخچال و تلویزیون ما سوخت و حالا باید تا ماه‌ها اقساط وسایلی را پرداخت کنیم که به لطف بی‌تدبیری مسوولین حالا دیگر از کار افتاده‌اند؛ آیا کسی هست که این خسارات را جبران کند؟ یا ما باید تاوان مشترکین پرمصرف را بدهیم.

برق مناطق کم برخوردار را قطع نکنید!

مشکل قطعی برق در یکی از مناطق محروم استان ایلام یعنی شهرستان ملکشاهی موضوعی بود که مشکلاتی را برای مردم این منطقه ایجاد کرد و فرماندار این شهرستان اعدام داشت برق شهرستان‌های کم بر خوردار برای رفاه کلانشهرها و استان‌های برخوردار قطع نکنید!

وی افزود: لازم است مدیران توانیر با فرمانداران هماهنگ باشند؛ نمی‌شود در یک شهرستان ۶ ساعت برق را قطع کرد! نمی شود ما در برابر انتقادات بی‌شمار مردم، پاسخگوی عملکرد ضعیف شرکت توانیر باشیم و توصیه می‌کنم اگر  قرار است برق در شهرستان‌ها قطع شود؛ حداقل زمانبندی آن اعلام شود تا مردم در جریان قطعی قرار بگیرند.
 
تاسمه گفت: بعضی دستگاه‌های خدمات رسان ما از جمله شبکه‌های بهداشت که بیماران دیالیزی دارند با توجه به ماهیت اورژانسی کارشان با مشکل جدی مواجه می‌شوند و در صورتی که در سطح شهرستان اتفاقی برای بیماران رخ دهد، وزارت نیرو باید پاسخگوی مردم باشد.

دلایل قطعی پی در پی برق

 محمد محمدیان‌شمالی سخنگوی صنعت برق ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قریب یک ماه پیش همانطور که وزارت نیرو اعلام کرده بود به مردم اعلام کردیم که به دلیل کمبود بارش‌ها و کاهش ذخایر نیروگاه های برق‌آبی، تابستان سختی را پیش رو خواهیم داشت؛ همچنین به دلیل کمبود بارش‌ها، استفاده زود هنگام از پمپ‌ها برای چاه‌های آبی نیز مزید بر علت شد تا در حوزه تولید و مصرف دچار چالش شویم.

وی ادامه داد: رفتار بدمصرفی برخی افراد که این روزها در جامعه حاکم است، اعم از به مدار آمدن برخی وسایل سرمایشی پر مصرف در مناطقی که بر اساس شرایط اقلیمی ضرورتی برای استفاده از آن وجود ندارد یکی از عوامل افزایش مصرف برق در استان است؛ به عنوان مثال در حوزه شمال استان ایلام نیاز مردم با یک کولر آبی هم مرتفع می‌شود، اما در این مناطق از کولرهای گازی استفاده می‌شود که میزان مصرف برق را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. 

سخنگوی صنعت برق ایلام اظهار داشت: در رابطه با قطعی برق، هر استانی در کشور سهمیه مربوط به خود را در حوزه برق رسانی دارد و برای این که بتوانیم این سهمیه را مدیریت کنیم گاهی نیاز است به طور مقطعی خاموشی‌هایی اعمال کنیم.

وی افزود: موضوع دیگر در این رابطه تأمین برق برای کادر درمان در شرایط کرونایی است، هر کولر گازی که دمای آن نزدیک ۲۶ درجه باشد، به اندازه‌ی ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی برق مصرف می‌کند و طبیعی است که افزایش بی‌رویه مصرف برق در مناطق مختلف می‌تواند عواقب سنگینی را نیز در حوزه درمان به دنبال داشته باشد.

ناچار به قطع چند ساعته برق در استان هستیم

محمدحسین رشنو مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اگر شرایط برای ارائه برنامه مهیا باشد چه دلیلی دارد که ما مردم را سردرگم کنیم؟ سیستم مدیرت اضطراری بار در حال حاضر به صورت کشوری صورت می‌گیرد و استان‌ها قدرت این که بتوانند یک برنامه ریزی دقیق داشته باشند را ندارند چرا که هر لحظه ممکن است در کشور با کمبود بار مواجه باشیم.

وی افزود: این کمبود بار بین استان‌ها تقسیم می‌شود تا بار کلی شبکه در کشور مدیریت شود و این موضوع تنها محدود به استان ایلام نیست و همین امروز استان همجوار ما یعنی کرمانشاه ۱۶۰ مگاوات مدیریت بار داشت که این عدد حدود ۳ برابر استان ما است.

وی در پایان اظهار داشت: تنها راه برای جلوگیری از خاموشی‌ها، مدیریت مصرف برق بوده که لازم است هم استانی‌های عزیز نسبت به این موضوع اهتمام ویژه بورزند و برای اطلاع از خاموشی‌ها نیز می‌توان با استفاده از اپلیکشن «برق من»، از قسمت «خاموشی‌ها»، با زدن گزینه «خاموشی‌من» از برنامه‌های احتمالی خاموشی اطلاع یافت.

ورود سازمان بازرسی استان به موضوع قطعی مکرر برق

مهدی اصلانی رئیس سازمان بازرسی استان ایلام گفت: موضوع قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی، به عنوان یک دغدغه عمومی با جدیت در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی افزود: در پی قطعی‌های مکرر برق که بدون اطلاع قبلی در شهر ایلام انجام گرفت، متاسفانه باعث پیش آمدن مشکلات زیادی برای همشهریانمان شد و مردم و مخصوصا کسبه و بازاریان را به شدت غافلگیر کرد.

اصلانی گفت: در این رابطه همچنین مکاتبه‌ی هشداری با توجه به دغدغه‌های مختلف با پیشنهادهای کاربردی از قبیل توجه به تهیه و اطلاع رسانی قبلی جدول زمان بندی قطع برق یا خاموشی با رعایت عدالت و توجه به اهمیت مشاغل و صرفه جویی انرژی در ادارات و برخورد با ادارات دارای مصرف غیر متعارف درصورت عدم اصلاح الگوی مصرف، شناسایی و برخورد با مصارف غیر متعارف در بررسی مقایسه‌ای مصارف انواع کاربری‌ها در مناطق مختلف شهرستان‌ها و ... پس از جمع بندی مباحث مختلف کارشناسی به دستگاه‌های ذی ربط ارسال و تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

این روزها زندگی ما با برق گره خورده است و نبود آن یعنی هبوط از قرن ۲۱ به قرن سنگی و دوران آتش و غار نشینی آن هم پس از صحبت‌های دولت مبنی بر امکان صادرات برق به کشورهای همسایه.

بی‌شک اقدامات این چنینی در برهه حساس کنونی و در شرایط نزدیک شدن کشور به انتخابات می‌تواند حتی موجب ایجاد نارضایتی در میان مردم و به دنبال آن، زمینه ساز سوار شدن رسانه‌های معاند با نظام جمهوری اسلامی بر موج‌های نارضایتی مردمی شود که اغلب ناشی از سوء مدیریت برخی مدیران دولتی است.

با این تفاسیر جبران خرج اضافه‌ی پرمصرف‌ها از جیب محرومین، راه حل مناسبی برطرف کردن مشکل عدم توازن تولید و مصرف نیست و اعمال سیاست‌های دیگر همچون افزایش تعرفه پرمصرف‌ها می‌تواند به مراتب موثرتر و منصفانه‌تر باشد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۰

منبع: فارس

کلیدواژه: قطعی برق دلایل قطعی برق خسارت استان ایلام شهرستان ها کمبود بار خاموشی ها قطعی برق مصرف برق مکرر برق استان ها قطعی ها ی مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت زیرساخت های کشاورزی در حوزه جنوب ایلام یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله چراغی ظهر یکشنبه در آیین برداشت گندم در دشت عباس دهلران اظهار کرد: بی شک کشاورزی از منابع غذایی بشر است وکشاورزان با تلاش نان حلال بر سر سفر خود وخانواده می‌آورند.

وی افزود: مجموعه دولت و نظام و مردم برای توسعه کشاورزی و زیرساخت‌ها که قطب حوزه جنوب است باید توجه و پیگیری ویژه شود.

وی از پیگیری مسئولان قدردانی کرد و افزود: باید بیش از پیش به مشکلات مردم و به ویژه قشر کشاورز توجه شود و از جهاد کشاورزی و فرمانداری که پیگیر مشکلات کشاورزان دشت عباس بودند قدردانی می‌کنم.

وی مردم را سرمایه اجتماعی جامعه دانست و گفت: مردم دین خود را ادا کره‌اند و امروز نوبت مسئولان است که خادم مردم و بیش از گذشته در خدمت مردم باشند، با ورود به مجلس حتماً مشکلات مردم و حوزه انتخابیه را به جد پیگیری و دولت و نظام در کنار مردم است و همراهی وهمکاری مردم روند توسعه را دو چندان می‌کند.

جشن برداشت گندم در دهلران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و فرماندار ویژه دهلران و امام جمعه شهرستان دهلران، منتخب مردم حوزه جنوب در مجلس دوازدهم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای مملح در بخش دشت عباس انجام شد.

کد خبر 6084318

دیگر خبرها

  • پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی بیمارستان شهدای ملکشاهی
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • وعده ایران برای نابودی ظلم جهانی قطعی است
  • اعضای شورا تقوا و تعهد را سرلوحه کارهای خود قرار دهند
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۸ واحدی مسکن ویژه اقشار کم درآمد در شفت
  • کاهش بی سابقه موجودی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدید نظر ایلام
  • تقویت زیرساخت های کشاورزی در حوزه جنوب ایلام یک ضرورت است
  • مجلس به موضوع قطعی برق چاه‌های کشاورزی ورود کند