Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه «آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» را به تصویب رساندند.


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در دویست و نود و ششمین جلسه علنی شورا، ادامه لایحه شهردار تهران در خصوص «آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» مورد بررسی اعضا قرار گرفت و محمد سالاری گزارش مشترک کمیسیون‎‌های شهرسازی، معماری و فرهنگی-اجتماعی و برنامه-بودجه را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سالاری اظهار داشت: این لایحه حدود دو ماه پیش بررسی شده و تا ماده سوم آن مورد بررسی قرار گرفت، اما از ماده چهارم به کمیسیون ارجاع شد و حال دوباره به صحن شورا ارسال شده است.

وی در ماده چهارم خدمات قابل ارائه به سالمندان از طریق صدور کارت جامع سالمندی را به شرح ذیل معرفی کرد:

۱: ارائه خدمات مراکز رفاهی و تفریحی وابسته به شهرداری تهران، مانند باغ پرندگان و برج میلاد و..

۲: ارائه خدمات فرهنگی و هنری در مراکز وابسته بهش رهداری مانند سینما‌ها و موزه‎ها و...

۳: ارائه خدمات آموزشی مراکز وابسته بهش هرداری از قبیل سرا‌های محلات و فرهنگ‎سرا‌ها

۴: ارائه خدمات ورزشی مانند مجموعه‎های ورزشی وابسته به شهرداری

۵: ارائه خدمات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا اظهار داشت: در تبصره‌های ماده واحده پیشنهادی نیز آمده است:

تبصره ۱: ستاد شهر دوستدار سالمند موظف است ریز خدمات قابل ارائه را حداکثر تا فروردین هر سال با هماهنگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا بهص ورت سالانه اطلاع رسانی کند.

تبصره ۲: تمامی سازمان‎‌های شهرداری تهران بر حسب موضوع مربوطه موظفند به اجرای مصوبات ستاد شهر دوستدار سالمند

تبصره ۳: مراکز برون‎سپاری شده شهرداری نیز مشمول این مصوبه بوده و مسئولیت صحت اجرای این مصوبه بر عهده بالاترین مقام واحد برون‎سپاری کننده می‏باشد.

ماد ۵: اعتبار کارت ویژه خدمات تکریم سالمندی، سالیانه به مبلغ ۵ ملیون ریال شارژ و از فروردین ماه هر سال در اختیار شهروندان مشمول به شرح ذیل قرار می‎گیرد.

۱: استفاده رایگان از فضا‌های ورزشی مراکز وابسته به شرهداری تهران به مبلغ یک ملیون ریال است و رد صورت اتمام شارژ سالیانه، امکان استفاده از این اماکن با ۵۰ درصد تخفیف فراهم گردد.

۲: استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی دو ملیون ریال از شارژ سالیانه است.

۳: استفاده سالیانه از مراکز تفریحی و فرهنگی نیز یک ملیون ریال از شارژ سالیانه را شامل می‎شود.

۴: استفاده از خدمات آموزشی نیز یک ملیون ریال از شارژ سالیانه است.

تبصره ۱: شهروندان در بهره‎مندی از یک یا چند مورد از خدمات مذکور در حد سقف مبلغ کارت دارای حق انتخاب هستند.

ماده ۶: سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران موظف است ظرف دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه نسبت به تامین تمامی زیرساخت‎های سخت‎افزاری و نرم‎افزاری اجرای این دستورالعمل از حمله ثبت‌‎نام و…، اقدام نماید.

سالاری در ادامه یادآور شد: دبیرخانه اجرای این دستورالعمل در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تشکیل می‏گردد و موظف به صحت‎سنجی و بررسی مدارک بارگذاری شده شهروندان مشمول می‎باشد.

سید حسن رسولی در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: ایجاد هزینه از طریق ارائه تخفیفات بیشتر به سالمندان در حوزه حمل و نقل در اواسط سال علاوه بر مخدوش کردن نظام بودجه ریزی و تخصیص منابع شهرداری تهران، بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حمل و نقل می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با لایحه آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند گفت: دو ایراد اساسی به این لایحه وارد است که یکی از آن مربوط به ماده ۵ آن است. خلاصه ماده ۵ این است که به همه شهروندان بالای ۶۰ سال تهرانی و همچنین کارکنان شهرداری بالای ۶۰ سال که بازنشسته شده باشند و والدین آن‌ها اول هر سال بن ارائه دهیم.

رسولی افزود: این مصوبه به لحاظ بار مالی قابل احصا نیست. علاوه بر این ما نمی‌توانیم وسط سال این حجم از بار مالی را به شهرداری تحمیل کنیم. این در حالی است که ما کارت منزلت و تخفیفاتی در این حوزه ارائه کردیم. ماده ۵ این لایحه نظام بودجه‎ریزی و تخصیص منایع را در شهردار تهران مخدوش می‌کند و، چون قابلیت اجرایی ندارد، هدف تکریم بازنشستگان به دلیل نامتناهی بودن جامعه هدف را لوث می‎کند. همچنین می‎تواند بیشترین لطمه را به بنیه نحیف حوزه حمل‌ونقل عمومی وارد کند.

محسن هاشمی هم در ادامه گفت: این موضوع بار مالی شدیدی را ایجاد می‏کند. سابقا چنین نبود، اما پس از ارجاعب ه کمیسیون بار مالی آن افزایش پیدا کرد.

هاشمی از کمیسیون برنامه و بودجه درخواست کرد که به این موضوع ورود کند.

وی افزود: تمهیداتی هم برای اطلاعات غلط صورت نگرفته است. مثلاً شخصی در رفسنجان زندگی می‎کند، اما آدرس او در تهران ثبت شده است. چگونه می‎خواهیم بفهمیم که او ساکن تهران است؟ ممکن است آمار بسیار بالاتر از سالمندان تهران برود.

محمدجواد حق‎ شناس در موافقت با لایحه گفت: ما پیگیر شدیم که تهران را شهر دوستدار سالمند معرفی کنیم. در این شهر در طول دهه اخیر شاهد افزایش فقر و فاصله طبقاتی بودیم و تمام تلاش شورا برای مقابله با این فقر بوده است. تعداد افراد بالای ۶۰ سال طبق آمار سال ۹۵ نه دو میلیون، بلکه یک میلیون و صدهزار نفر است.

وی افزود: همین حالا هم خدمات ارائه می‎شود، اما مورد محاسبه قرار نمی‎گیرد. این لایحه برای افزایش کارامدی شهر است.

مرتضی الویری هم طی تذکری گفت: این لایحه بسیار دیر، در چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت به کمیسیون بودجه ارسال شد که پس از آن هم روز تعطیل بوده است!

حسن خلیل آبادی نیز در مقام موافق ابراز داشت: این لایحه مدت‎هاست که درحال پردازش و اجراست و لایحه فعلی صرفاً برای ساماندهی است.

وی افزود: این لایحه برای افراد فرودست است، فرد ثروتمند که سوار مترو نمی‎شود که بخواهد از این کارت استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه افراد سالمند سال‌ها در این شهر زیسته، عوارض پرداخت کرده و عمر گذرانده‌اند، تصریح کرد: حال امروز در حالت پیری، ناتوانی و مکلات مالی باید به این افراد خدمت کنیم و همین خدمات جزئی هم باید تداوم یابد.

خلیل‌آبادی اظهار کرد: در شهرداری هزینه‌هایی صورت گرفته که ارتباطی هم با این سازمان نداشته است، حال که به این قشر متعهد شده‌ایم و خدمات مذکور برعهده شهرداری است، نباید در قبال آنان کوتاهی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تاکید کرد: مبلغ این کارت که اغلب ۵۰۰ هزار تومان است، رقمی نیست که برای شهرداری بار مالی داشته باشد، اما حذف آن برای ما یک مورد منفی است، چراکه طی سالیان گذشته شهرداری به سالمندان کمک کرده، حال ارجاع مجدد لایحه «آئین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» به کمیسیون‌ها اهانت به شورا است، لذا تقاضا می‌کنم اعضاء به این پیشنهاد رای ندهند.

در ادامه بهاره آورین طی تذکری گفت: این لایحه یک بار در دستور صحن شورای شهر آمده و اعضا تا ماده سوم آن را مصوب کرده‌اند. این در حالی است که اکنون مصوبات یادشده در آیین‌نامه حاضر قید نشده‌اند.

وی افزود: در زمان بررسی اولیه این آیین‌نامه در صحن شورای شهر وقتی به ماده ۴ رسیدیم که ماده اصلی لایحه است، با توجه به بار مالی زیادی که این ماده دارد (حداقل هزار میلیارد تومان) و از آنجا که این بار مالی قبلاً در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی نشده بود، مقرر شد لایحه به کمیسیون بازگشت داده شود و در کمیسیون مشترکی با حضور کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: با وجود تصمیمی که در صحن گرفته شد، هیات رئیسه محترم این لایحه را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع ندادند تا امروز که بررسی آن مجدداً در دستور صحن قرار گرفت. متاسفانه وقتی مصوبات مشمول مرور زمان می‌شوند اینگونه مشکلات به وجود می‌آیند.

آروین با اشاره به اینکه براساس آیین‌نامه مزبور همه افراد بالای ۶۰ سال مشمول دریافت کارت جامع سالمندی می‌شوند، گفت: اولاً سن سالمندی در همه اسناد کشور ۶۵ سال است و در جلسه قبل هم همین سن تصویب شد؛ ثانیاً صِرف اینکه افراد بالای ۶۰ سال باشند، برای واجد شرایط شدن نسبت به دریافت چنین کارتی کافی نیست. در مورد یارانه هم همین مشکل وجود داشت؛ چراکه همه افراد فارغ از نیازمندی یا عدم نیازمندی نسبت به دریافت آن اقدام کردند و بودجه کفاف نمی‌داد.

وی اضافه کرد: اشکال مهم‌تر مربوط به منابع تامین بودجه این لایحه است. ارائه‌دهندگان این لایحه بار مالی آن را در کدام‌یک از ردیف‌های بودجه دیده‌اند؟ قرار است شهرداری اعتبار این کارت‌های جامع سالمندی را از طریق کدام ردیف بودجه محقق سازد؟ آیا تنها قرار است در صحن شعار دهیم و به عملیاتی شدن طرح‌ها و لوایح فکر نکنیم؟ خواهشم این است که دوستان موافق به این سوال پاسخ دهند.

در نهایت بازگشت مجدد لایحه «آیین‌نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» به کمیسیون به رای گذاشته شد، اما با ۹ رای موافق از اعضای شورای شهر تهران به تصویب نرسید. در ادامه اعضای شورا به بررسی مواد باقیمانده لایحه یادشده پرداختند.

سپس حجت نظری در موافقت با این لایحه ابراز داشت: مکرراً در صحن مواردی را پیش‎بینی کردیم که اتفاقاً سقف هزینه‎های شهرداری را برای آن متصور شدیم و بعضاً هزینه کمتر از سقف بوده است. اینکه یک خبرنگار حق تردد در منطقه طرح ترافیک داشته باشد، آیا هرروز باید در طرح ترافیک حضور داشتهب اشد تا پول استفاده شده حلال شود؟

وی افزود: امکانات شهرداری برای درامدزایی نیست، بلکه برای استفاده عمومی کسانی است که امکان بهره‎مندی از بخش خصوصی را ندارند.

سید حسن رسولی نیز در مقام مخالف اظهار داشت: برخی دوستان می‎فرمایند اگر مواد ۵ و ۶ عملی شوند، افراد غیر نیازمند مراجعه نمی‎کنند. اما این امر از لحاظ مالی و محاسباتی اشکال دارد. باید فرض را بر این بگیریم که تمامی سالمندان مراجعه خواهند کرد. چراکه کلیه سالمندان و بازنشستگان شهرداری را شامل می‎شود.

در پایان رسولی پیشنهاد بازگشت لایحه به کمیسیون را مطرح نمود و سپس رئیس شورا پیشنهاد بازگشت لایحه به کمیسیون را به رای گذاشت، اما این پیشنهاد با ۹ موافق به تصویب نرسید.

ناهید خداکرمی نیز سه پیشنهاد ذیل ماده ۴ ارائه داد. پیشنهادات او درباره توانمندسازی سالمند در طراحی و اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی شهر، حمایت از خانواده‌های دارای سالمند معلول و ایجاد مراکز رفاهی برای سالمندان بود که با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید. در نهایت رای گیری کل ماده ۴ با تغییرات انجام گرفت وبا ۱۴ رای موافق تصویب شد.

در ادامه محمد سالاری درباره ماده ۵ پیشنهادی ارائه داد.

سالاری گفت: در مقدمه ماده ۵ آمده است مبلغ ۵ میلیون ریال برای مشمولان شارژ شود، ما باید بنوسیم این میزان در اختیار متقاضیان این خدمت در سامانه تهران من قرار گیرد. فقط ۱۰ درصد از شهروندان از این امکان استفاده می‌کنند.

این پیشنهاد رای گیری شد و با ۱۹ رای موافق تصویب شد.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری با طرح سوالی مطرح کرد: در بندی از لایحه اشاره شده است که مشمولان از فضای ورزشی وابسته به شهرداری به صورت رایگان تا سقف یک میلیون ریال استفاده کنند وپس از پایان این سقف بتوانند ۵۰ درصد تخفیف دریافت کنند. آیا اعداد ارقام این تخفیفات محاسبه شده است.

سالاری در پاسخ به صدر اعظم نوری گفت: استفاده از فضای ورزشی همین الان رایگان است. این اعداد برای اینکه خدمات شهرداری ثبت شود. در این بند آمده است که در فضای ورزشی اگر شارژ کارت ۱۰۰ هزار تومانی افراد بالای ۶۵ سال تمام شد با تخفیف بتوانند از خدمات استفاده کنند. در این باره قرار نیست شهرداری هیچ هزینه‌ای بکند. اساساً این یک نوع سرمایه گذاری برای سلامت و نشاط شهروندان است.

در ادامه کل ماده به رای گذاشته شد و با ۱۵ رای موافق تصویب شد.

ماده ۶ پیشنهادی نداشت و با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

در نهایت کلیات لایحه با تمام اصلاحات انجام شده به رای گذاشته شد با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تهران سالمندان شورای شهر آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند کمیسیون برنامه و بودجه موافق به تصویب شهرداری تهران شارژ سالیانه بالای ۶۰ سال ارائه خدمات افراد بالای ملیون ریال شورای شهر شهر تهران رای موافق حمل و نقل بار مالی تصویب شد ماده ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۹۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابطال آرای کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: ابطال رأی‌ها کمیسیون بند ۲۰  ماده ۵۵ بدون انجام روال قانونی به صلاح مردم و شهر نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدباقر پارسائیان صبح امروز در نشست شورای شهر یزد، اظهار داشت: در کمیسیون بند 20 که در رابطه با مشاغل مزاحم شهری و محیط زیستی است، نماینده شورا و نماینده دادگستری و نماینده اداره محیط زیست به انتخاب شورای اسلامی شهر عضو هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این کمیسوین آرایی با شکایت‌ها و مطالبات مردم صادر شده که اخیرا ابطال شده در حالی که این آرا به صورت مستقیم در راستای رفع مشکلات مردم بوده است.

پارسائیان افزود: به عنوان مثال برای مجموعه آماد بتن و همچنین کارخانه مقواسازی در شهر یزد رای پلمب صادر و اجرا شد، اما ولی این رای‌ها ابطال شده است که قطعا برای مردم مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: از مسئولانی که این اقدامات را انجام می‌دهند درخواست داریم که  چند روز با خانواده خود در کنار این 2  واحد آلاینده زندگی کنند تا مشاهده کنند می‌شود زندگی کرد یا نه، تا درد و حرف مردم رو بفهمند.

وی ادامه داد: اینکه رای کمیسیون بند 20 توسط برخی به صورت غیر قانونی لغو می‌شود قانونی نیست چون روال قانونی برای آن تعریف شده است و به صلاح نیست  که برای حفظ یک یا چند سرمایه دار مردم  و شهر آسیب ببیند.

پارسائیان عنوان کرد: واحد مقوا سازی برای مردم منطقه قاسم آباد و اطراف آن مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده بود و به دلیل همین مشکلات هم کمیسیون رای به پلمپ آن داده بود.

انتهای پیام/781/

دیگر خبرها

  • ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست
  • ابطال آرای کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست
  • مجوز احداث ۲ باب هتل در تبریز صادر شد
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • ویکند ۲ روزه در بخش‌خصوصی؟
  • جدول ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در تلفیق بررسی شد
  • بررسی بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس
  • واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ها برای ورود واگن‌های مترو
  • رسیدگی به بخش پایانی لایحه تجارت