Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@02:54:09 GMT

احیای هنر اصیل زنان سیستانی در شهرملی خامه دوزی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۰۲۰۷

احیای هنر اصیل زنان سیستانی در شهرملی خامه دوزی

ادیمی یکی از شهرهای منطقه سیستان واقع در شهرستان نیمروز است که به عنوان شهر ملی خامه‌دوزی در فهرست شهرهای ملی صنایع‌دستی به ثبت رسیده هنری که توسط زنان خوش‌ذوق این منطقه با نخ ابریشم خام (نتابیده) بر روی پارچه‌های کتان گلدوزی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، ادیمی یکی از شهرهای منطقه سیستان واقع در شهرستان نیمروز است که در سال گذشته به عنوان شهر ملی خامه‌دوزی در فهرست شهرهای ملی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌است، خامه‌دوزی یا به اصطلاح سیستانی خمک‌دوزی، هنری است که اغلب در منطقه سیستان رواج داشته و زنان خوش‌ذوق این منطقه با نخ ابریشم خام (نتابیده) بر روی پارچه‌های کتان گلدوزی میکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صادق میرحسینی رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیمروز  در زمینه آخذین اقدامات برای احیای این هنر به سوالات خبرنگار شبستان پاسخ می دهد.

*چه اقداماتی برای احیای هنر خامه دوزی انجام دادید؟

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیمروز گفت: خامه‌دوزی که سال‌ها به فراموشی سپرده شده بود و به نوعی هنری منسوخ‌شده بود توسط صنعتگران برجسته استان و با همت و همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیمروز بار دیگر احیا شد.

المان معرفی شهر ملی خامه‌دوزی با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال در ورودی شهر ادیمی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرداری ادیمی نصب شد، همچنین با همکاری اداره‌کل مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اوراق تعداد ۱۰۰ تابلو برای معرفی بهتر کارگاه‌های تولید انفرادی و فروشگاه‌های خامه‌دوزی شهر ملی ساخته و در محل کارگاه‌های تولید و فروش با همکاری شهرداری ادیمی نصب شد.

یکی از اهداف اصلی میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش ترویج و توسعه و احیای هنرهای اصیل و قدیمی است که با سنتهای مردم عجین شده است، با توجه به قدمت تاریخی هنر خامه‌دوزی سیستان و اینکه این هنر در سال‌های گذشته بر اثر خشکسالی‌های متوالی در‌حال منسوخ‌شدن بود و باغات تولید پیله کرم ابریشم که از توتستان ها فرآوری و تولید می‌شد از بین رفتن و نخ سفید خام ابریشم که از اصلی‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در هنر خامه‌دوزی با کمبود مواجه شد و در چند سال گذشته تعداد انگشت‌شماری از پیشکسوتان هنر خامه‌دوزی به این کار مشغول فعالیت بودند.

*چه برنامه های آموزشی برای صنعتگران اجرایی شده است؟

میرحسینی بیان کرد: در دو سال گذشته با برنامه‌ریزی که صورت گرفته با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و پیشکسوتان این هنر شکل گرفت، تعداد کلاس‌های آموزشی را در شهر ادیمی افزایش دادیم و بانوان زیادی در کلاس‌های آموزشی خامه‌دوزی شرکت کرده و آموزش دیدند.


با توجه به اینکه این هنر اصیل در حال منسوخ شدن بود و تعداد انگشت شماری در حال کار بودند و بازار فروشی نداشتند اما با برنامه‌های قوی که در شهرستان با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام گرفت امروز در حال رقابت با بسیاری از صنایع‌دستی هم‌نوع خود است و در حال رشد بیشتری نسبت به سایر هنرهای حتی ایران است.

سه تعاونی، ده کارگاه تولیدی و کارآفرینی و ۱۵۰ کارگاه انفرادی و همچنین ۴۵۰ نفر آموزش دیده و در حال گسترش و توسعه آموزش و توسعه این هنر در شهرستان هستیم

*چه تعداد گواهی‌نامه مهارت برای هنرآموزان صادر کردید؟

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیمروز تصریح کرد: امروز تعداد هنرآموزانی که گواهی‌نامه مهارت از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیمروز دریافت کرده‌اند بالغ بر ۴۳۰ نفر می‌رسد و با افزایش کارآموزان روز به روز بر کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تولیدی که راه‌اندازی شد افزوده شده است،  هم اکنون تعداد ۱۸۵ نفر از هنرمندان موفق به کسب مجوز تولید شده اند و همچنین تعداد ۸ فروشگاه محصولات صنایع‌دستی خامه‌دوزی راه‌اندازی و افتتاح شده است.

*چه اقداماتی برای تقویت بازار فروش این محصول پیش بینی کرده اید؟

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیمروز افزود: صنعتگران این رشته در شهرستان نیمروز از محل تسهیلات منابع توسعه ملی، مشاغل خانگی و بنیاد برکت ۱۳/۵ میلیارد ریال وام دریافت کرده‌اند، در سال گذشته علی رغم محدودیت های کرونایی با اشتغالزایی که در شهر ملی خامه‌دوزی ایران انجام گرفته و در سال جهش تولید صنعتگران خامه‌دوزی شهر ادیمی که امروز چندین برابر انگشتان دست شدند بالغ بر ۲۳۰ میلیون تومان فروش داشته‌اند.

آیا شیوع کرونا تاثیر منفی برای صنعتگران این رشته داشته است؟

وی گفت: متاسفانه ثبت ملی شهر ادیمی هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا بود که در پانزده ماه گذشته حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نسبت قبل از بیماری کرونا کاهش چشم‌گیری داشته است.

 

پایان پیام/714

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیمروز خامه دوزی سیستان صنایع دستی همکاری اداره کل رئیس میراث فرهنگی شهر ملی خامه دوزی هنر خامه دوزی شهر ادیمی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی افزود: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال‌ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. 

گفتنی است که  روز گذشته مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیر دولتی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • شناسه دار شدن بیش از ۳ هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد