Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک؛ اقدام دولت بلاروس مبنی بر واداشتن یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «رایان ایر» (Ryanair) به فرود اضطراری در فرودگاه مینسک به ظن بمبگذاری و در نهایت بازداشت «رومن پروتوسویچ» که یکی از مخالفین دولت بلاروس است؛ واکنش شدید اتحادیه اروپا و آمریکا را در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هواپیما که تحت نظارت سازمان هواپیمایی اروپا است؛ با ۱۲۰ سرنشین از یونان عازم لیتوانی بود که در میانه راه متوقف شد.

اکنون اتحادیه اروپا می گوید که این اقدام ناقض قوانین سازمان هوانواردی غیرنظامی اروپا است و بی پاسخ نخواهد ماند. «اورزلا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز تهدید کرد که عاملان این اقدام را تحت تحریم قرار خواهد داد.

وزارت خارجه لیتوانی هم از طرح موضوع با دولت واشنگتن خبر داد حال آنکه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای، ضمن انتقاد از این اقدام، مدعی شد که در هماهنگی با اتحادیه اروپا به ویژه یونان و لیتوانی، پاسخی شایسته به آن خواهد داد.

همزمان، «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در بیانیه ای مشترک با همتایان خود از انگلیس، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، ایرلند، آلمان و لهستان، اقدام بلاروس را مبنی بر استفاده از جنگنده نظامی برای واداشتن یک هواپیمای مسافربری به نشست اضطراری، غیرقانونی عنوان کرد و خواستار پیگیری فوری موضوع شد.

قانونگذاران آمریکایی و اروپایی همچنین خواستار تعلیق عضویت بلاروس در سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی، تحریم حریم هوایی این کشور و بسته شدن حریم هوایی سایر کشورها به روی هواپیماهای بلاروسی شدند.

این اقدام از آن جهت برای آمریکا و متحدانش گران تمام شد که هواپیمای رایان ایر در حال تردد میان دو کشور اروپایی عضو ناتو بوده است.

این در حالی است که از یک سال پیش به این سو، آمریکا و متحدانش با زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، اپوزیسیون غربگرای این کشور را به براندازی دولت مینسک ترغیب می کنند.

پیشتر، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفته بود که آمریکا و لهستان به طور مشترک قصد ترور او را داشته اند.

کد خبر 5219023 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: بلاروس اتحادیه اروپا ایالات متحده امریکا کنگره آمریکا هواپیمای مسافربری باب منندز آنتونی بلینکن انتفاضه رمضان 2021 نبرد شمشیر قدس فلسطین رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا نوار غزه آتش بس روسیه ایران عراق مذاکرات وین جو بایدن مقاومت فلسطین جنگ 12 روزه غزه اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!

به گزارش جام جم آنلاین، افزون بر آمریکا که در روزهای اخیر افراد و تهادهای جدیدی را در فهرست تحریم گنجلنره، اتحادیه اروپا هم مشغول بررسی طرح‌های جدید تحریمی است.

رویترز گزارش داده است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه اخیر خود به دنبال توافق در خصوص این موضوع بودند که تا چه اندازه تحریم ایران را ادامه دهند. 

این البته اولین بار نیست که اتحادیه اروپا در صدد تحریم ایران برآمده و پیش از این نیز تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل حقوق بشری و اتهام بدون سند عرضه موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

اما آنچه صاحبنظران در آمریکا و اروپا به‌خوبی آن را دریافته‌اند، اینست که تحریم دیگر ترسی را در ایران ایحاد نمی‌کند و حتی دلالان دلار که از هر فرصتی برای افزایش مصنوعی نرخ ارز استفاده می‌کنند هم اهمیتی به چنین خبرهایی نمی‌دهند.

دلیل این بی‌توجهی‌ها اینست که غرب پیش از این بارها از حربه تحریم علیه کشورمان بهره جسته و اقتصاد این در چهار دهه گذشته به تدریج خود را با واقعیت تحریم تطبیق داده و راه‌های دور زدن آن را فراگرفته است.

رسیدن ایران به رشد اقتصادی مثبت در سالهای اخیر گواه آن است که ایران از شوک تحریم‌های حداکثری بیرون آمده و حالا دیگر تحریمی نمانده که آمریکا و اروپا با تکیه بر آن بر ایران فشاری مضاعف ایجاد کنند.

صاحبنظران غربی پیش از این بارها به سیاستگذاران خود گفته بودند که کشش تحریم‌ها برای اثرگذاری بر رفتار کشورها محدود است و تحریم‌های بلندمدت بر هیچ کشوری اثر ماندگار نگذاشته است.

نگاهی به رفتار کشورهایی مانند کوبا یا کره شمالی نشان می‌دهد حتی این کشورها با ظرفیت داخلی بسیار محدودتر نسبت به ایران یا روسیه، سالهاست به تحریمهای غرب عادت کرده و سیاستهای خود را متناسب با این تحریم‌ها تنظیم کرده‌اند.

به این ترتیب به‌خوبی می‌شود دریافت که کشورهای غربی برای فشار بیشتر بر کشورمان ابزاری در اختیار ندارند و پس از قدرت‌نمایی دفاعی اخیر کشورمان، حالا این کشورها می‌دانند که به‌جز تبلیغات رسانه‌ای، تیری در تفنگ‌های خود برای شلیک به جمهوری اسلامی ندارند.

دیگر خبرها

  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • پخش یورو ۲۰۲۴ در بلاروس بدون مجوز یوفا!
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به دلیل یک برنامه جدید تهدید می‌کند
  • اقدام قانونی علیه طرح گازی آلمان در دستورکار کمیسیون اروپا
  • هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا