Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:13:50 GMT

روایت فاتحان خرمشهر از عملیات بیت المقدس

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۸۳۷۵

روایت فاتحان خرمشهر از عملیات بیت المقدس

به گزارش ایرنا آزادسازی خرمشهر، یکی از دستاوردهای عملیات بیت‌المقدس بود، ولی تنها دستاورد آن نبود در این نبرد که یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین عملیات‌ها در دوران جنگ تحمیلی است، حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع از خاک کشور که به اشغال صدامیان درآمده بود، آزاد شد.
عملیات بیت المقدس در حالی به پیروزی رسید که دشمن متجاوز با حداکثر توان نظامی از جمله ۶ لشکر شامل سه لشکر زرهی، یک لشکر مکانیزه و ۲ لشکر پیاده و ۱۰ تیپ مستقل ،یکهزار و ۴۰۰ دستگاه تانک، یکهزار و ۲۰۰ دستگاه نفربر زرهی و بیش از ۵۰۰ توپخانه صحرایی و حدود ۸۰ هزار نیروی نظامی، این منطقه را در کنترل داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خرمشهر ساعت ۲ بعداز ظهر سوم خردادماه ۶۱ خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز "مسجد جامع" و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهار آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز اشغال بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید و رزمندگان اسلام در نخستین اقدام خود پس از آزادسازی شهر نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.
خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در کشور طنین افکند و ملت ایران را که مدت‌ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق در شادی و سرور کرد و امت شهید پرور ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آوردند و ندای الله اکبر سردادند.

عملیات بیت المقدس برگ زرین تاریخ ایران
جمعی از رزمندگان و نیروهای مدافع خرمشهر، عملیات بیت المقدس را یکی از بزرگترین دستاوردهای ایستادگی رزمندگان در دروران دفاع مقدس پس از عملیات فتح المبین می‌دانند.

ایاد برام‌زاده یکی از مدافعان و فاتحان خرمشهر که چهار بار در عملیات‌های مختلف مجروح شده است سوم خرداد را بزرگترین و ماندگارترین روز در تاریخ جمهوری ایران اسلامی عنوان کرد و گفت: شهر خرمشهر به عنوان سمبل مقاومت در برابر حمله دشمن در این روز به آغوش میهن اسلامی برگشت و خونین شهر به خرمشهر تبدیل شد.

وی افزود: دشمن ۸۰ درصد خرمشهر را با خاک یکسان کرده بود و هزاران مین در کوچه و خیابان های آن کاشته بود به طوریکه تردد در این شهر مشکل بود.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: صدام خرمشهر را به عنوان بزرگترین بندر خاورمیانه اشغال کرد و می خواست از آن به عنوان برگ برنده در جنگ استفاده کند.

گله مندی مدافعان خرمشهر از وضعیت کنونی این شهر 

برام‌زاده گفت : مردم خرمشهر در دفاع از شهر سنگ تمام گذاشتن و تمام مال و اموال و نیروی خود را برای کمک به رزمندگان به کار گرفتند به طوری که زنان در مسجد جامع زیر گلوله باران دشمن برای رزمندگان غذا طبخ می کردند لذا جا دارد تا اکنون توجه ویژه ای به زیرساخت های این شهر مقاوم شود.

وی پس زدگی فاضلاب، کمبود امکانات بهداشتی ، ضعف عمران شهری، بیکاری جوانان و تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی همچون شرکت صابون‌سازی و کارخانه روغن‌کشی را از مشکلات خرمشهر برشمرد و خواستار توجه به این مشکلات شد.

مدافعان خرمشهر در تامین داروی خود مانده‌اند

این رزمنده دوران دفاع مقدس که از ناحیه چشم مجروح شده است همچنین خواستار تامین داروهای مورد نیاز جانبازان شد و گفت: در حالیکه جانباز ۷۰ درصد هستم بخش عمده ای از حقوق خود را صرف خرید دارو می‌کنم.

وی با بیان اینکه در خانواده ما پنج برادر در جبهه های جنگ حضور داشته و همگی جانباز هستند گفت: ما با خدا معامله کردیم ، ماندیم و از خاک وطن دفاع کردیم الان هم هستیم ولی مردم خرمشهر با مشکلات عدیده ای روبرو هستندکه باید حمایت شوند.

رئیس هیات رزمندگان خرمشهر گفت: در کنار نقش ایمان و اتکا به خدا ،پیچیدگی عملیات و تاکتیک‌های انجام شده همچنین ایستادگی در عرصه میدان نبرد و شرایطی که بعد از عملیات فتح المبین حاصل شددر کمترین زمان دشمن را غافلگیر کرد و باعث شد در عملیات بیت المقدس بعد از ۲۱ روز به آزادی خرمشهر برسیم.

سرهنگ عبدالمجید عقیلی افزود: آزادی خرمشهر بعد از اشغال ۱۹ ماه شیرینی و حلاوت را برای ملت در پی داشت.

وی  نکته قابل توجه در عملیات بیت المقدس را حمله به دشمن متجاوز از چند محور از جمله سمت شرق کارون، بخش جنوبی و جاده اهواز - خرمشهر همچنین محور شمال غرب منطقه جفیر و هویزه عنوان کرد و گفت:دشمن بعثی از روز اول تمام همت خود را در دفع عملیات آفندی به کار گرفت و خیلی جدی در برابر رزمندگان  ایستادگی کرد و به همین دلیل عملیات قبل از آزادی خرمشهر عملیات فتح المبین چهار روز و طریق القدس و ثامن الائمه پنج روز به طول انجامید اما عملیات بیت المقدس از دهم اردیبهشت شروع شد و تا سوم خرداد به طول انجامید.

سرهنگ عقیلی بیان داشت: در روزهای آخر عملیات بیت المقدس به دلیل طولانی شدن ایستادگی دشمن در حقیقت یک مقداری تردید در آزادی خرمشهر به وجود آمد اما با ایستادگی ، صبوری و مجاهدت رزمندگان اعم از ارتش ، بسیج ، سپاه و جهاد سازندگی نهایتا رزمندگان اسلامی از شمال و غرب به خرمشهر وارد شدند و بلافاصله دشمن توان پدافندی خود را از دست داد.

سوء مدیریت و یا ضعف مدیریت از مشکلات عمده خرمشهر است

رئیس هیات رزمندگان خرمشهر همچنین در خصوص مشکلات این شهرستان گفت: در بحث خدمات شهری، زیرساخت‌ها، جاده‌های مواصلاتی اهواز - خرمشهر مسیر ترانزیتی و معیشت مردم خرمشهر مشکلاتی وجود دارد که هنوز برطرف نشده اند.

سرهنگ عقیلی با بیان اینکه صنایع پایین دستی کوچک با مشکلات زیادی در بحث تجارت مواجه هستند، گفت: محدوده منطقه آزاد اروند یک فرصت است اما  جذب سرمایه گذار در حوزه کارآفرینی برای ایجاد اشتغال نداشته است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز از سوم خرداد به عنوان طلیعه پیروزی های بعدی و نقطه اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کانون همدلی و همگرایی همه نیروهای مسلح برای حفظ تمامی ارزی  و امنیت ملی کشور نام برد و گفت:  سوم خرداد متعلق به همه مردم  ایران و همه آزادی خواهان و نیروهای دل داده همه نقاط عالم است.

محمدحیدری بیان کرد: اگر آوازه خرمشهر جهانی شد به واسطه سوم خرداد بود و ثبت تاریخ خرمشهر در قرن بیستم ناشی از رویداد بزرگ سوم خرداد است.

فرماندار ویژه خرمشهر تصریح کرد: این سوم خرداد است که خرمشهر را بین المللی و جهانی کرد و به ما اعتبار بخشیده و دفاع مقدس را تبلور جهانی کرد و برای ما تمامیت ارزی را رقم زد و تحولات جنگ را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد.

حیدری بیان داشت: این سوم خرداد است که سازمان بین المللی و قدرت شرق و غرب را وادار به تسلیم کرد و بعد از آن قطعنامه هایی صادر شد که تماما در راستای پایان جنگ و وادار کردن رژیم بعثی عراق به پذیرش صلح بود.

وی ادامه داد:بیش از ۵۵ هزار نفر در مرز و بوم و شهرستان خرمشهر به درجه رفیع شهادت نایل آمدند لذا این خاک مقدس است و باید با توکل به خدا و آرمان های شهدا گام های بلندی در راستای پاسداری از ارزش های دفاع مقدس برداریم.

به گزارش ایرنا، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان روز مقاومت،ایثار و پیروزی نام گذاری شده است.
آزادسازی خرمشهر که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ با ایثار، عشق، جانبازی و به کارگیری پیچیده ترین فنون نظامی حاصل شد، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس شناخته شده و از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود.
عملیات بیت‌المقدس که بعدها به نام فتح خرمشهر معروف شد، در جبهه‌ای به طول ۱۷۰ کیلومتر و به وسعت ۶ هزار کیلومتر مربع اجرا شد.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی خرمشهر دفاع مقدس سالروز فتح خرمشهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی خرمشهر دفاع مقدس جنگ تحمیلی خرمشهر دفاع مقدس سالروز فتح خرمشهر اخبار کنکور عملیات بیت المقدس آزادی خرمشهر دفاع مقدس سوم خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۸۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیرو‌های مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیرو‌های مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیرو‌های مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • سرلشکر موسوی: ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • پیام فرمانده ارتش؛ پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهیم داد
  • دختران حق دارند شادی کنند/ همه هجمه دشمن روی دختران ایران است
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • تقدیر فرمانده کل ارتش از رزمندگان عملیات وعده صادق
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • «وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید
  • عملیات وعده صادق تداعی کننده والفجر هشت بود
  • گنبد آهنین رژیم غاصب با قدرت رسانه فرو ریخت