Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز با اشاره به میزان ارزبری دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل و شیر خشک طی سه سال اخیر، عنوان کرد: سهم بازار این اقلام ۹۲ درصد رشد داشته است و شاهد کاهش ۲۱ درصدی واردات بوده‌ایم که حکایت از توانمندی داخل و توجه ویژه به بخش تولید در راستای تحقق شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: سهم بازار تولید داخل تجهیزات و ملزومات پزشکی در فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ به میزان ۲۱۳ درصد رشد داشته است و شاهد کاهش ۱۰ درصدی واردات در این حوزه بوده‌ایم.

وی یکی از اهداف اصلی سازمان غذا و دارو را ایجاد زیرساخت‌های قوی جهت افزایش توان تولیدی کشور به منظور تسریع در صدور تائیدیه‌ها و مجوز‌ها دانست.

شانه ساز با اشاره به بهره گیری از امکانات مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت‌هایی به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان گفت: برون سپاری تکلیف قانونی سازمان، جهت سرعت بخشیدن به فرآیندی کاری و اعطای تاییدیه هاست. زیرا، تعداد پرسنل سازمان متناسب با صنعت و فناوری در کشور رشد نکرده است و برای تحقق این هدف و پشتیبانی و مانع زدایی‌ها و نیز برچیده شدن امضا‌های طلایی که گاه بر مبنای اعمال نظر شخصی یک کارشناس است، برون سپاری را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این نکته که مسئولیت هر محصول تولیدی یا وارداتی بر عهده تولید کننده است و نه سازمان تایید کننده و مجوز دهنده، تاکید کرد: بسیاری از مشکلات حوزه تولید، به دلیل زمینه فکری غلط در خصوص این مسئله است، نباید هر خطایی تولید کننده مرتکب شود، سازمان مسئول اعطای مجوز و تایید کننده گواهینامه درگیر پاسخگویی آن باشد. بر این اساس سازمان‌های مسئول صدور مجوز وقتی که باید پاسخگو باشند، سخت گیرانه‌ترین ضوابط را برای تولید و واردات اعمال می‌کند. در حالی که با اصلاح این روند و تفکر، بسیاری از مشکلات و موانع رفع شده است و مشابه با سایر کشور‌های پیشرفته، مسئولیت اصلی متوجه شرکت تولیدی می‌شود.

وی با اشاره به تولید تجهیزات پزشکی متنوع متناسب و همگام با استاندارد‌های روز بین المللی گفت: توسعه فعالیت و نیز سیاست‌گذاری درست، منجر به توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی شده است و خوشبختانه امروز از نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس بهره برداری شد.

شانه ساز یادآوری کرد: در حال حاضر تجهیزاتی با آخرین استاندارد‌های روز دنیا و با مناسب‌ترین قیمت در کشور تولید می‌شوند که عرضه آن در چنین نمایشگاه‌های که جنبه بین المللی دارد، در زمینه شناسایی توانمندی‌ها و صادرات این اقلام را تسهیل و تسریع کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت، حمایت از تولید داخل است، افزود: ظرف سه سال گذشته در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های مجهز بیمارستانی، جهش واقعی داشتیم که در دوران کرونا مشخص شد، اگر این توانمندی و تکیه بر توان تولید داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان نبود، یقیناً با فاجعه انسانی بزرگی روبرو می‌شدیم و شاهد مرگ بسیاری از هم میهمنان به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته ناشی از تحریم‌های ظالمانه بین المللی بودیم.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بر این باور هستند که واردات، رقابت ایجاد می‌کند، افزود: اگرچه این تفکر در تئوری ممکن است درست باشد، ولی در عمل در بحران‌هایی مثل کرونا که هر کشوری می‌خواهد تنها و تنها و در گام اول، نیاز‌های خود را برآورده سازد، یقیناً به یک بحران و فاجعه جدی منجر می‌شود؛ بنابراین کشورمان به دلیل تکیه بر تولید داخل و توجه به توانمندی متخصصان و محققان کشور، در کوتاه‌ترین زمان و در شرایط بی رحمانه‌ترین تحریم‌های تحمیلی، توانست نه تنها نیاز‌های کشور را برطرف کند، بلکه در حوزه صادرات این تجهیزات هم گام‌های بلندی بردارد و به یک صادرکننده تبدیل شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید دارو تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تجهیزات پزشکی تولید داخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۸۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برون‌رفت از مشکلات کشاورزی در گرو توسعه عملیات گلخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نادرقلی ابراهیمی* اولویت‌دارترین و مهم‌ترین مسئله امروز کشور را اقتصاد دانست و طی یادداشتی گفت: اصل کلیدی و راهبردی در تحول کشور نیز، دخیل کردن مردم برای تحول در اقتصاد است.

«روستا‌ها که مهم‌ترین رکن تولید بخش کشاورزی بوده و هنوز هم بیش از یک سوم جمعیت کشور را در خود جای داده، نیازمند نگاه اقتصادی حمایتی است و باید برای تحقق، آن حقیقتاً بخش کشاورزی در ارکان تصمیم گیری به‌حساب آید و حداقل سهم خود را به دست آورد.

 در جهان امروز به ندرت کشور پیشرفته صنعتی را بدون کشاورزی پیشرفته و صنعتی خواهیم دید و اغلب کشور‌های پیشرفته دارای کشاورزی مدرن هستند.

 لازمه ایجاد شرایط لازم در راستای جهش بخش کشاورزی به سوی امنیت غذایی پایدار و تحقق بهره وری را تغییر تفکر و نگاه قوای سه گانه کشور به روستا‌ها و تولید محصولات کشاورزی دانست؛ قوای سه گانه کشور باید روستا‌ها را یکی از محور‌های اصلی توسعه دیده و استقلال کشور را وابسته به آن ببینند.

تا این تغییر نگاه شکل نگیرد، قطعا برای روستا‌ها در جذب و جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی، صنعتی و دانش‌بنیان کردن کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، غذایی و افزایش بهره‌وری این بخش مهم اقتصادی تلاش موثر صورت نخواهد گرفت.

 از الزامات توسعه پایدار، نگاه جدی همراه با برنامه‌های مدون به منابع پایه از جمله منابع آب و خاک کشور و اعمال روش‌های بهره ور با ملاحظات محیط‌زیستی در زیست‌بوم کشور است.

ضروری است، کشاورزی از حالت اقتصاد معیشتی به حالت اقتصاد مدرن صنعتی تبدیل شود و این مهم میسر نیست مگر آنکه آنقدر سرمایه گذاری در بخش را بالا ببریم تا ملاحظه شود که کار کشاورزی برای تولیدکنندگان آن مقرون به صرفه است.

 در مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتیسال‌های گذشته حداکثر سرمایه‌گذاری انجام شده بین ۴ تا ۶ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های کشور بوده که قطعاً در حد و اندازه کشاورزی ایران نیست.»

مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری*

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرایط بهتر موجودی کیت‌های آزمایشگاهی در کشور/مرجع سلامت حامی تولید داخل
  • ۷۳ تیم عملیاتی آبفا در مناطق سیل‌زده وارد عمل شده‌اند
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • برون‌رفت از مشکلات کشاورزی در گرو توسعه عملیات گلخانه‌ای
  • جزییات اجرای پروژه های برون مرزی در حوزه برق و آب
  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • پیمان سپاری تنها راه مقابله با خروج سرمایه
  • نانو و تجهیزات پزشکی از حوزه‌های شاخص فناوری در ایران است
  • افزایش ۲۵ درصدی تولید توت‌فرنگی در مازندران
  • سازمان‌های بین‌المللی برای غزه جز ابراز همدردی کاری نمی‌کنند