Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر راه و شهرسازی از گفت‌وگوی ایران و ارمنستان برای راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس-دریای‌سیاه و راه‌آهن تبریز-جلفا و ایروان-تفلیس خبر داد و گفت: فرآیند تجارت و ترانزیت بین ۲ کشور تسهیل می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی که به منظور رایزنی برای استفاده از مسیر ارمنستان در بخشی از کریدور شمال- جنوب به این کشور سفر کرده با اشاره به اینکه گفت‌وگو با مقام‌های کشور ارمنستان در پنج محور انجام می‌شود، در بیان بخشی از جزئیات آن، گفت: راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه موضوعی است که پیگیری آن در برنامه قرار دارد و راه‌اندازی این مسیر نیاز به توسعه، ظرفیت‌سازی و بهسازی دارد و بخش‌های مهم آن باید احداث شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: محور دومی که پیگیری می‌شود راه‌آهن تبریز- جلفا و ایروان- تفلیس است. مقرر است تا با گفت‌وگوها و مذاکرات چندجانبه‌ای که با محوریت روسیه انجام شده است، بتوانیم این خطوط را فعال کنیم و این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب بتواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

اسلامی ایجاد فرصت برای شرکت‌های ایرانی را در بازسازی و نوسازی پروژه‌های مشترک دو کشور ایران و ارمنستان از دیگر موارد گفت‌وگو با مقام‌های ارمنستانی عنوان کرد و افزود: طبق گفت‌وگوهایی که انجام شد، مقرر شد تا اطلاعات این پروژه‌ها در اختیار ایران قرار بگیرد. همچنین، از کنسرسیوم ایرانی و چند گروه ایرانی که آمادگی مشارکت در پروژه‌های ارمنستان را دارند در قالب بسته اجرا و تأمین مالی بتوانیم پیشنهاد دریافت کنیم و پیشنهادهای ارمنستان را نیز ارزیابی کرده و برای شروع پروژه‌ها، تصمیم‌گیری کنیم.

وی محور چهارم گفت‌وگو را موضوع سرمایه‌گذاری پیرامون توسعه ترانزیت و لجستیک برشمرد و گفت: در خصوص سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در فرآیند تجارت و ترانزیت شکل بگیرد و تسهیل‌کننده و پشتیبان تجارت باشد تا جذابیت بیشتری برای استفاده از این محور توسط بازرگانان، تجار و شرکت‌های حمل و نقل ایجاد کند نیز بحث و تبادل نظر شد.

اسلامی محور پایانی گفت‌وگو را موضوع عوارض عنوان کرد و گفت: عوارض باید به گونه‌ای تعیین شود که جذابیت ایجاد کند تا شرکت‌های ایرانی مسیر ارمنستان را انتخاب کنند. در خصوص این موضوع نیز مقرر شد، قانونی که در آن کشور در دست تصویب قرار دارد به گونه‌ای تنظیم شود که قابل استفاده باشد و جذابیت ایجاد کند تا با حداقل هزینه، شرکت‌های ایرانی مسیر ارمنستان را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: توسعه ترانزیت کشور ارمنستان گرجستان روسیه محمد اسلامی گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۰۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه

آداب و رسومی که پیوندخورده با رفتارها و شیوه‌ی نگرش جوامع به جهان هستند، نهادهایی هستند که می‌توانند کارکردهایی فراتر از بک آداب جمعی باشند و ظرفیت‌هایی برای حرکت‌های جمعی جوامع ایجاد کنند. از این منظر نوروز جایگاهی منحصر به فرد در فرهنگ ایرانی دارد که در "ایران آینده" به عنوان نهادی کلیدی نگریسته شود، نوروز فراگیرترین نماد و نهاد ‌ایرانشهری⁩ است و⁩ ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به اصلی‌ترین نماد ‌ "ایران آینده"⁩ در جهان را دارد. دلایل این ادعا در ادامه مرور شده‌اند.

۱-نگاه طبیعت‌محور
‏نوروز دربردارنده عناصر فهم ایرانی از ‌ "توسعه پایدار" است. ‏تقویم ایرانی فارغ از ‌ ایدئولوژی⁩ است، برخلاف اغلب تقویم‌های مشابه (مانند تقویم میلادی که ‌کریسمس⁩ حاوی ریشه‌های مذهبی است)
‏نوروز بیان‌گر رابطه انسان با طبیعت است. رابطه‌ای مبتنی بر اشتراک‌های انسانی و فارغ از چارچوب‌های ایدئولوژیکی که همواره گسست‌آفرین هستند. به همین دلیل ظرفیت بالای پذیرش دارد.

۲-دانش‌محوری
‏مهم‌ترین تفاوت جهان امروز با گذشته، اهمیت و جایگاه دانش، علم⁩ و ‌فناوری⁩ است. ‏نوروز مبتنی بر محاسبات دقیق بوده است و همین امر آشکارکننده تمایز مدرن این رویداد با سایر تقویم‌های مشابه است. ‏نوروز نه تنها بزرگداشت طبیعت است، بلکه پاسداشت فهم علمی بشر از جهان نیز هست.

۳-فراگیری و ‌تنوع⁩
‏نوروز اگرچه ویژگی‌های مشترک و مشابهی دارد، اما در میان جوامع مختلف به گونه‌های متنوعی جشن گرفته می‌شود. ‏به عنوان مثال ارامنه نوروز را در کنار بزرگداشت کریسمس، به شیوه جامعه خود جشن می‌گیرند. ‏نوروز ظرفیت پذیرش تنوع بالایی دارد که از این نظر قابل توجه است

۴-بازآفرینی سیاسی
‏واقعیت تلخ آن است که در جهان امروز نام ایران نه خوشنام است و نه یادآور افتخاری در ذهن جهانیان. ‏‌ "ایران آینده"⁩ پیش از حرکت به سمت ‌ توسعه⁩ نیازمند بازتعریف و بازآفرینی نام و نقش ایران خواهد بود. در این مسیر نوروز پرظرفیت‌ترین نماد برای این پیام خواهد بود. «پایان زمستان و فرارسیدن بهاری دوباره» پیامی است که در بزرگداشت نوروز نهفته است. ‏پیامی استعاری برای بازتعریف ایران و نقش آن در جهان، که می‌تواند در این نماد خلق و یادآوری شود. ‏پاسداشت نوروز یعنی آغاز دوره‌ای جدید.

۵-در ستایش شادی
‏نوروز یادآور شادی است و ‌رقص⁩، ‌موسیقی⁩ و ‌ شعر⁩ از عناصر اصلی آن. ‏این رویداد نه در گذشته باقی مانده است، نه سوگ دارد و نه انتقال‌دهنده‌ی انتقام و شکاف به آینده است. ‏از این منظر نوروز تاریخ شادی در گستره‌ای وسیع از جهان است.

۶-امر اجتماعی
‏نوروز مبتنی بر ‌مشارکت جمعی⁩ است. ‏هیچ نهادی مسوولیت آن را بر عهده ندارد و پایداری آن هم در کشورهای مختلف به همین دلیل بوده است. ‏همچنین رویدادی غیرفردی است، و تنها متکی بر رابطه فرد با طبیعت یا خدا یا حقیقت نیست. ‏و نهادی برای خیرخواهی و ‌ «مسوولیت اجتماعی»⁩ نیز هست.

۷-نوروز پاسداشت لحظه و آن
‏تمامی جهان، در هر کشور و مکانی، در یک لحظه تغییر فصل را گرامی می‌دارند. ‏حتی برای ساکنان نیم‌کره‌جنوبی نیز تغییر فصل، درست در همان لحظه (ورود به پاییز) معنادار است. ‏شاید بیهوده نیست که ‌ خیام⁩ هم تقویم ایرانی را تکمیل می‌کند و هم ستایش‌گر ‌آن⁩ و ‌ دم⁩ است.

این قافلهٔ عمر عجب می‌گذرد دریاب دمی که با طرب می‌گذرد

ساقی غم فردای حریفان چه خوری پیش آر پیاله را که شب می‌گذرد

*پژوهشگر سیاستگذاری عمومی و معاون سابق وزیر ارتباطات

بیشتر بخوانید:
سایه‌روشن یک شاه یا یک ملت؟
درسی که باید از جنبش‌های زنان آموخت (به مناسبت ۸مارس)
انتخابات در جامعه فحش‌زده
مهندسان عاشق‌پیشه و مهندسان قاتل‌پیشه

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888629

دیگر خبرها

  • لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند
  • دعوت رئیس جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی
  • اعلام آمادگی ترکمنستان برای افزایش فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور
  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • زمینه‌های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه
  • نوروز به مثابه توسعه
  • که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
  • استقبال از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار‌های روسیه
  • معاون توسعه ورزش بانوان : تمام قد از بانوان ورزشکار حمایت می‌کنیم