Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل پزشک اردبیلی گفت: طولانی‌شدن روند ایمنی و همزمان با آن، چرخیدن ویروس در جامعه و ایجاد جهش‌های جدید می‌تواند ما را با چالش‌های بغرنجی روبرو کند.

دکتر سیدحامد سیدحاتمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وضعیت کرونا به صورت کلی غیرقابل پیش‌بینی است، گفت: این مساله حتی در مورد کشورهای دیگری هم صدق می‌کند و در کشور ما هم منحصر به استان اردبیل نیست، اما دلایلی که باعث می‌شود علیرغم کاهش نسبی آمار پس از پیک چهارم، همچنان نگرانی‌هایی به قوت خود باقی باشند، موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اول تجربیات قبلی که از رفتارمان در همه‌گیری داریم، دقیقاً زمانی که مسئولان و مردم احساس کرده‌اند که دیگر کرونا را شکست داده‌اند، با کم‌توجهی به موارد علمی، مجدداً گرفتار یک پیک دیگر شده‌ایم. دوم علیرغم تمام وعده‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر تولید و واردات و توزیع گسترده واکسن، هنوز بیش از ۹۷ درصد مردم کشور واکسن دریافت نکرده‌اند و این یعنی ما از لحاظ ایمنی در وضعیت شکننده قرار داریم.

سیدحاتمی ادامه داد: سوم علیرغم تلاش همکاران ما در بخش بهداشت و درمان، به دلیل در دسترس نبودن تعداد کافی واکسن، سرعت واکسیناسیون کند است و این یعنی اگر همینطور پیش برویم آمار فوق تغییر شدیدی نخواهد داشت.  چهارم اینکه هنوز پروتکل‌های بهداشتی در حد نیاز توسط مردم، ادارات و مراکز رعایت نمی‌شود.

دبیر انجمن پزشکان عمومی استان اردبیل اضافه کرد: پنجم مشکلات زیرساختی عدیده که در فصل گرما خود را بیشتر نشان می‌دهد و ششم احتمال افزایش خطر انتقال بیماری در تجمعات تبلیغاتی پیش رو.

وی تاکید کرد: استان اردبیل از لحاظ درصد واکسیناسیون نسبت به جمعیت و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو استان‌هایی است که نسبت به بقیه کشور وضعیت بهتری دارد، اما با توجه به اینکه کلاً میزان واکسیناسیون و رعایت پروتکل و تمهیدات لازم در سطح کشور بسیار کمتر از حد مورد قبول است، این برتری نسبی باعث نمی‌شود که وضع خیلی بهتری داشته باشیم.

سیدحاتمی گفت: همانطور که قبلاً هم بارها توسط جامعه پزشکی مطرح شده، اصلی‌ترین بار مسئولیت در مقابله با کرونا بر عهده مسئولان اعم از وزارت بهداشت و تمام نهادهای ذیربط است، به عنوان مثال در خصوص تامین واکسن یا وضع قوانین و تمهیدات مدیریتی لازم و ایجاد پایداری در زیرساخت‌های انرژی، بهداشتریال آب و غیره اگر مسئولان اقدامات لازم را انجام ندهند مردم چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

پزشک اردبیلی ادامه داد: اما در عین حال از جامعه و تک‌تک هموطنان انتظار می‌رود که حداقل برای حفظ سلامت خود، اطرافیان، عزیزان و هموطنان حداکثر مراعات در ضوابط بهداشتی را داشته باشند و در عین حال با بروز کوچکترین علائم سرماخوردگی یا ضعف و بیحالی از حضور در تجمعات خودداری نموده و در صورت لزوم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین نکاتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود نظیر استراحت مرتب و کافی، نوشیدن مایعات فراوان، پرهیز از حضور در تجمعات و تغذیه سالم را نیز مد نظر قرار دهند.

دبیر انجمن پزشکان عمومی استان اردبیل با بیان اینکه واکسیناسیون باید با حداکثر سرعت ممکن انجام شود تا در مقطع زمانی کم و یکی دو ماه قسمت اعظم جمعیت به ویژه افراد در معرض خطر را تحت پوشش قرار دهد، گفت: همانطور که نمونه‌های موفق توانستند در عرض چند ماه این کار را انجام داده و کم‌کم اقتصاد و پویایی کشورهای خود را احیا کنند.

وی با تاکید بر اینکه واضح است که اگر قرار باشد فرآیند واکسیناسیون ما به همین منوال پیش برود، شاید تا یک سال هم نتوانیم به ایمنی لازم برسیم، خاطرنشان کرد: این طولانی‌شدن روند ایمنی و همزمان با آن، چرخیدن ویروس در جامعه و ایجاد جهش‌های جدید می‌تواند ما را با چالش‌های بغرنجی روبرو کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه اردبیل استانی اجتماعی کروناویروس همه باهم علیه کرونا واکسن کرونا مسئولیت اجتماعی در برابر کرونا واکسن واکسن کووید 19 واکسیناسیون واکسیناسیون سراسری کرونا استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۵۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حسن قاسمی فرد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: هر ساله، دام‌های استان علیه بیماری‌ها واکسینه می‌شوند.

وی گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های اولویت دار دامی به صورت رایگان و توسط شبکه دامپزشکی بخش دولتی و حتی بخشی از آن توسط بخش خصوصی انجام می شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: واکسیناسیون دام‌های علیه بیماری‌های تک گیر نیز به تقاضای دامداران به صورت بهادار توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی اعلام کرد: در استان، از ابتدای فروردین جاری واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا همان پی پی آر شروع شده است که البته این واکسیناسیون به صورت سراسری در سطح کشور انجام می‌شود.

قاسمی فرد افزود: واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری تا ۳۱ شهریور ماه امسال ادامه خواهد داشت.

وی همچنین عنوان کرد: در استان، از یکم فروردین جاری واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری آبله و شاربون نیز آغاز شده است که تا پایان شهریور امسال ادامه دارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در استان واکسیناسیون بره‌های سه تا هشت ماه علیه بیماری برسلوز همچنین واکسیناسیون سگ‌های گله علیه بیماری هاری نیز در حال انجام است.

وی در ادامه اعلام کرد: در استان در نیمه دوم امسال نیز واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی انجام خواهد شد.

قاسمی فرد افزود: واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری برسلوز نیز در طول سال انجام می‌شود که البته عمده انجام واکسیناسیون در نیمه دوم سال خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره انجام واکسیناسیون دام‌ها توسط شبکه دامپزشکی استان طی سال ۱۴۰۲ نیز اظهار کرد: در استان، طی سال گذشته یک میلیون و ۶۷۱ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های شاربون، هاری، برسلوز واکسینه شدند همچنین از آنها تست‌های سل و مشمه و خونگیری انجام شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین گفت: در استان، طی سال گذشته هفت میلیون و ۹۱۷ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های اختصاصی دامی از جمله آبله، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227430 برچسب‌ها دامپزشکی بیماری دام

دیگر خبرها

  • ۴۴؛ بایرلورکوزن رکورددار طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در تاریخ پنج لیگ معتبر اروپایی
  • پیکان از شکست برابر هوادار گریخت/ تیم شجاعی برنده نمی ماند
  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل راه‌اندازی می‌شود
  • راه‌اندازی طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل اردبیل
  • چالش بزرگ سپاهان در شهرآورد اصفهان
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • چالش بزرگ سپاهان در دربی اصفهان
  • اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان
  • استقرار جوی پایدار در البرز/ روند افزایش دما پیش بینی می‌شود