Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@03:47:57 GMT

مولفه های شهر بهره ور

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۹۷۷۸

مولفه های شهر بهره ور

خبرگزاری فارس؛ یادداشت ـ سوده نجفی، معاونت بانوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تهران: بهره‌وری از رویکردهایی است که مدیران در هر سازمان و نهادی به دنبال آن هستند و تلاش خود را به کار می‌برند تا در در مجموعه خود با ایجاد مولفه‌هایی زمینه‌ساز بهره‌وری شوند و از طریق آن اهداف سازمانی خویش را محقق سازند و به تعالی سازمانی جامه عمل بپوشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره‌وری که در زبان آکادمیک آن در معنای ارتقای کارآیی و اقربخشی تحقق یافته است شامل اقداماتی در جهت اجرای صحیح امور و به عبارت کلی کار صواب است. در دنیای رو به پیشرفت امروز که با گسترش فناوری‌های ارتباطی و اطلاعات شتاب بیشتری به خود گرفته است. بهره‌وری جایگاه ویژه‌ای در مدیریت پیدا کرده است.

یکی از بهره‌مندی‌های دوجانبه در حوزه بهره‌وری، مدیریت شهری است که از اجرای آن زمینه‌ساز تحقق «شهر بهره‌ور»‌خواهد شد. مدیریت شهری از راهکار دستیابی به «شهر بهره‌ور» تلاش می‌کند تا شاخص‌های توسعه شهری را ارتقا بخشد و در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، و حتی اقتصادی، امنیت روانی شهروندان را تقویت کند.

در این میان شهر تهران با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر به عنوان کلان‌ترین شهر کشور، از یک‌سو زمینه‌ها و ظرفیت‌های مستعدی برای بهره‌وری شهری دارد و از سوی دیگر این روند اقدامی خواهد بود که آثار ماندگاری برای شهر و شهروندان به همراه خواهد داشت. رشد فزاینده مهاجرت به تهران در دهه‌های گذشته و عدم مدیریت کارآمد و بهره‌ور در این شهر باعث شده است تا امروز تهران با معضلات اجتماعی متعددی روبرو باشد.

حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد، مسائل زنان سرپرست خانوار، خانوارهای بدسرپرست، بزهکاری، فساد اخلاقی، الکلیسم، کودکان کار تنها بخشی از سرفصل‌های مهمترین آسیب‌های اجتماعی هستند که امروز شهر تهران با آنها روبرو است و اگر برای رفع آنها چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود هر کدام به مثابه انبار باروتی خواهد بود که کوچکترین جرقه‌ای، امنیت روانی، اجتماعی و اقتصادی شهر را به سرحد انفجار خواهد رساند و این دگرگونی منفی آثار مخربی برجا خواهد گذاشت که تبعات آن تا سال‌ها بر کالبد شهر و شهروندان باقی خواهد ماند. یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز این مسئله پیشبرد اهداف «شهر بهره‌ور» و توجه خاص به بهره‌وری اجتماعی شهر است.

بهره‌وری اجتماعی شهر، استفاده از ظرفیت‌های موجود به منظور رفع معضلات و آسیب‎‌های اجتماعی است. توان در این حوزه نمی‌تواند تنها در محدوده محدود مدیریت شهری متمرکز شود،  باید از ظرفیت نهادها و سازمان‌های دیگر نیز استفاده شود. بسیج، هلال احمر، سمن‌ها ، کمیته امداد، بهزیستی تنها بخشی از پتانسیل موجود در راستای تعامل با مدیریت شهری به منظور رفع معضلات اجتماعی است تا از طریق آن زمینه ایجاد بهره‌وری اجتماعی و حصول به «شهر بهره‌ور» فراهم شود.

همچنین بهره‌وری اجتماعی شهر نیازمند استفاده و همراهی شهروندان با مدیریت شهری است. این تعامل از یک سو جو اعتماد به مدیریت شهری را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر استفاده از توان شهروندان در راستای مدیریت شهری فراهم می‌شود. همچنین هزینه‌کرد در زمینه ایجاد و ارتقائ  بهره‌وری اجتماعی در شهر را باید به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت در راستای تحقق «شهر بهره‌ور» دانست.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سوده نجفی بهره وری اجتماعی مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۹۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات شهرداران کلانشهرها پیگیری می‌شود

به گزارش قدس خراسان، علیرضا زاکانی روز پنجشنبه در نشست ادواری شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در مشهد اظهار کرد: مطالبات شهرداران از دولت درحال ثبت‌شدن است، اما تا زمانی که محاسبه و توافق انجام نشود، نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد.

وی اضافه کرد: تشکیل اتحادیه شهرداران نیز از مطالباتی است که در دستور قرار می‌گیرد.

زاکانی در خصوص برنامه‌های دهه کرامت نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر مدیریت‌های شهری در مسیر همکاری مشترک با آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی جدی مشترک را آغاز کردند که بتوانند در دهه کرامت برنامه‌های خاص داشته باشند.

شهردار تهران ادامه داد: با همکاری سازمان تبلیغات و آستان قدس رضوی، برنامه‌ریزی‌های مشخصی را دنبال می‌کنیم تا جشن‌های دهه کرامت امسال باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

مدیریت شهری بر اساس نیازهای مردم گام بر می‌دارد

عضو شورای شهر تهران نیز گفت: مدیریت شهری دنبال این است که فرصت‌های موثری را براساس نیازهای مردم ایجاد کند.

پرویز سروری افزود: وجود امام رضا (ع) فرصت مناسبی برای مردم کل ایران است که باید استفاده حداکثری از این بابت در راستای خدمت مناسب به مردم توسط مدیریت شهری داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از ابتکارات موثر جمهوری اسلامی، تبدیل موضوعات نشاط اسلامی به یک برنامه مفصل است که توانسته تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

سروری افزود: هرچقدر مدیریت شهری در حوزه فرهنگی ورود کند، برای خود ظرفیت‌سازی کرده تا در رفع محرومیت و نشاط مردم گام موثری بردارد.

دیگر خبرها

  • مطالبات شهرداران کلانشهرها پیگیری می‌شود
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروش از ۱۵ اردیبهشت ماه در سنندج
  • اجرای ۱۲۰ پروژه شهری در منطقه ۵ شهرداری شیراز
  • ◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی
  • گرگان با ۷ چالش عمومی در مدیریت شهری روبه‌رو است
  • جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان
  • ماموریت شهرهای هوشمند هند