Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@04:50:43 GMT

جنگ غزه؛ همه شکست‌های نتانیاهو

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۰۲۶۷

جنگ غزه؛ همه شکست‌های نتانیاهو

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امیرحسین رجبی معمار:؛ پایان نبرد غزه و اشتیاق نتانیاهو برای پذیرش سریع‌تر آتش بس به‌روشنی پرده از ناکامی بزرگ نظامی، سیاسی، اقتصادی و صدالبته اخلاقی رژیم صهیونیستی در این جنگ برداشت و بار دیگر نشان داد که گزینه مقاومت می‌تواند با بر هم زدن معادلات دشمن، اراده مردم فلسطین را بر او تحمیل و میدان بازی را دگرگون کند به گونه‌ای که اگر از جنبه میدانی به این نبرد نگاه کنیم چیزی شکست نصیب ارتش اشغالگر نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نوشته پیش‌رو خواهیم کوشید به بخشی از پیامدها و جنبه‌های گوناگون این تحولات بپردازیم.

نتانیاهو و کلکسیون ناکامی‌ها

یکی از اهداف اصلی نخست وزیر اسراییل از به‌ راه انداختین جنگ غزه گریز از شرایط بن‌بست و بحرانی سیاسی خود و به‌ هم ریختن تلاش‌های اپوزیسیون برای تشکیل دولت آینده بود. اگر او در این جنگ به پیروزی یا امتیازی می‌رسید ممکن بود موفق شده و بتواند جلوی تشکیل دولت به دست مخالفانش را بگیرد اما بی‌برنامه‌گی و ناکامی در آتش‌افروزی اخیر نه‌تنها کمکی به برآورده شدن اهداف یادشده نکرد بلکه به اتحاد بیشتر مخالفانش نیز انجامید. 

از دیگر سو تلاش دولتمردان صهیونیست برای اختلاف‌افکنی میان فلسطینی‌های خارج از غزه و به ویژه ساکنان داخل اسراییل ره به جایی نبرد و این بار پس از دهه‌ها، یکپارچگی دگربار تمامی اهالی فلسطین را شاهد بودیم.

در همین حوزه داخلی، به‌پا خاستن فلسطینی‌های ساکن مناطق اشغالی روی دیگری از تندخویی و سرکوبگری دژخیمان صهیونیست را برای همگان روشن ساخت و تصویر روشن‌تری از آنچه بر فلسطینی‌ها می‌گذرد به جهانیان ارائه داد. با وجود سرمایه‌گذاری سنگین صهیونیست‌ها در بخش رسانه‌ای و لابی گسترده آنان برای جاانداختن برابری میان شهروندان مسلمان و مسیحی با یهودیان در افکار عمومی جهان، افشاگری و خروش فلسطینی‌ها حقایق راستین جاری را به نمایش گذاشت.

در همین راستا و برای اولین بار اسراییل نتوانست در جنگ نرم و نبرد رسانه‌ای بر سر مشروعیت‌بخشی به جنایت‌های خود توفیق چندانی داشته باشد و بمباران برج محل استقرار رسانه‌های بین‌المللی در نوار غزه هم به این امر دامن زد و کار به جایی رسید که صدای برخی از سران این رژیم هم بلند شد.

یکی دیگر از ادعاهای نتانیاهو در سال‌های اخیر این بود که با محاصره غزه و اقدام‌های ایران‌ستیزانه خود توانسته با محروم ساختن مقاومت از دستیابی به امکانات و توانایی‌های نظامی، آن را از مهم‌ترین پشتیبان خود نیز بی‌بهره کند. اما اینکه به اعتراف خود صهیونیست‌ها حماس توانسته در این سال‌ها هزاران موشک و راکت جدید و حتی برد بلند بسازد و همچنین ایران نیز به ویژه پس از ترور شهید فخری زاده حجم کمک‌های خود را به باریکه غزه چند برابر کرده، خط بطلانی بر توهمات نتانیاهو است.

به یاد داریم که پس از این ترور چه حجم فراوانی از شبهه‌افکنی پیرامون توان و اشراف امنیتی و اطلاعاتی ایران از سوی غرب رخ داد، اما در این جنگ مشخص شد که گروه‌های مقاومت در محاصره همه جانبه چگونه توانستند شب و روز صهیونیست‌ها را به کابوس بدل کرده و خواب را از چشمانشان بربایند.

نباید از این امر چشم پوشید که، شکاف گسترده میان سیاستمداران و نیروهای امنیتی و نظامی اسراییل از همان آغاز جنگ نمایان شد و در حالی که ارتش خواهان پایان نبرد بود نتانیاهو با خیره‌سری بر ادامه جنگ تاکید می‌کرد اما طولی نکشید که طبق پیش‌بینی مقامات نظامی صهیونیست یک شکست دیگر، او را وادار به پذیرش آتش بس ساخت.

مقاومت اسلامی و نقش‌آفرینی نوین در فلسطین

همانگونه که بیان شد بخش بزرگی از نخبگان سیاسی و امنیتی اسراییل بر این گمانند که پیروز نهایی جنگ اخیر حماس است. روشن است که این جنگ نه به گرفتن امتیاز یا تضمین خاصی از مقاومت انجامید و نه در نابودی توان نظامی آن کامیاب بود و نه حتی توانست در زمینه آزادی نظامیان اسراییلی در بند تاثیری داشته باشد.

از دیگر سو حماس دستکم به صورت دوفاکتو معادله جدیدی را در سرزمین‌های اشغالی جاری کرد به این شکل که از این پس کوچاندن چند صد خانواده ساکن محله شیخ جراح و آزار و اذیت فلسطینی‌های قدس شرقی پیامدهایی به مراتب بیشتر و گسترده‌تر خواهد داشت و اثراتش به این مناطق محدود نمی‌شود. به هم خوردن آرامش و زندگی عادی در اسراییل هرچند در بخش تلفات و خسارت‌ها قابل قیاس با فلسطین نیست اما پدیداری فضای ناامنی و ترس برای صهیونیست‌ها بار روانی سنگینی داشته و خواهد داشت.

پیامدهای اقتصادی این جنگ هم نباید نادیده انگاشته شود جدای از تعطیلی پروازها و فرودگاه‌های اسراییل و خسارت‌هایی که به برخی تاسیسات زیربنایی و نظامی این رژیم وارد شد جنگ به خودی خود هزینه‌بردار است و هر سورتی پرواز جنگنده‌ها یا هر شلیک سامانه گنبد آهنین میلیون‌ها دلار برای ارتش اشغالگر و اقتصاد نه‌چندان به‌سامان تل آویو آب می‌خورد. 

نتیجه‌گیری

جنگ غزه پیروزی بزرگی برای مردم فلسطین و محور مقاومت به شمار می‌آید. یکی از عوامل مهم این پیروزی یکپارچگی تمامی اهالی فلسطین بدون در نظر گرفتن محل زندگی آنان بود که با آغاز اعتراضات سراسری اسراییل را با یک مشکل بزرگ امنیت داخلی روبرو کردند. همچنین این‌بار پیروز نبرد رسانه‌ای هم مردم فلسطین بودند و گواه آن نیز بازخوردها و واکنش‌های رسمی و غیررسمی به ویژه در جهان غرب است.

نکته مهم دیگر آنکه با کم‌رنگ شدن پروژه معامله قرن در دولت جدید آمریکا، این بار واشنگتن بود که بر پایان هرچه زودتر جنگ پافشاری کرد و نشان داد که بایدن می‌خواهد با دوری از تنش در خاورمیانه تمرکز خود را بر مقابله با چین بگذارد و دامن حزب دموکرات را ار جنایت‌های نتانیاهو تاحدودی پاک کند. هرچند پر واضح است که هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در پشتیبانی همیشگی از اسراییل به چشم نمی‌خورد و چه بسا گاه همین دموکرات‌ها گوی سبقت را از رقیب خود می‌ربایند.

می‌توان اینگونه دریافت که با ظهور توانمند حماس و جهاد اسلامی در این جنگ محبوبیت این جنبش‌ها افزایش یافته و اگر انتخاباتی برگزار شود شانس بیشتری نیز خواهند داشت. از دیگر سو با نزدیکی روابط میان ایران و ترکیه با عربستان که بازیگران بزرگ منطقه‌ای در مساله فلسطین هستند و دشواری ادامه روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل، شرایط به سود مردم فلسطین در حال دگرگونی است.

داوری پیرامون فرصت‌های پیش روی فلسطینیان و چالش‌های فراروی رژیم صهیونیستی دشوار خواهد بود اما اگر اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری و قدس ادامه یابد و رخداد پیش‌بینی نشده‌ای روی ندهد شرایط به سود محور مقاومت و احقاق حقوق مردم فلسطین پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: جنگ غزه 2021 اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی مردم فلسطین صهیونیست ها فلسطینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۰۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا

رییس دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آمریکا شب گذشته به صدها دانشجوی معترض حامی فلسطین این دانشگاه که چند روزی است در اعتراض به نسکل کشی و جنایات اسراییل در غزه در محوطه دانشگاه اردوگاه کرده و تحصن کرده اند، هشدار داد که اردوگاه تحصن خود را برچینند.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه آمریکایی" آکسیوس"، "مینوش شفیق" رئیس دانشگاه کلمبیا، روز سه شنبه اعلام کرد که به معترضان طرفدار فلسطین مهلت داده است تا هرچه زودتر اردوگاه اعتراضی خود را برچینند و وضعیت دانشگاه را به حالت عادی بازگردانند.

شفیق در پیامی که روز سه شنبه در وب سایت دانشگاه کلمبیا منتشر شد، گفت که اگر دانشجویان تا نیمه شب (دیشب) منطقه را ترک نکنند، این دانشگاه "گزینه های جایگزین" را در نظر خواهد گرفت. 

دانشگاه کلمبیا از زمان تشدید اعتراضات ضداسراییلی و برپایی اردوگاه تحصن دانشجویان حامی فلسطین در محوطه اش، از دانشجویان خود خواسته در خانه بمانند و کلاس های درس خود را مجازی کرده است. این اقدام از بیم پیوستن دیگر دانشجویان به معترضان صورت گرفته است.

معترضان دانشجویی کلمبیا این روزها الهام بخش اردوگاه‌ها و تظاهرات‌های دیگر علیه جنگ غزه در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده تبدیل شده اند و کالج‌های آمریکایی را به کانون اعتراضات طرفداران فلسطین تبدیل کرده اند.

دستگیری و تعلیق دهها دانشجو و برخی اساتید حامی فلسطین با فشار لابی حامی اسراییل، جرقه اعتراضات گسترده اخیر را زده است؛ به نحوی که کلاس های درس این دانشگاه مجازی شده و بسیاری از دانشجویان و اساتید این دانشگاه در اعتراض به فشارهای اعمال شده بر روی دانشجویان حامی فلسطین و تعلیق و دستگیری برخی اساتید و دانشجویان دست به تحصن زده اند.

پلیس نیویورک پنجشنبه هفته گذشته بیش از 130 دانشجوی معترض کلمبیا را در جریان اعتراضات دستگیر کرد و تلاش کرد اردوگاه دانشجویان معترض و متحصن را برچیند.

شفیق در پیام روز سه شنبه خود گفت که مدیران دانشگاه کلمبیا در حال مذاکره با سازمان دهندگان دانشجویی اعتراضات برای برچیدن اردوگاه هستند.

شفیق گفت: " اگر توافق تا نیمه شب سه شنبه به دست نیاید، ما باید گزینه های جایگزین را برای پاکسازی چمن غربی و بازگرداندن آرامش به محوطه دانشگاه در نظر بگیریم تا دانشجویان بتوانند ترم را تکمیل کنند و فارغ التحصیل شوند."

سخنگوی دانشگاه کلمبیا از ارائه اظهارنظر در مورد مراحل بعدی دانشگاه در صورت عدم جمع آوری اردوگاه اعتراضی دانشجویان، خودداری کرد.
دانشجویان معترض طی روزهای گذشته با برپایی اردوگاه علیه نسل کشی اسراییل در غزه بارها تظاهرات کرده اند.

از جمله شعارهای سرداده شده در جریان این اعتراضات از جمله "ما حماس هستیم" و "مرگ بر اسراییل" و "مرگ بر نتانیاهو" به نظر برخی از حامیان اسراییل در آمریکا به عنوان نمودهایی از "یهودستیزی" تعبیر و تفسیر می شود در حالی که غالب منتقدین می گویند در جریان اعتراضات ضداسراییلی حتی بسیاری از یهودیان نیز حضور دارند و زدن انگ یهودستیزی به خاطر اعمال فشار برای سرکوب اعتراضات دانشجویی است که از سویی علیه سیاست های تجاوزکارانه رژیم اسراییل در کشتار بی رحمانه مردم غزه است و از سوی دیگر در اعتراض به سیاست های دولت آمریکا در حمایت بی قید و شرط از رژیم اسراییل در جنگ غزه است.

در یکی از آخرین نمونه ها از حمایت بی قید و شرط دولت واشنگتن از رژیم تل آویو، کنگره آمریکا لایحه پیشنهادی کمک 26 میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل را به تصویب رسانده است.

علاوه بر دانشگاه کلمبیا، پلیس نیویورک از دوشنبه شب اقدام به دستگیری دهها دانشجوی معترض در دیگر دانشگاه های آمریکا از جمله دانشگاه نیویورک و ییل کرده است.

دانشگاه هاروارد نیز از بیم پیوستن دیگر اقشار به معترضان دانشجویی، ورود عموم را به محوطه خود ممنوع کرده است.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نتایج نظرسنجی دانشگاه هاروارد: 51 درصد جوانان آمریکا خواهان محو اسراییل است فشار کنگره برای عزل روسای 3 دانشگاه آمریکا به خاطر اعتراضات ضداسراییلی دانشجویان

دیگر خبرها

  • نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد
  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • اردوغان: نباید اجازه مخفی کاری اسراییل در جنایات غزه را داد
  • غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا
  • برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
  • نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • به زودی شاهد موج استعفای مقامات سیاسی و نظامی اسراییل خواهیم بود
  • ترکیه و بازتعریف نقش در موضوع فلسطین
  • بحران در کابینه تل‌آویو؛ ادامه اختلافات بر سر تبادل اسرا