Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@01:28:48 GMT

دراگون، فضاپیمای قرن بیست‌ و یکم بود

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۱۵۱۷

دراگون، فضاپیمای قرن بیست‌ و یکم بود

دراگون، سفینه فضایی توسعه‌یافته توسط شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) و اولین سفینه خصوصی که برای بردن فضانوردان به مدار زمین طراحی شده است، سال‌ها پیش نخستین پرتاب موفقیت‌آمیز خود به پایگاه بین‌المللی فضایی را در چنین روزی به انجام رساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاپیمای تجاری دراگون با ظرفیت حمل شش هزار کیلوگرم بار، اولین پرواز آزمایشی خود را در هشت دسامبر ۲۰۱۰ و دومی را که حامل محموله‌ای به ایستگاه فضایی بین‌الملل (ISS) بود در ۲۲ ماه می ۲۰۱۲ به انجام رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پرواز دراگون موفق شد که روز ۲۵ همان ماه به‌عنوان اولین فضاپیمای تجاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلوگیری کند.

دراگون، متفاوت‌تر از همه

فضاپیمای دراگون که توسط شرکت فن‌آوری‌های اکتشافات فضایی اسپیس ایکس طراحی و تولید شده، به حدی پیشرفته و کامل است که فضانوردان، آن را فضاپیمایی دقیقاً مناسب برای قرن ۲۱ می‌خوانند. تجهیزات پیشرفته این سفینه فضایی که دارای ظرفیت دو برابر بیشتر از انواع قبلی است باعث می‌شود که در بازگشت از فضا بتواند حداقل ۱۲ قفسه فلزی را در خود جای دهد که این امر امکان و قدرت حمل بارهای بیشتر از فضا به زمین را فراهم می‌آورد.

حال آن که در کپسول‌های قدیمی تمامی بسته‌بندی‌ها در دیواره‌ها محکم شده و فضای وسطی باید با کیسه‌هایی غول‌پیکر انباشته می‌شد ولی دراگون را می‌توان به خانه‌ای سه طبقه توصیف کرد که در هر یک از طبقات آن بسته‌بندی‌های ارسالی محکم در کنار هم قرار می‌گیرند. این طراحی که امکان تخلیه سریع بارها از فضاپیما در زمان فرود را فراهم می‌آورد به معنای واقعی دراگون را از سایر نمونه‌های مشابه قبلی متفاوت می‌کند.

اسپیس‌ایکس یک شرکت هوافضا و خدمات حمل‌ونقل فضایی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در هاثورن کالیفرنیا قرار دارد. اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۰۲ توسط "ایلان ماسک" و با هدف کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل فضایی به‌منظور بررسی امکان بهره‌برداری از مریخ تأسیس شد و تولید کننده وسایل‌ نقلیه پرتاب فضاپیمای فالکون۹ و هوی‌فالکون، چند نوع موتور راکت، محفظه‌های دراگون، فضاپیمای خدمه و ماهواره‌های ارتباطی استارلینک برای ارائه خدمات اینترنت تجاری است.

اولین پرواز حامل خدمه فضایی دراگون برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۱، یعنی از آخرین مأموریت شاتل و ارسال فضانورد از خاک آمریکا به فضا با سه روز تأخیر به دلیل نامساعد بودن شرایط آب‌وهوایی در سی‌ام ماه می سال ۲۰۲۰ آغاز شد. در طول این مدت فضانوردان آمریکایی با فضاپیمای سایوز روسیه زمین را به مقصد ایستگاه فضایی ترک می‌کردند. ساکنان دراگون، فضانوردان داگلاس‌هرلی (به‌عنوان فرمانده فضاپیما و مسئول پرتاب، فرود و بازیابی) و رابرت‌بنکن (به‌عنوان فرمانده عملیات و مسئول پهلوگیری فضایی، اتصال و انفصال فضاپیما به ایستگاه فضایی) پس از سفری ۱۹ ساعته به ایستگاه فضایی بین‌الملل رسیدند.

بدین ترتیب دراگون موفق شد که پس از گذشت ۹ سال از زمان بازنشستگی شاتل فضایی، علم فضا و اعزام فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌الملل از خاک خود آمریکا و نه روسیه را بار دیگر و از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در این کشور احیا کند. بازگشت مجدد این علم برای این کشور دارای اهمیت بسزایی است، چرا که روزشمار موعد قدم گذاشتن دوباره به روی کره ماه که برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده در شرف آغاز است.

دراگون اسپیس‌ایکس

دراگون دارای یک محفظه زنگوله‌ای شکل در بخش جلویی و محفظه‌ای استوانه‌ای‌ شکل در بخش عقبی است که محفظه جلو تحت فشار قرار دارد ولی محفظه عقب هیچ‌فشاری را متحمل نمی‌شود. در بخش انتهایی آن نیز یک جفت صفحه خورشیدی، رادیاتورهای حذف گرما، فضای بار و باله برای ایجاد ثبات در هنگام فرودهای اضطراری قرار دارد. پیکربندی این فضاپیما از دو نوع "کرو دراگون" و "کارگو دراگون" شکل گرفته و تا حدودی یک فضاپیمای چند بار مصرف (به عبارت دیگر قابل استفاده مجدد) است. این ویژگی باعث می‌شود هزینه‌های آماده‌سازی مجدد آن برای ارسال به فضا تا میزان چشمگیری کاهش داشته باشد.

کرو دارگون با داشتن هشت موتور جانبی که هر یک دارای ۷۱ کیلونیوتن نیرو هستند، قابلیت حمل هفت فضانورد را دارد و در نسخه آزمایشی بدون سرنشین خود موفق شد در مارس سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین‌الملل لنگر اندازد. کارگو دراگون، انتقال‌ دهنده تجهیزات به ایستگاه فضایی است و جایگزینی جدید برای فضاپیمای اصلی دراگون محسوب می‌شود که سوار بر فالکون ۹ پرتاب شده و به کمک چتر نجات در اقیانوس فرود می‌آید. کارگو دراگون این امکان را دارد که برخلاف نمونه‌های پیشین، به جای لنگراندازی در کنار ایستگاه فضایی، با یک بازوی رباتیک به آن متصل شود.

دراگون به نحوی طراحی شده است که علی‌رغم کپسول‌های قبلی، میزان قابل‌توجهی از آن به زمین بازگردد و برای پرتاب مجدد به فضا بازیابی و بازسازی شود. پس از نوسازی، دراگون برای سومین بار به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی به پرواز در خواهد آمد. بازگشت این فضاپیما به زمین به معنای بررسی مجدد اثرات جاذبه و آغاز روند عملیاتی سریع برای بازگشت نمونه‌ها و آزمایشات انجام‌گرفته در فضا، به زمین و قرار دادن آن‌ها در اختیار محققان سراسر جهان است.

کد خبر 495960

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ناسا فضا ایستگاه فضایی ایستگاه فضایی بین المللی کپسول دراگون کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اسپیس ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی هند تصمیم دارد برای همه فضاپیما‌هایی که به خارج از جو زمین پرتاب می‌شوند، اقداماتی تدارک ببیند که از مدار خارج شده و شرایط انتقال آنها به نقطه دیگری بدون هیچ‌گونه آسیب و تبعات مهیا باشد.

 سازمان تحقیقات فضایی هند ماه گذشته اعلام کرد که یکی از ماموریت‌های ماهواره‌ای آن پس از بازگشت موشک و هنگام ورود به جو در مدار زمین سوخته و عملا هیچ زباله‌ای باقی نگذاشته است.

رئیس این سازمان هفته گذشته توضیح داد، از تکنیک‌های مشابه خارج کردن مدار برای انجام ماموریت‌های آینده بدون زباله تا پایان این دهه استفاده می‌کند تا در راستای پیشرفت و توسعه ماموریت‌های فضایی از شکل‌گیری آسیب‌های بعدی نیز جلوگیری شود.

سومانات، رئیس این سازمان در جلسه‌ای به میزبانی کمیته هماهنگی زباله‌های فضایی بین سازمانی (IADC) که ۱۳ عضو آن شامل همه کشور‌های اصلی صنعت فضایی است، شرح داد: در طول سال‌هایی که در این حوزه صنعتی مشغول مطالعه و اجرای عملیات هستیم، متخصصان حوزه فضایی به قددی کسب مهارت کرده‌اند که می‌توانند چالش‌های مرتبط با مدیریت زباله‌های ناشی از ماهواره‌ها را حل و فصل کنند. 

در همین راستا هند اهدافی سرمایه‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ ماموریت‌های فضایی بدون زباله را اجرا کند و این برنامه جهت حفظ فضاپیما‌ها از احتمال برخورد و اجرای ماموریت‌های فضایی به صورت بهینه‌تر است. زباله‌های فضایی یک معضل جدی برای فضاپیما‌ها و موفقیت ماموریت‌ها در فضا به شمار می‌رود و اجرای این طرح اهداف اصلی این کشور شامل کاهش آلودگی و خطرات فضایی و افزایش دقت و ایمنی ماموریت‌های فضایی را به واقعیت تبدیل می‌کند. این پیشرفت مهم فناورانه و علمی نشان از تعهد هند به محیط زیست و امنیت فضایی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • بازگشت تیم‌های قایقرانی ملوان نیروی دریایی ارتش و سکان تهران
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • حیات بشر در قمر یخی زحل محتمل است
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود
  • مواجهه ماهواره روسی و فضاپیمای ناسا از بیخ گوش بشریت گذشت!
  • ماه و تأثیر آن بر زمین!
  • نمای زیبایی از خلیج فارس از ایستگاه فضایی (فیلم)