Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: ساختمان پاسگاه سه گوش خطایی شهرستان صالح‌آباد به شماره در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: پاسگاه خطایی در شهرستان صالح‌آباد واقع شده است. نزدیک‌ترین آبادی به این اثر تاریخی روستای جنت‌آباد است که در فاصله ۱۳ کیلومتری صالح آباد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره تاریخچه این اثر بیان کرد: تکنیک و شیوه معماری این بنا حکایت از ساخت در دوره پهلوی دارد. دلیل نام‌گذاری این پاسگاه قرارگیری آن در مجاورت مرز ایران و افغانستان در منطقه خطایی است. این بنا در زمره ابنیه‌ دفاعی نظامی محسوب می‌شود که در اختیار نیروی‌انتظامی و مرزبانی هنگ تایباد بوده اما عملا فاقد کاربری است و به ‌صورت متروکه رها شده است.

همچنین محمود طغرائی، مسئول دفتر ثبت ‌آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، درباره مشخصات این اثر گفت: پاسگاه مرزی خطایی مشابهت بسیاری از نظر نوع معماری و کاربری با پاسگاه جنت آباد دارد. هر دو اثر در یک دوره و به یک منظور ساخته شده‌اند. این بنا دارای پلانی سه گوش(مثلثی شکل) است که در دو گوشه آن برج مدور و در گوشه دیگر برجی چند ضلعی تعبیه شده است.

 وی افزود: ورودی اصلی این بنا در ضلع غربی آن واقع شده و حصار بیرونی این بنا دارای تیرکش و مزغل‌هایی در قسمت بالایی است. زمان ساخت این اثر به دوره پهلوی اول که نیروهای امنیتی شامل سواره ‌و پیاده‌ نظام بوده مربوط می‌شود. در ساخت این بنا فضایی به عنوان اصطبل اسبان نظامیان در نظر گرفته شده که دارای چندین آخور در داخل و دیواره بیرونی داخل صحن مرکزی بوده است.

مسئول دفترثبت ‌آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در مرکز صحن حیاط یک آب‌نمای چهار گوش و یک حوض دایره‌ای قرار دارد. ویژگی خاص این بنا به دلیل نوع پلان آن است که به صورت سه گوش(مثلثی‌شکل) زیباست و در هر ضلع آن یک برج نگهبانی قراردارد که می‌توان مرز افغانستان با ایران را دیده بانی کرد.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، طغرائی درباره نوع بهره‌برداری قبلی و فعلی از این اثر عنوان کرد: در قدیم از این بنا برای استراحتگاه افراد و چهارپایان مورد استفاده می‌شده که در حال حاضر اصطبل اسب‌ها نیز موجود است و به عنوان مکانی برای مرزبانی ایران و افغانستان مورد استفاده نیروی انتظامی و مرزبانی هنگ تایباد  قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اثر تاریخی پاسگاه خطایی به شماره ۳۳۳۶۸ مورخه ۱۳ اسفند ۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اکنون به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی فهرست آثار ملی ثبت اثر گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی سه گوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رحیم خاکی گفت: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به خصوص در روستا‌های شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آنها پابرجا مانده است. وی حفظ این آیین‌ها و رسومات را موجب غنای فرهنگی و تاریخی استان عنوان کرد و گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.  او افزود: در تلاشیم سیاهه برداری میراث ناملموس استان را برای شناسایی تمام آداب، رسوم و فرهنگ‌های دیرینه البرز با همکاری جمعی از البرزپژوهان انجام دهیم که نقش مردم و فعالان فرهنگی در شناسایی و معرفی انواع آداب و رسوم و آیین‌های خاص مناطق مختلف استان البرز پررنگ است.

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی