Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی وزیر اسبق  آموزش‌ و پرورش در نشست تخصصی جمعیت فرهنگیان جوان با موضوع بررسی عملکرد آموزش و پرورش دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار کرد: متأسفانه در این دولت ثبات مدیریتی در آموزش‌ و پرورش نداشتیم و نگاه به آموزش‌ و پرورش، نگاه به یک نهاد مصرفی بود؛ در حالی‌ که آموزش‌ و پرورش یک نهاد تولیدکننده نیروی انسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیاست‌های کلی نظام به سران سه قوه ابلاغ می‌شود و هر دولتی که سر کار باشد باید به این سیاست‌ها توجه کند که یکی از این سیاست ها این است  که آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و گسترش مدارس غیرانتفاعی در تعارض با این مهم است. 

* شورای‌ عالی اقتصاد آموزش‌ و پرورش ایجاد شود

فرشیدی با تأکید بر اینکه باید در آموزش و پرورش  طرح و ایده‌ داشته‌ باشیم، گفت: پیشنهاد بنده این است که رئیس‌جمهور باید کسی باشد که فکر فرهنگی داشته باشد؛ پیشنهاد دیگر من این است که شورای‌ عالی اقتصاد آموزش‌ و پرورش ایجاد شود تا موضوع بودجه آموزش و پرورش را برطرف کند.

وی با بیان اینکه ضعف قدرت سیاسی و اقتصادی در آموزش‌ و پرورش وجود دارد و آموزش‌ و پرورش اگر حقوقی هم دارد نمی‌تواند از آن دفاع کند، افزود: پیشنهادم در زمینه تحول این است که اقتصاد آموزش‌ و پرورش متحول شود و تأسیس شورای‌ عالی اقتصاد آموزش و پرورش زیر نظر رئیس‌جمهور باید اجرایی شود.

* متأسفانه بانک سرمایه‌ای که برای معلمان و خانواده‌های آنها بود مورد چپاول قرار گرفت

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: بانک سرمایه و بیمه معلم که جزو ظرفیت‌های بسیار بزرگ آموزش و پرورش است باید احیا شود که متأسفانه بانک سرمایه‌ای که برای معلمان و خانواده‌های آنها بود مورد چپاول قرار گرفت؛ همچنین باید یک سازمان درمانی مستقل در آموزش و پرورش داشته‌ باشیم، البته توانایی تأسیس بیمارستان‌های مستقلی برای فرهنگیان داریم.

وی ادامه داد: باید برای بودجه آموزش‌ و پرورش تدبیری بیندیشیم و از ظرفیت‌های درون و بیرون آموزش‌ و پرورش استفاده کنیم و ریشه حل همه این مشکلات در آموزش و پرورش به وجود آمدن یک حرکت انقلابی و دسته‌جمعی از سوی همه معلمان و به ویژه معلمان جوان است.

* هر نهادی نباید بتواند در آموزش‌ و پرورش دخالت کند

فرشیدی گفت: مدیر کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها باید فردی باشد که محبوب همه معلمان آن استان باشد در حالی‌که الان متأسفانه بک مدیرکل فقط با ابلاغ وزیر یا فشار نماینده مجلس انتخاب می‌شود در حالی که آموزش و پرورش که  جایگاه حکومتی دارد باید روزبه‌روز تقویت شود تا هر نهادی نتواند در آموزش‌ و پرورش دخالت کند؛ آموزش‌ و پرورش یک نهاد دیربازده است و حداقل ۱۲ سال طول می‌کشد تا تحول در آن به ثمر برسد. 

وی افزود: در مورد سند تحول بنیادین باید بگویم افرادی که مخالف این سند بودند، این سند را یک سند آرمانی و غیرقابل‌ اجرا معرفی می‌کردند؛ در حالی‌ که در سند پیش‌بینی شده‌ است اگر اشکالاتی باشد باید شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی آن را برطرف کند همچنین ما برای بیشتر فهمیدن سند و برطرف کردن اشکالات آن باید از اندیشمندانی که سند تحول را پایه‌ریزی کرده‌اند، دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که سند را برای ما تفسیر کند.

* از دلایل اصلی محقق نشدن سند تحول، عدم باور مسؤولان به سند است

دبیرکل کانون تربیت اسلامی اظهار کرد: به‌ نظر من، از دلایل اصلی محقق نشدن سند تحول، عدم باور مسؤولان به سند است؛ شما جوانان باید مطالبه‌گر در امر سند تحول باشیم.

وی ادامه داد: شهید رجایی در زمان ریاست‌جمهوری به‌قدری برای آموزش و پرورش اهمیت قائل بود که وقتی سفر استانی می‌رفتند، اولین مکانی که سر می‌زد، تربیت‌معلم‌ها بود.

*جذب معلمان از طریق ماده ۲۸ فقط یک استثناست

فرشیدی گفت: چون در دوران سازندگی، باوری بر وجود تربیت معلمان نبود، به دلایل و بهانه‌های کمبود بودجه، تربیت معلمان را تعطیل کردند. 

وی افزود: جذب معلمان از طریق ماده ۲۸ فقط یک استثناست و باید این امر در سطح گسترده اتفاق نیفتد و شما معلمان جوان نباید بگذارید که دیگر افراد در زمینه آموزش‌ و پرورش و دانشگاه فرهنگیان دخالت کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید توسعه پیدا کند و اگر قرار باشد اساتیدی برای دانشگاه فرهنگیان استخدام شوند باید از فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه باشند.

وی ادامه داد: اگر حوزه آموزش و پروش به بخش خصوصی واگذار شود در واقع نوعی تحقیر معلمان است چون اختیار کار را به یک بخشی می‌دهیم که با سلایق سیاسی می‌تواند معلمان را عزل یا نصب کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر اسبق آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان ماده 28 عالی اقتصاد آموزش آموزش و پرورش سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ هزار و ۲۰۳ نفر در مراکز اقامتی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان پذیرش شدند

حسن بروشکی اظهار کرد: ۲۲ هزار و ۶۲۳ نفر روز در قالب ۲ هزار و ۵۵۹ خانوار مهمان نوروزی از ابتدای فعالیت ستادهای اسکان تا پایان روز هفتم فروردین در سیستان و بلوچستان پذیرش شدند.

وی بیان کرد: از ابتدای فعالیت ستادهای اسکان مهمانان نوروزی در سیستان و بلوچستان همه عوامل، دست اندرکاران و همکاران در ستادهای اسکان بکارگیری شدند و با تمامی ظرفیت‌ها و توان بدنبال ارائه خدمات رفاهی مطلوب و فراهم آوردن رضایت خاطر و خرسندی مهمانان هستند.

به گزارش ایرنا، در بازه زمانی ۲۴ اسفندماه سال گذشته تا ۶ فروردین ماه امسال ۴۵۸ هزار و ۷۶۱ مسافر و گردشگر نوروزی سیستان و بلوچستان را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کرده و وارد استان شده‌اند از این تعداد ۴۴۸ هزار و ۶۶۸ نفر مسافر ایرانی و ۱۰۹۳ نفر توریست و گردشگر خارجی بوده‌اند که به ترتیب رشد ۷۹ و ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ستاد خدمات سفر، ۱۷هزار و ۴۰۹ نفر از طریق فرودگاه‌های استان، پنج هزار و ۴۷۳ نفر از طریق راه آهن و ۴۳۵ هزار و ۸۷۹ نفر نیز از طریق حمل و نقل جاده‌ای وارد این استان شده‌اند که به ترتیب رشد ۲۷، ۱۵ و ۸۲ درصدی را به ثبت رسانده است، در این بازه زمانی ۶۴۵ هزار و ۹۷۶ نفر نیز از جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • به زودی: ارائه لایحه اصلاح قانون کار درباره دستمزد کارگران
  • امیدآفرینی از اهداف رویداد الف تا است
  • دیدار مدیران استان مرکزی با معلمان
  • هرگونه توسعه و پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • ۱۲ هزار و ۲۰۳ نفر در مراکز اقامتی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان پذیرش شدند
  • توانمندترین افراد جذب آموزش و پرورش شوند
  • صدور احکام رتبه بندی برای بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش
  • اعتبار ۲۴۰ همتی وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۳
  •  ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران