Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،عزیزکریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع دیم شهرستان هشترود با بیان این‌که سالانه ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن علوفه و خوراک دام در کشور مصرف می‌شود، گفت: از این مقدار حدود ۲۲ میلیون تن، معادل حدود ۳۰ درصد، در داخل کشور تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیزکریمی  افزود: با اجرای طرح جهش تولید در تابستان‌ها حدود ۱.۵ تا ۲ تن بر تولید محصولات علوفه‌ای در هکتار اضافه شده که در نوع خود چشمگیر است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با معرفی انواع محصولات علوفه‌ای تولید شده در کشور گفت: این محصولات شامل یونجه، شبدر و علوفه‌های سیلویی مثل ذرت علوفه‌ای افزون بر ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن در سال بوده و محصولات دیگر شامل ارزن علوفه ای، سورگون و ارقام توسعه یافته چغندر علوفه‌ای است.

عزیزکریمی با بیان اینکه در خشکسالی امسال تولید محصولات علوفه‌ای کاهش ۴۰ درصدی داشته است، افزود: برنامه ریزی و اقداماتی جهت جبران کمبود این محصولات با توجه به استفاده خیلی کم از آب اجرا شده که تحت عنوان توسعه کشت محصولات علوفه‌ای کم آب بر پیاده سازی می‌شود.

او گفت: کشت سورگون علوفه‌ای در راستای همین برنامه حدود یک هزار تن انجام و ۵۰۰ تن آن بین استان‌های مختلف توزیع شده و با توجه به مقاومت این رقم به خشکی و کم آبی، امکان کشت آن در تمامی استان‌ها وجود دارد.

او با معرفی محصول جدید که برای اولین بار در کشور کشت شده است، گفت: سورگون دانه ای محصولی است که به دلیل خاصیت دارویی تا ۵۰ درصد مصرف انسانی داشته و می‌تواند تا ۵۰ درصد در خوراک مرغ گوشتی و ۷۵ درصد در خوراک مرغ تخم گذار مصرف شده و جایگزین مناسبی برای ذرت علوفه‌ای است.

عزیزکریمی با اشاره به رقم جدید این محصول به نام «فومن» گفت: ۱۵۰ تن از این محصول در سال جدید برای اولین بار کشت شده است.

وی افزود: در برنامه توسعه ارقام چغندر علوفه ای، ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع در فصل بهار برای این محصول اختصاص یافته است و توانایی این رقم به کشت در فصل پاییز با میزان مصرف آب خیلی کم حدود ۱۰۰ تن در هکتار می‌رسد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با معرفی ارزن علوفه ای به عنوان محصول علوفه‌ای دیگر جهت کشت در سال پیش رو، گفت: این رقم با توجه به مقاوم بودن در برابر خشکی و کم آبی در بازه زمانی ۷۰ روزه، با مصرف خیلی کم آب می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و به کشاورزان توصیه می‌شود در فصل بهار و تابستان، محصولات و رقم‌های اشاره شده را کشت کنند.

عزیزکریمی به برنامه وزارت جهادکشاورزی در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی تامین علوفه مورد نیاز کشور با مصرف بسیار پایین آب می‌باشد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوفه و خوراک دام جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی محصولات علوفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۰۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۳ میلیون راس دام سبک مازاد بر نیاز کشور است

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با گرم شدن هوا و شرایط سخت نگهداری دام مجوز صادرات باید داده شود تا دامداران برای نگهداری دام خود تحت فشار قرار نگیرند.

او صادرات دام و خرید حمایتی را راهکار برون رفت از مشکلات صنعت دامی کشور اعلام کرد و افزود: تولید قراردادی دام زنده، خرید و ذخیره سازی به منظور ایجاد تعادل قیمت و جلوگیری از زیان دامداران باید در دستور کار قرار گیرد.

پوریان با بیان اینکه مقادیر زیادی گوشت تنظیم بازار در سردخانه ها موجود است، گفت: گوشت وارداتی منجمد و گرم برای مصارف بازاری مصرف‌کنندگان مناسب است و از طرفی به سبب افزایش زایش های دام و عدم جذب در بازار، خرید حمایتی در راستای حمایت از دامدار باید صورت بگیرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: جمعیت دام سبک مازاد قابل کشتار کشور ۲ تا ۳ میلیون راس و جمعیت دام سنگین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار راس جمعی است.

او گفت: قیمت کنونی گوشت منجمد گوساله ۳۱۵ هزار تومان، گوشت منجمد ران گوسفندی ۲۸۵ هزار تومان و گوشت سردست گوسفندی ۲۷۵ هزار تومان و مابقی قطعات کمتر از ۲۶۵ هزار تومان و گوشت گرم در محدوده ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • سورپرایز تازه پژو در بازار؛ ایران‌خودرو از فروش محصول محبوب صرف‌نظر کرد؟
  • کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند
  • بومی‌سازی کیت‌های قرائت از راه دور مصرف گاز و آب در داخل کشور
  • حمایت از تولید داخل باعث رشد نیازهای جدید دارویی در کشور می شود
  • حدود ۳ میلیون راس دام سبک مازاد بر نیاز کشور است
  • عایق‌های سیلیکونی برق فشار قوی بومی‌سازی شد
  • صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • صرفه‌جویی ارزی ۹۱ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • موفقیت متخصصان ایرانی در مسیر تولید خوارک دام، طیور و آبزیان
  • صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان یک شرکت دانش‌بنیان