Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در شرایط خشکسالی امسال احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان کرمانشاه بیش از پیش شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، با نزدیک شدن به فصل داغ تابستان جنگل‌های باران ندیده و خشک، مستعد آتش‌سوزی‌های دردناک هستند؛ آتش‌سوزی‌هایی که فرونشاندن آن‌ها کاری سخت و طاقت فرساست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته چند سالی است در ماه‌های گرم سال آتش به عرصه‌های منابع طبیعی کشور به ویژه کوه‌های زاگرس افتاده و به طور یقین بارها و بارها در اخبار و فضای مجازی، گزارش و تصاویرش را دیده و شاید بسیار اندوهگین شده‌ایم اما نگرانی‌ها برای امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها دوچندان شده است.

دیدن جانورانی که اسیر شعله آتش شده‌اند و مراتع و چراگاه دام‌هایی که پارامتری مهم در امر تولید و اشتغال هستند هر انسانی را ترغیب می‌کند که برای حفظ منابع طبیعی به عنوان یک نعمت خدادادی تلاش و احساس مسئولیت کند.

وجود گونه‌های درختی، درختچه‌ای و بوته‌ای مانند کیکم، زالزالک و ارژن، دافنه، آلبالوی وحشی، گون و غیره که علاوه بر این که پناهگاه پرندگان و جانوران هستند، نقش بسزایی در حفظ آب و خاک دارند و حفظ آن‌ها ضروری است.

لازم به ذکر است که در گذشته هر 1000 سال یک درجه هوا گرمتر می‌شد اما اکنون هر 100 سال یک درجه کره زمین گرم‌تر می‌شود و تأثیرات تخریب منابع طبیعی به طور قطع 10 برابر خشکسالی را تشدید می‌کند.

از طرف دیگر اطفای حریق رخ داده در جنگل‌ها و منابع طبیعی در فصل گرم سال کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا است و این مشکلات در استان کرمانشاه با ارتفاعات و کوه‌های بسیار دشوارتر می‌شود و به ندرت بالگردها می‌توانند در این زمینه کارگشا باشند.

هرچند در بسیاری از حریق‌ها مردم طبیعت‌دوست و بسیجیان نیز خود را به دل آتش می‌زنند اما مخاطرات است حریق‌ها برای کارکنان منابع طبیعی بیشتر از دیگران است و این در حالی است که با وجود آسیب‌دیدگی و مجروحیت ناشی از انفجار مین‌های به جا مانده از جنگ تحمیلی حمایت چندانی نمی‌شوند و با وجود مجروحیت در راه خدمت آن‌ها را جانباز محسوب نمی‌کنند. شاید به نظر برسد اینچنین برخوردها سبب دلسردی کارکنان منابع طبیعی شود اما همچنان در گرم‌ترین ساعات و صعب‌العبورترین مناطق به یاری جنگل‌ها می‌شتابند.ب

باتوجه به خشکسالی امسال افزایش آتش‌سوزی‌ها دور از انتظار نیست و در چند روز اخیر نیز شاهد وقوع آتش‌سوزی در مناطق جوانرود، پاوه و ثلاث‌باباجانی بودیم که با حضور نیروها اطفا شد.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در استان ایلام کاهش یافت«دیل» در آتش می‌سوزد / خشکسالی بلای جان جنگل‌های بلوط زاگرسدمای 40 درجه در گلستان؛ هشدار احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان

ماشاءالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به حریق‌های حادث شده در شهرستان‌های جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی اظهار داشت: این حریق‌ها در زمره حریق‌های طبیعی است که حسب گزارش دیده‌بان‌های مستقر بر اثر صاعقه در مرتفع‌ترین نقاط حادث شده که به طور عمده جنگل‌ها کم تراکم و سنگلاخی است.

وی عنوان کرد: این حریق چون اواخر روز ‌به وقوع پیوست با حضور نیروهای پاسگاه‌های ویژه و داوطلبین بخش اعظم آنها اطفا شد اما در منطقه هیروی شهرستان پاوه حسب اعلام خلبان بالگرد محل حریق بیش از 9500 پا ارتفاع با شیب بسیار تند داشت که عملاً هرگونه هلی برد نیرو را غیر ممکن می‌سازد و حتی اگر نیرو در نزدیکترین محل پیاده شود با طی مسیر حدود 5 ساعته قادر خواهد بود خود را به حریق برساند اما مشاهدات حاکی از این بود که حریق با برخورد به اراضی سنگلاخی وکنترل نیروهای پیاده مستقر در محل اطفا خواهد شد.

کولانی گفت: با هماهنگی نماینده مردم اورمانات در مجلس شورای اسلامی‌، فرمانداری و ستاد بحران تلاش خواهیم کرد که از ظرفیت نیروهای پاسگاه‌های ویژه منابع طبیعی، ادارات عضو ستاد بحران دیده‌بانان مستقر، همیاران طبیعت و بالاخص ساکنین در عرصه‌ها و دامداران حداکثر استفاده را ببریم که در وحله اول حریق نداشته و اگر هم حادث شد با رعایت حفظ جان نیروها در کمترین زمان و باکمترین خسارت اطفا شود.

وی درباره استفاده از بالگرد با هدف هلی‌برد نیرو و حمل سبد آب گفت: قرارداد بین سازمان جنگل‌ها و هلال احمر کشور منعقد شده اما برای استفاده از این ظرفیت محدودیت‌های زمانی پرواز به این جهت که عمده حریق‌ها در ساعت آخر روز حادث می‌شود و مکانی از نظر شرایط توپوگرافی، صعب العبور بودن و مسائل امنیتی وجود دارد به همین منظور بیشترین تکیه ما بر نیروهای خود، همیاران طبیعت تشکلها، داوطلبین مردمی، بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی خواهد بود.

انتهای پیام/832/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل ها و مراتع آتش سوزی جنگل ها و مراتع منابع طبیعی آتش سوزی ها جنگل ها حریق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مسکوتایمز، به گفته مقامات منطقه اسمولنسکی روسیه، حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات پالایشگاه نفت واقع در این منطقه منجر به آتش‌سوزی شده است.

واسیلی آنوکین، رییس منصوب روسیه در منطقه اسمولنسکی گفت: منطقه ما دوباره زیر آتش حمله‌های پهپادی اوکراین است.

وی افزود: آتش‌سوزی پالایشگاه هیج قربانی نداشته و تیم‌های آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.

در تصاویر منتشر شده در یک کانال تلگرامی، حجم آتش در این پالایشگاه گسترده به‌نظر می‌رسد.

همچنین، ایگور آرتامونوف، فرماندار منطقه «لیپتسک» در جنوب غربی روسیه، گفته است که یک پهپاد در منطقه صنعتی این ناحیه سقوط کرده است. به گفته وی، در پی این حمله ساکنان منطقه تخلیه شده‌اند.

کد خبر 6087504

دیگر خبرها

  • حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • (ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه