Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیهان: استاندار بازنشسته دولت روحانی که نامزد انتخابات شده بود، می‌گوید: نامزد شدم تا مشکل مرغ و تخم‌مرغ حل شود.

محمود زمانی‌قمی در دولت اصلاحات، استاندار ایلام و چهارمحال و بختیاری بود و در دولت روحانی نیز به استانداری یزد رسید اما در پی اعمال قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اجبار از فعالیت دولتی منفک شد، وی که برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده بود، قبل از اعلام اسامی نامزدهای تایید شده، به جماران گفت: ما امروز در حوزه معیشت و اقتصاد وضع بسیار نابسامانی داریم و شاید هیچ مقطعی بعد از پیروزی انقلاب را با شرایط امروز ایران نمی‌توانیم مقایسه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به این معنا نیست که همه علل وضع موجود ریشه‌های اقتصادی صرف دارد؛ به نظر من ریشه‌های مدیریتی هم فراوان دارد.

وی افزود: اگر قرار است ما امروز به سفره مردم رسیدگی کنیم و اجازه ندهیم تخم‌مرغ هم از سفره‌ها خارج شود. این را برگردانیم و آرام‌آرام سفره مردم را به یک نقطه قابل قبول برسانیم. حتما باید اقتصاد رانتی - نفتی را آرام‌آرام به نفع اقتصاد صادراتی، تولید، رونق و خلق ثروت کاهش بدهیم. از طرف دیگر حتما باید به‌دنبال حل این سه بیماری باشیم. من تصریح می‌کنم، آدم‌هایی که برادر به کار گرفته‌اند، خویشاوندی استخدام کرده‌اند و باند تشکیل داده‌اند، در هر جایی می‌خواهند باشند، آنها صلاحیت تغییر و تحول در این حوزه را ندارند. نمی‌شود که من خودم به آن امراض دچار باشم و بعد بگویم که می‌خواهم معجزه کنم.

زمانی‌قمی گفت: من در 9 استان کشور کار کرده‌ام و همین‌جا اعلام می‌کنم، به عنوان یک سیاستمدار اصلاح‌طلب خودم و همه همفکران و دوستانم باید در سهمی که در به‌وجود آوردن شرایط امروز کشور داشته‌ایم از مردم عذرخواهی کنیم. مگر ما چه کسی هستیم که فکر می‌کنیم هر کاری انجام داده‌ایم درست بوده و داریم درست انجام می‌دهیم؟

استاندار سابق یزد در دولت روحانی گفت: تمام بخشنامه‌هایی که با نفوذ بعضی از عناصر از وزارتخانه‌های صنعتی، اقتصادی، گمرک و جاهای دیگر به نفع واردات و به زیان صادرات صادر شده همه یک‌جا باید لغو شود. بعد برای تدوین و ابلاغ بخشنامه‌های جدید با رویکرد اینکه واردات ما به سمت ورود مواد اولیه و متریال تولید برود، نه زینتی، و صادرات غیرنفتی را آسان کنیم، باید پیش برویم.

من اگر دولت را در دست بگیرم حتما هر دو ماه یک‌بار با کارآفرینان بزرگ کشور از نزدیک گفت‌وگو می‌کنم و معتقد هستم اگر قرار است ما دولت را کوچک کنیم، کارآفرینان نامی ایران و کسانی که امتحان پس داده‌اند، کم نیستند و در صنایع مختلف هم هستند، وقتی مدیریت را از بالا، میانی و پایینی سالم‌سازی کردید و بیماری‌ها را پاک کردید حالا دیگر این مدیر در خصوصی‌سازی این طرف نمی‌نشیند شوت کند و آن طرف قوم و خویش‌هایش تحویل بگیرند. وقتی ماشین‌سازی تبریز را با 280 میلیارد تومان واگذار کردید و اولین چک پس از واگذاری هم برگشت خورد، 10 هزار نفر بیکار زنجیره اشتغال تولید CNC است که کار ماشین‌سازی تبریز روش خودش هست؛ قرار بوده ماشین تولید کند، چرا ما این بلا را سر آن آوردیم؟ برای اینکه این طرف میز می‌نشینیم، به آن طرف میز شوت می‌کنیم و باند و قوم و خویشمان تحویل می‌گیرد. نباید این کار را بکنیم.

وی همچنین گفته است: می‌گوییم می‌خواهیم خصوصی‌سازی کنیم و به باند و بستگان خودمان می‌دهیم. اگر این کار را نکرده بودیم آخر ماجرای ماشین‌سازی تبریز، هپکوی اراک و جاهای دیگر این نمی‌شد. چطور کشورهای دیگر دنبال یک مدل عاقلانه رفته‌اند و از آن نتیجه گرفته‌اند و امروز مظهر و نماد استاندارد صنعتی در دنیا می‌شوند؟

اگر می‌خواهیم دنبال بیمه، بورس و خیلی از این چیزها برویم، باید دنبال مدل برویم. هر کاری منطق دارد. این نظام بانکی است که ما داریم و مرتب می‌خواهند برج بفروشند؟ شورای پول و اعتبار یک‌بار برای همیشه کارویژه بانک‌ها را مشخص کند.

بالاخره شما باید قدرت خرید مردم را بالا ببرید و این حرف‌هایی هم که کلی‌گویی می‌کنیم و می‌گوییم اقتصاد را متحول می‌کنیم، من اصلا از این حرف‌ها بلد نیستم بزنم. من خیلی کار کنم، فعلا یک مردم را دو کنم، تخم‌مرغ را به سفره برگردانم و جلوی اتلاف منابع ایران را هم می‌گیرم. ما بیش از 70 میلیارد دلار اتلاف منابع پنهان به‌خصوص در حوزه نفت و گار داریم. چرا من باید به عنوان یک تولیدکننده در پتروشیمی مرتب احساس بزرگی کنم که من این همه سوددهی داشته‌ام؟ یکی نیست از من بپرسد با کدام قیمت سوخت؟ حتی فولادها، با کدام قیمت؟

با قیمت مجانی از دولت می‌گیریم و با قیمت بین‌المللی به مردم می‌فروشیم؛ از جیب مردم برداشته‌ایم و یاد گرفته‌ایم بلافاصله به سراغ مصارف خانگی می‌رویم.

منبع: فردا

کلیدواژه: محمود زمانی قمی دولت روحانی تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

مهدی کرباسیان، اقتصاددان و معاون وزیر صنعت در دولت روحانی در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم تا پایان امسال چه مسیری را طی خواهد کرد؟ می‌گوید: به نظر من هر اقدامی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز با ندادن تسهیلات و نقدینگی داشت، توانست تا حدی جلوی رشد شدید قیمت‌ها را بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، وی البته با اشاره به افزایش نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر، می‌افزاید: واقعیت این است که وقتی ۴۵ تا ۵۰ درصد تورم داریم، این نشان می‌دهد که ارزش پول ملی دارد می‌افتد.

او متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سال سختی باشد، اما امید دارم با یکدست شدن دولت و مجلس و حمایت رهبری از دولت، از این بحران‌ها با تصمیمات جسورانه، عقلایی و با مشورت عقلا بگذریم.

کرباسیان یادآور می‌شود: می‌توان نرخ تورم را در حدود ۴۰، ۴۵ درصد نگه داشت، اما در مقابل رکود تشدید می‌شود. وقتی حقوق ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، هزینه‌ها پایین باشد، پولی نمی‌چرخد و رکود ایجاد می‌شود.

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ چه مسیری را طی خواهد کرد؟ به این جمله بسنده می‌کند: این منوط به این است که چقدر درآمد ارزی و نفتی داشته باشیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «افزايش قيمت‌ها كاهش تورم»، مردم چگونه باوركنند؟! راز تورم دو رقمی در ایران

دیگر خبرها

  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • درخواست‌های تلفنی مردم در سفر رئیس جمهور به سمنان پیگیری می‌شود
  • پیام تقدیر استاندار سابق از مردم مازندران
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم
  • یوسف نوری استاندار مازندران شد/ انتخاب شفقت به عنوان استاندار لرستان
  • آقای رئیسی! قرار نبود مشکل بورس و دلار یک هفته ای حل شود؟/مقاومت در برابر تغییر وزرای اقتصادی دولت به قیمت بدترشدن معیشت مردم