Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، حقایق شگفت انگیزی در مورد مصرف بعضی داروها وجود دارد که نه تنها می تواند اثر آن ها را کمتر کند بلکه توجه نکردن به این نکات ممکن است عواقب بسیار بدی به همراه داشته باشد.در اینجا ۶ نوع دارو که اکثر افراد معمولا در مصرف آنها دچار اشتباه می شوند، معرفی شده اند:

داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا: برخی از دسته های دارویی بدون نسخه برای درمان عطسه، گلودرد، سردرد، تب، آبریزش بینی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. می تواند با عوارض جانبی مانند افزایش فشار خون، تشدید علائم آسم، و یا احتباس ادراری شود. این مهم است که دوز مناسب این داروها را طبق برچسب روی آنها مصرف کنید و یا با پزشک تان در مورد دوز مناسب دریافتی مشورت نمایید.

داروهای ضد التهابی: ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و ... اگرچه در درمان دردهایی مانند سردرد یا درد عضلانی می تواند معجزه کند اما به این معنا نیست که هنگام ابتلا به این دردها به طور مداوم دست به سوی داروهای ضد التهابی ببرید. این دسته داروها می توانند خطر ابتلا به مشکلاتی از قبیل خونریزی دستگاه گوارش و نارسایی کلیه را افزایش دهند. قبل از مصرف این داروها بخصوص اگر مبتلا به نارسایی عملکرد کلیه یا مشکل زخم معده هستید، صحبت کنید و یا این که آنها را حتما با وعده های غذایی مصرف کنید. همچنین باید بدانید که نوع کارکرد این دسته داروها مشابه هم بوده و استفاده از بیش از یکی از آنها می ‌تواند باعث افزایش بروز عوارض جانبی‌ شود. سعی کنید هر دارو را در دوره خاص خود استفاده کنید تا ببینید برای هر کدام از مشکلاتتان، کدام بهتر جواب می‌ دهد. برای مثال ممکن است به مرور متوجه شوید که سردردتان با ایبوپروفن زودتر بهبود می یابد، در حالی‌که ناپروکسن باعث تسکین درد عضلانی می‌ شود. اما اگر بعد از استفاده از این داروها هنوز دچار مشکل بودید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

استامینوفن: استامینوفن را می‌توان در قالب مسکن در یک دسته و در قالب کاهنده تب در دسته دیگر طبقه‌ بندی کرد. در حالی که این دارو فورا می تواند به پایین آوردن تب و درد کمک کند، مصرف بیش از حد آن می تواند بخصوص برای کبد و کلیه سمی باشد.

آنتی اسیدها: مصرف این داروها که اغلب برای سوزش سر دل و ناراحتی های گوارشی هنگام خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی های خاص استفاده می شود، نباید به طور روزانه باشد. استفاده از آنتی اسیدهای جویدنی به طور گاه به گاه خوب است اما استفاده مدام از آنها نیاز به تجویز پزشک دارد. چون نیاز به استفاده روزانه از این داروها می تواند بیانگر ابتلا به مشکلات گوارشی شدید باشد.

اسپری های بینی: در حالی که به نظر می رسد این اسپری ها بی ضرر و فوق العاده مفید باشند، استفاده مدام از آنها می تواند با گلوکوم یا آب مروارید، خونریزی بینی یا زخم همراه باشد.

دیورتیک ها: مصرف زیاد این داروهای ادرار آور، با مشکلات جدی سلامت از قبیل نارسایی کلیه، اختلالات الکترولیتی مانند کاهش سطح پتاسیم و آریتمی قلبی همراه باشد. (افرادی که از داروهای مدر استفاده می کنند اگر از دیورتیک هایی استفاده کنند که پتاسیم را دفع نمی کند ممکن است دچار افزایش بسیار زیاد پتاسیم خون شوند و در صورتی که از تیازیدها استفاده نمایند دچار کاهش پتاسیم خون می شوند.)

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دارو داروها آنفلوآنزا سرماخوردگی استامینوفن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۹۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکنه نوزادی چیست؟

آکنه نوزادی شایع است و حتی می تواند نوزادان بزرگتر از شش هفته را نیز درگیر کند. علت آن ناشناخته است، اما تصور می شود که مربوط به سطوح بالای هورمونی است.

به گزارش مشرق، آکنه نوزادی، وضعیتی است که در شش هفته اول زندگی نوزاد ظاهر می شود و علت دقیق آن مشخص نیست، اما تصور می‌شود که به دلیل هورمون‌ها یا واکنش به مخمری که روی پوست زندگی می‌کند، ایجاد می‌شود.

علائم آن شبیه آکنه به نظر می رسد که گروه های سنی بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله برآمدگی های قرمز برجسته و گاهی اوقات جوش های سر سفید کوچک.

نوزادان در سنین مختلف دچار آکنه می شوند. بین آکنه در نوزاد تازه متولد شده و آکنه در نوزاد بزرگتر از ۶ هفته تفاوت وجود دارد. این نوع آکنه تقریباً به اندازه آکنه نوزاد تازه متولد شده رایج نیست، اما پایدارتر است و معمولاً شش ماه تا یک سال یا بیشتر طول می کشد.

آکنه نوزادی معمولاً بدون درمان خود به خود برطرف می شود.

علائم آکنه نوزادی

آکنه نوزاد تازه متولد شده شبیه آکنه ای است که ممکن است در سال های نوجوانی داشته باشید. کودک شما ممکن است موارد زیر را داشته باشد:

منافذ مسدود شده
پاپول های قرمز
پوسچول های کوچک
در برخی از نوزادان، آکنه نوزادی شبیه بثورات قرمز خشن و ناهموار است.

آکنه نوزادان معمولا در موارد زیر ظاهر می شود:

صورت
قفسه سینه
پوست سر
گردن
روی گونه ها و بینی

آکنه نوزاد ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد یا ممکن است در چند هفته اول زندگی هم ایجاد شود. اغلب با چند نقطه تغییر رنگ شروع می شود که به مرور زمان به برجستگی های قرمز رنگ تبدیل می شوند. ممکن است در طی چند هفته بیاید و از بین برود و زمانی که کودک بی قرار است یا گریه می کند بدتر به نظر برسد.

آکنه نوزاد تازه متولد شده معمولاً در دو هفته اول پس از تولد ظاهر می شود، اگرچه ممکن است قبل از ۶ هفتگی نیز رخ دهد.

اغلب اوقات، آکنه نوزادی خود به خود برطرف می شود، اگرچه ممکن است تا یک سال طول بکشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

آکنه ای که بعد از ۶ هفته اول ظاهر می شود باید توسط یک پزشک ارزیابی شود. برخی داروها، بیماری های ویروسی و واکنش های آلرژیک می توانند باعث ایجاد بثورات آکنه مانند شوند و مهم است که این علل را رد کنید.

اگر نوزاد شما پس از بیماری یا مصرف داروی جدید در هر سنی دچار جوش یا جوش های آکنه مانند شد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر نوزاد شما دارای جوش های سرسیاه، سرسفید یا التهابی است، باید به پزشک مراجعه کنید.

علت آکنه نوزادی

علت مستقیم آکنه نوزاد ناشناخته است. ممکن است ناشی از سطوح بالای هورمون هایی باشد که از طریق جفت به جنین منتقل می شود که می تواند بر تولید سبوم در پوست تأثیر بگذارد. هنگامی که مقدار زیادی از این ماده روغنی وجود داشته باشد، می تواند منافذ را مسدود کند.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که یک واکنش التهابی به کلونیزاسیون پوست با مخمر مالاسزیا می تواند علت آن باشد.

علاوه بر این، از آنجایی که پوست کودک ظریف است، ممکن است در اثر تماس با شیر، شیر خشک یا آب دهان تحریک شود که ممکن است منجر به آکنه شود. پارچه‌های خشن یا لباس‌های شسته شده با مواد شوینده خشن نیز می‌توانند پوست ظریف را تشدید کرده و آکنه نوزاد را بدتر کنند.

اگر نوزاد شما آکنه دارد، با پزشک خود در مورد اینکه کدام صابون، لوسیون یا کرم بهتر است استفاده کنید، صحبت کنید، زیرا برخی از آنها می توانند باعث تحریک پوستی شوند.

آیا بوسیدن نوزاد باعث آکنه نوزادی می شود؟

بعید است که بوسه باعث آکنه کودک شود. با این حال، موارد خاصی وجود دارد که اگر پوست نوزاد را لمس کند، باعث تحریک پوستی می شود. چند نمونه از این موارد عبارتند از شیر، شیر خشک، تف و برخی از صابون ها و لوسیون ها.

شیر دادن

این احتمال وجود دارد که هورمون‌هایی که در دوران شیردهی از شما به کودک منتقل می‌شوند، در ایجاد آکنه نوزاد نقش داشته باشند. با این حال، آکنه نوزاد نباید دلیلی برای تغییر نحوه تغذیه کودک باشد. اگر نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

چه چیزی می تواند باعث ایجاد راش روی صورت کودک من شود؟

برخی از شرایط ممکن است شبیه آکنه نوزاد تازه متولد شده باشد.

اگزما

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی پوستی است که به عملکرد سد پوستی آسیب می رساند و پوست را مستعد خشکی، تحریک و عفونت می کند.

هنگامی که کودک شما اگزما دارد، سیستم ایمنی بدن او نسبت به آلرژن‌ها و محرک‌های محیطی مانند آلاینده‌های هوا بیش از حد واکنش نشان می‌دهد که می‌تواند پوست را ملتهب کرده و علائم ایجاد کند.

علائم اگزما می تواند شامل موارد زیر باشد:

پوست خشک و خارش دار
بثورات قرمز
برآمدگی ها
تورم
آلرژی غذایی

اگر کودک شما آلرژی غذایی دارد، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن او فکر می کند که پروتئین غذا مضر است و برای مبارزه با آن تلاش می کند. علائم واکنش های آلرژیک می تواند شامل کهیر یا بثورات پوستی، تورم لب ها، درد معده و در برخی موارد واکنش شدید به نام آنافیلاکسی باشد.

بثورات

بثورات حرارتی، راش‌هایی است که در نوزادان و کودکان شایع‌تر است. زمانی اتفاق می افتد که مجاری عرق مسدود و ملتهب شده و عرق زیر پوست گیر می کند. این وضعیت معمولا زمانی اتفاق می افتد که کودک بیش از حد لباس پوشیده یا در معرض هوای گرم قرار دارد. علائم بثورات حرارتی شامل خارش، تحریک یا قرمزی پوست، علاوه بر تاول های کوچک است.

بثورات همچنین می تواند نتیجه بیماری های دیگری مانند آبله مرغان، سرخک و نیش حشرات باشد.

میلیا

میلیا کیست های کوچکی هستند که به دلیل گیر افتادن کراتین (سلول های مرده پوست) در زیر پوست ایجاد می شوند. به آنها برآمدگی های شیری یا کیست های شیری نیز گفته می شود. در حالی که میلیا ممکن است شبیه جوش های سرسفید باشد، اما آکنه نیستند.

نوزادان در چند هفته اول زندگی خود اغلب در محدوده بینی مستعد ابتلا به میلیا هستند.

میلیا کاملا بی ضرر است و درست مانند آکنه نوزادان، اکثریت قریب به اتفاق موارد بدون درمان ناپدید می شوند.

درماتیت

در حالی که آکنه باعث ایجاد جوش می شود، یک بثورات ساده که به عنوان درماتیت نیز شناخته می شود، ممکن است شامل قرمزی و تورم پوست نیز باشد. همچنین ممکن است پوست خشک، پوسته پوسته یا خارش دار باشد. با بثورات، برجستگی ها و تاول ها نیز می توانند ظاهر شوند.

یکی از دلایل رایج جوش‌ها تماس با چیزهایی است که ممکن است پوست را تحریک کند، مانند پوشک، محصولات آرایشی، مواد شیمیایی و پیچک سمی.

اریتم سمی

اریتم سمی یک بیماری پوستی است که نوزادان را در چند روز اول زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً به صورت برآمدگی‌های ریز یا لکه‌های قرمز ظاهر می‌شود و ممکن است روی صورت کودک شما یا در جای دیگری از بدن مانند سینه، بازوها یا پاها ظاهر شود. معمولاً در عرض یک هفته خود به خود برطرف می شود.

چه چیزی به درمان آکنه نوزاد کمک می کند؟

مگر اینکه یک بیماری زمینه ای علت آکنه کودک شما باشد، نیازی به درمان آن نیست. آکنه نوزاد به هیچ وجه به کودک شما آسیب نمی رساند و صرفا یک موضوع زیبایی است.

در موارد نادر، ممکن است از داروهای موضعی آکنه برای درمان آکنه نوزادی استفاده شود اما پزشکان تنها در صورتی آنها را تجویز می کنند که دلیل قانع کننده ای برای این کار وجود داشته باشد.

اگر کودک شما دچار آکنه نوزادی شد، بهتر است با یک متخصص پوست اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید که آکنه کودک شما ناشی از یک بیماری زمینه ای یا یک محصول پوستی خاص نیست. اما درست مانند آکنه نوزادان، آکنه نوزادی معمولاً بی ضرر است و در نهایت خود به خود از بین می رود.

درمانهای خانگی آکنه نوزادی

گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید برای آکنه نوزاد انجام دهید این است که آن را به حال خود رها کنید و بگذارید به طور طبیعی برطرف شود. با این حال، اگر شما را آزار می دهد، چند درمان خانگی برای آکنه نوزادان روی صورت وجود دارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که پوست کودک شما ظریف است و باید از استفاده از محصولات یا روش های تمیز کردنی که ممکن است باعث تحریک آن شود، خودداری کنید.

سعی کنید پوست کودک خود را با آب گرم و یک دستمال تمیز و نرم بشویید. اسکراب نکنید و از صابون استفاده نکنید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

هرگونه لوسیون روغنی یا چرب یا سایر محصولاتی که با پوست کودکتان تماس دارد را قطع کنید.

آکنه های کودک خود را نچینید.

پوست کودک خود را از باقیمانده غذا و تف دور نگه دارید.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • ویژگی‌های افراد پر انرژی
  • ۲۲ عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند
  • آکنه نوزادی چیست؟
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • این ۷ دسته دارو را بی‌رویه نخورید | داروخانه‌ها شبیه سوپرمارکت‌ها عمل می‌کنند
  • وجود ماده اعتیادآور شیشه در داروی لاغری دو جوان در قم