Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۳۵ درصد صنایع دستی تولیدی استان توسط زنان عشایر تولید می‌شود که تامین بازار فروش برای این قشر در اولویت برنامه‌ریزی قرار دارد.

محمد دهقانی با اشاره به فعالیت ۶ صندوق خُرد زنان عشایری در استان و عضویت ۳۰ تا ۵۰ نفراز زنان عشایر در این صندوق‌ها افزود: زنان عشایر عضو این صندوق‌ها در زمینه‌ پرورش مرغ بومی، سرمه‌دوزی، دوخت لباس محلی، بافت تابلو فرش، قالی، گلیم، جاجیم، تولید فرآورده‌های لبنی و چوغابافی، نمد فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان محصولات تولیدی توسط اعضای این صندوق‌ها انجام می‌شود و همچنین صنایع دستی تولیدی در مناطق عشایری به دلیل محلی بودن در محل زندگی‌ آنها به فروش می‌رسد، افزود: بازاریابی محصول از طریق اینترنت برای این قشر پیش‌بینی شده است تا عشایر بتوانند محصولات تولیدی خودشان را در این کانال‌ها به فروش برسانند.

دهقانی اظهار داشت: پارسال به منظور حمایت از صندوق‌های اعتباری خُرد زنان عشایری در استان پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات و تسهیلات سازمان، اتحادیه مرکزی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد سرمایه این صندوق‌ها از محل مشارکت مردمی و ۵۱ درصد سهم دولت تامین شده، گفت: این صندوق‌ها از محل آورده مردم تشکیل و با حمایت دولت تقویت می‌شود.

این مسوول اداره کل عشایری استان به افزایش ۲ برابری تسهیلات به این صندوق‌ها به عنوان برنامه پیش‌بینی شده سالجاری اشاره کرد و گفت: جامعه عشایری به خصوص زنان و اعضای این صندوق می‌توانند با ارائه طرح توجیهی و تولیدی اقتصادی براساس زنجیره تولید از اعتبارات تسهیلاتی ماده ۱۰ و ۱۲ بهره‌مند شوند.

به گفته وی، برای استفاده از این تسهیلات تاکنون پیشنهاد زنجیره تولید گیاهان دارویی، تولید عسل و پرورش زنبورعسل و توسعه صنایع دستی به اعضای این صندوق پیشنهاد شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت عشایری است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری صندوق ها زنان عشایر صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد

 رئیس اداره امور عشایر بروجرد گفت: عشایر این شهرستان در کوچ بهاره در مناطقی از گرین کوه، کولیدر، آبسرده، مله تخت، سربند، ورکوه و بخش‌های شیروان و اشترینان مستقر می‌شوند.

نوراله مصطفی نژاد به جلسه شورای عشایری بروجرد در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در این جلسه مصوب شد که در فصل کوچ، ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان همچون راهداری و حمل و نقل جاده ای، نیروی انتظامی، بسیج عشایری، هلال احمر، بهداشت و درمان و پلیس راهور عشایر را در مسیر کوچ همراهی کنند تا برای این قشر تولیدکننده جامعه مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه دام، تمام سرمایه خانوار‌های عشایری است، به رانندگان هشدار داد مراقب حرکت دام‌های عشایر هنگام عبور از جاده‌های شهرستان باشند.

رئیس اداره امور عشایر بروجرد با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی هنگام کوچ عشایر در جاده‌های ارتباطی شهرستان اضافه کرد: نصب تابلو‌های هشدار مبنی بر کاهش و کنترل سرعت در جاده‌ها هنگام کوچ می‌تواند نقش موثری در کاهش تلفات جاده‌ای دام‌های عشایر داشته باشد.

هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر شهرستان بروجرد با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • ۱۸۰۰ تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • مصوبات شورای عشایری ملارد در کمترین زمان پیگیری شود
  • پنل خورشیدی بین همه عشایر استان بوشهر توزیع می شود
  • تلاش برای احیای هنر نمدمالی
  • زمان کوچ عشایر از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت است
  • نواخته شدن زنگ سلامت درمدارس چهارمحال وبختیاری
  • ۹۵ هزارتن نهاده دامی در اختیار جامعه عشایر قرار گرفت