Web Analytics Made Easy - Statcounter

پخش سریال‌های قدیمی نه تنها خاطره‌انگیز است و خاطرات زنده می‌شود، بلکه به یاد می‌آوریم که قیمت‌ها چقدر تفاوت پیدا کرده است و چه فرقی با الان دارد؟

خبرگزاری میزان - روزنامه جام جم نوشت: اجاره ۱۲ هزار تومانی، تور کامل سه روز کیش همراه با اقامت و پرواز ۱۵۰ هزار تومان، خیارشور باز کیلویی سیصد تومان، یک بسته قند ۲۷۵ تومان، افزایش نرخ اجاره پنج هزار تومان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. شاید شنیدن چنین رقم‌هایی برایتان عجیب و غریب باشد یا حتی فکر کنید، نکند خواب می‌بینید، اما این یک داستان واقعی است و به هیچ وجه خواب ندیده‌اید.

بلکه همه اتفاقات در عالم واقعیت رخ داده است. به شنوایی‌تان هم شک نکنید، چون همه صحیح است و به هیچ عنوان شما مشکل شنوایی پیدا نکرده‌اید. فقط کافی است چند سریال از دهه ۹۰ یا دهه ۸۰ یا ۷۰ را ببینید تا چنین رقم‌هایی بشنوید. وقتی بیننده چنین آثاری باشید حتی روحیه‌تان شاد می‌شود و از افسردگی ناشی از کرونا و تورم بالای هر روز قیمت اجناس خارج می‌شوید.

چون با خودتان می‌گویید مگر اجناس با چنین قیمت‌هایی قابل خریداری است؛ به هر حال پخش سریال‌های قدیمی نه‌تن‌ها خاطره‌انگیز است و خاطرات زنده می‌شود، بلکه به یاد می‌آوریم که قیمت‌ها چقدر تفاوت پیدا کرده است. حتی نرخ قیمت‌ها در سریالی که پنج سال پیش پخش شده بود، با الان فرق دارد. انگار قصه اصحاب کهف دوباره زنده شده، در این گزارش نگاهی نسبت به برخی قیمت‌هادر سریال‌های سال‌های نه چندان دور داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تهدید ۵ هزار تومانی
سریال: پاورچین/ شبکه ۵

توضیحات: همه ما با سریال پاورچین آشنا هستیم، سریال کمدی موقعیت که مهران مدیری با بازی سیدجواد رضویان، سیامک انصاری، سحر زکریا، شقایق دهقان، سعید پیردوست، سحر ولدبیگی و ... ساخته بود از شهریور تا دی ماه سال ۸۱ پخش شد. این مجموعه به اتفاقات طنزی اختصاص داشت که در چند خانواده رخ می‌داد.

چند بود؟ در یکی از دیالوگ‌های این سریال صاحبخانه خطاب به مستاجر می‌گوید: «اگه فلان کار رو نکنی از ماه آینده ۵ هزار تومان می‌زارم روی اجاره خونه!»

اگر الان صاحبخانه‌ای پیدا شود و بگوید فقط پنج هزار تومان روی اجاره خانه می‌گذارم، چه واکنشی خواهید داشت؟ ممکن است برخی‌ها بگویند در جا قلب‌مان سکته ناقص می‌زند! البته اگر خیلی طرف با‌جنم باشد سکته ناقص می‌زند، ولی اگر ما با چنین صاحبخانه فرشته صفتی رو‌به‌رو شویم، مثل یک موشک بالستیک سر از مریخ در می‌آوریم!

پولداری فقط با یک کیلو گردو
سریال: سرنخ/ شبکه ۱

توضیحات: سال ۱۳۷۵ بود که شبکه سریال به نام سرنخ را به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیومرث پوراحمد پخش کرد که در گونه پلیسی و معمایی ساخته شده بود. همه گره‌های قصه هم به واسطه دو شخصیت پلیس سریال که جهانبخش سلطانی و بهزاد خداویسی بازی کرده بودند، باز می‌شد. خلاصه آن سال‌ها مردم خیلی این سریال را دوست داشتند.

چند بود؟ یکی از دیالوگ‌های سریال، اختصاص به ثروت یک نفر داشت و خطاب به هم می‌گویند: «طرف یه پول قلمبه داشت. ۱۲۰ هزار تومن.»

پول قلمبه در این روزگار داشتن حداقل یک میلیارد است که نرخ متوسط یک آپارتمان ۴۰ متری در تهران است. البته اگر طرف شخصیت‌اش مثل کارتون زبل‌خان باشد و بتواند چنین خانه‌ای را با این قیمت شکار کند، باید به او احسنت گفت. یعنی پول قلمبه ۱۲۰ هزار تومانی در سال ۷۵ الان برابری با خرید یک کیلو گردوی فسنجان می‌کند. یا اگر هوس گوجه سبز کردید می‌توانید از مغازه‌های میوه‌فروشی به مقدار یک کیلو تهیه کنید!

پس مظنه پولداری نسبت به ۲۵ سال گذشته خیلی تفاوت پیدا کرده و دیگر پول قلمبه مساوی است با صفر‌های بیشتر جلوی اعداد تک رقمی!

یه حبه قند چند؟
سریال: من یک مستاجرم/شبکه ۳

توضیحات: پریسا بخت‌آور سال ۸۳ یک مجموعه طنز به نام من یک مستاجرم را با بازی امیر جعفری، کتایون امیرابراهیمی، بهاره رهنما، ریما رامین‌فر، نگار فروزنده، سپند امیرسلیمانی وسعید آقاخانی ساخته بود که از تلویزیون پخش شد. این سریال درباره پیرزنی به نام زمانه بود که دارای یک ساختمان پنج واحده در تهران بود و از خارج برمی‌گردد و در فرودگاه با پسری به نام مسعود آشنا شده و مسعود او را تا خانه‌اش می‌رساند. مباشر زمانه خانم خانه را اجاره داده‌است…

چند بود؟ در یکی از دیالوگ‌های این سریال مسعود (امیر جعفری) وارد سوپر مارکت می‌شود و می‌گوید: «یک بسته قند می‌خوام. چقدر میشه؟» دختر صاحب مغازه هم در جواب عنوان می‌کند: «یک بسته قند، ۲۷۵ تومن...»‌

نمی‌دانیم وقتی شما این قیمت ۲۷۵ تومان را شنیدید، آیا به گوش‌های خود شک کردید یا نه؟ راستش ما چند بار با خودمان مرور کردیم که مگر با ۲۷۵ تا تک تومانی می‌شود یک بسته قند خرید. این در حالی است که الان یک بسته قند میانگین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است و تصور خرید قند با چنین قیمتی برایمان جزو محالات است. البته در حال حاضر با این مبلغ هیچ چیزی نمی‌توان خرید، حتی یک آدامس ناقابل!

با ۵۰۰ میلیون یک خودرو چینی بخرید
سریال: هشت و نیم دقیقه/ شبکه ۲

توضیحات: هشت و نیم دقیقه نام یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید و محصول سال ۱۳۹۵ است. در این سریال شبنم قلی‌خانی، سام درخشانی، بهرنگ علوی، آشا محرابی و ... بازی کردند و داستان درباره پدر و پسری است که در راه رسیدن به بیمارستان در اثر حادثه از دنیا می‌روند. پزشکی قانونی اعلام می‌کند که پسر ۵/۸ دقیقه زودتر از پدر جان باخته است. بر اساس قانون، تمام ارث به پسر کوچک‌تر، احسان می‌رسد این در حالی است که یکتا، همسر برادرش گرفتار مشکلات مالی می‌شود و ...

چند بود؟ در این سریال، دیالوگ‌های مالی میان شخصیت‌های قصه به شدت رد و بدل می‌شود و در یکی از دیالوگ‌ها عنوان می‌شود: «۵۰۰ سکه میشه ۵۰۰ میلیون ...»

اگر به شما ۵۰۰ میلیون پول بدهند، علاقه‌مند هستید چه چیز‌هایی بخرید؟ مسلما اگر بخواهیم به خرید درشت فکر کنیم تنها گزینه، خرید یک خودروی ۵۰۰ میلیونی چینی است. گرچه سال ۹۵ زمان دوری نیست و پنج سال با ۱۴۰۰ تفاوت دارد، اما بالا رفتن نرخ تورم نشان می‌دهد دیگر نمی‌توان ۵۰۰ سکه را با ۵۰۰ میلیون پول خریداری کرد، بلکه این تعداد سکه نیاز به ۵ میلیارد پول دارد. شنیدن این دیالوگ‌ها ناخودآگاه همه را به یاد اصحاب کهف می‌اندازد که ۳۰۹ سال در خواب بودند و بعد از بیدار شدن با پول‌هایی عجیب و غریب رو‌به‌رو شدند، اما ما فقط با یک برهه زمانی ۵ ساله رو‌به‌رو بودیم!

سقوط خیارشور
سریال: مسافران/ شبکه ۳

توضیحات: مسافران مجموعه تلویزیونی ۶۹ قسمتی در ژانر طنز تخیلی به کارگردانی رامبد جوان بود که از ۲۹ تیر ۱۳۸۸ پخش شد. در این سریال جوان در کنار حمید لولایی، حسن معجونی، سحر دولتشاهی، شقایق دهقان، نصرا... رادش بازی کردند. داستان این سریال درباره موجودات فضایی بود که با تصور این‌که ساکنان زمین تهدیدی برای موجودات جهان هستند گروهی را روانه این سیاره می‌کنند تا با زمینی‌ها، رفتار و فرهنگ آن‌ها بیشتر آشنا شوند و ...
چند بود؟ در این سریال وقتی موجودات فضایی وارد سوپر‌مارکت می‌شوند، بعد از به کار بردن یک نام عجیب و غریب تقاضای خیارشور می‌کنند و فروشنده خطاب به آن‌ها می‌گوید: «قیمت یک شیشه خیارشور هشتصد تومان و قیمت یک کیلو خیارشور باز، سیصد تومان ...»

اگر الان هوس خیارشور کنید، فکر می‌کنید چند تومان باید از جیب مبارک خارج کنید؟ دیگر با هشتصد تومان یا با سیصد تومان نمی‌توانید یک کیلو خیارشور باز بخرید، چه برسد به این‌که یک شیشه تهیه کنید. در واقع با این پول که سال ۸۸ رقم خوبی بود، می‌توانید نهایتش یک عدد خیارشور بخرید. البته اگر فروشنده آدم با‌معرفتی باشد و حاضر شود از شیشه خیارشور‌ها یک عدد خیارشور کوچولو به شما بدهد، زیرا در حال حاضر خیارشور باز کیلویی ۳۵ هزار تومان و یک شیشه یک کیلویی خیارشور ۴۵ هزار تومان است. به هر حال شنیدن چنین دیالوگ‌هایی روح و روان‌مان را در این روز‌ها که به دلیل کرونا و تورم اقتصادی افسرده کرده، شاد می‌کند.

فاصله اجاره ۱۲ هزار تومانی تا چند میلیونی
برنامه: دورهمی/شبکه نسیم

توضیحات: مهران مدیری در یکی از قسمت‌های برنامه دورهمی خاطره‌ای از دوران جوانی‌اش تعریف کرد که منجر به خنده همه حاضران در استودیو و مهمان برنامه شد. خاطره او درباره قیمت اجاره خانه در سال ۷۲ و دستمزدش در این سال بود.

چند بود؟ مدیری خاطره‌اش را این طور تعریف می‌کند: «سال ۷۲ دفتر محمدرضا هنرمند از من دعوت کرده بودند که برای قرارداد در فیلم سینمایی دیدار بروم. در مسیر مرتب به این موضوع فکر کردم که بگویم ۱۵۰ هزار تومان برای بازی در این فیلم دستمزد می‌گیرم، اما تا ۱۰۰ هزار تومان هم کنار می‌آیم. به یاد دارم در آن مقطع اجاره خانه‌ام ماهی ۱۲ هزار تومان بود و گفتم با این مبلغ هزینه اجاره یک سال خانه‌ام را تامین می‌کنم. اما بعد با پیشنهاد ۲۴۰ هزار تومانی مدیر تولید رو‌به‌رو شدم.»

با پول اجاره ۱۲ هزار تومانی سال ۷۲ در حال حاضر می‌توانیم ۳۰۰ گرم مرغ بخریم. البته باز هم باید فروشنده مهربان باشد که حاضر شود یک تکه ران مرغ به وزن ۳۰۰ گرم را در اختیارمان بگذارد.

بیشتر بخوانید: گرانی تخم مرغ در راه است؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخباراقتصادی تلوزیون گرانی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تلوزیون گرانی ۱۲ هزار تومان ۵ هزار تومان هزار تومانی خیارشور باز ۵۰۰ میلیون رو به رو یک کیلو قیمت ها پخش شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۱۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی تلویزیون شد؟/ فرار طنازانه از دام کلیشه ها

به گزارش قدس آنلاین، فصل اول این سریال در نوروز 98 پخش شد و جزو سریال‌های موفق تلویزیون در فضای طنز و کمدی بود بطوریکه فصل چهارم آن در نوروز پارسال پرمخاطب ترین سریال نوروزی شد.

فصل پنجم سریال «نون. خ» هم به دنبال موفقیت چهار فصل قبلی با فیلمنامه‌ای از امیر وفایی ساخته شد و بازیگرانی چون سعید آقا خانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، ندا قاسمی، پاشا جمالی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی، مجید یاسر، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، مهرنوش طوسی، افشین ملکی، علی اخوان، ماهرخ یخچال، پروانه لطفی، ساناز سماواتی، نارین ایوبی، نسرین مرادی، هدی استواری، اتنا مهیاری، سوژین حسن پور رضا خداداد بیگی و … در آن نقش آفرینی می کنند.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون معتقد است استقبال مخاطبان از فصل پنجم «نون‌.خ» نشان می‌دهد که تنوع در لوکشین و نمایش فضاها و موقعیت‌های گوناگون کاراکترها باعث شده تا این سریال گرفتار دام کلیشه ها نشود. ضمن اینکه خلاقیت در متن، نوآوری در پردازش شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و تصویرسازی‌های مناسب باعث غنی‌تر شدن محتوای داستان در مسیر تبدیل شدنش به اثری فرهنگ‌ساز و خلاق شده است.

اما این سریال چه ویژگی هایی دارد که مردم آن را دوست دارند؟ آذین پاسخ می دهد: یکی از ویژگی های مهم آثار طنز تلویزیون، استفاده از عناصرسرگرم کننده و موقعیت های درست کمدی است. مردم دوست دارند که ضمن سرگرم شدن، محتوایی غنی و آموزنده هم ببینند. این سریال شادمانی، سرگرمی، امید و توجه به فرهنگ رنگین اقوام را به عنوان عیدانه سال نو به مخاطبان تلویزیون هدیه داد.

* یکه تازی در برهوت آثار کمدی

به باور وی، هر چقدر قصه های آثار کمدی برگرفته از زندگی و واقعیت های جامعه باشد و به شکلی حرفه ای و هنرمندانه بیان شوند، مخاطبان بیشتری پیدا می کنند و یادآور می شود: مسیری که سریال «نون.خ» از فصل نخست شروع کرده و تا فصل پنجم ادامه یافته، مسیر یکنواختی از نظر میزان استقبال و کیفیت ساخت نبوده و فرازو و فرودهایی داشته است مثلا فصل سوم این سریال نسبت به فصل دوم، ضعیف تر بود اما آنچه مهم است اینکه در برهوت آثار خوب کمدی در تلویزیون «نون.خ» یکه تاز میدان است.

آذین ادامه می دهد: از سوی دیگر بکارگیری هنرمندان مطرح و باتجربه، و تسلط و تجربه سعید آقاخانی در تولید آثار طنز، منجر به ساخت سریالی قابل قبول شده است. همچنین توجه به فرهنگ اقوام ایرانی بویژه در فصل پنجم، سبب شده که مخاطب ضمن تماشای یک قصه جذاب و پخته تر شدن بازیگران در ایفای نقش هایشان، آشناپنداری بیشتری با کلیت قصه و شخصیت ها داشته باشد.

به گفته این منتقد سینما و تلویزیون، ماجرای ماه عسل سلمان و شیرین در فصل پنجم بهانه ای شد تا مخاطب همراه با شخصیت های سریال از منطقه کردستان خارج شود، به مناطق جنوب شرقی کشور سفر کند و با فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان آشنا شود در واقع گروه طناز «نون.خ» به رهبری سعیدآقاخانی در این فصل با رویکردی متفاوت از فصل‌های پیشین و با طرح چند موضوع فرعی بر بستر خط اصلی داستان به موقعیتی جدید سفر کردند.

وی با اشاره به امتیازات سریالهای چند فصلی که باعث احساس نزدیکی بیشتر مخاطب با شخصیت ها و قصه های هر فصل می شود، خاطرنشان می کند: البته پربیینده شدن «نون.خ» به این معنا نیست که اثری درجه یک و فاخر است بلکه تنها پهلوان رینگ کمدی تلویزیون است و آثار کمدی دهه های هشتاد و نود تلویزیون، جلوتر از آن هستند.

* «نون.خ» به سرنوشت «پایتخت» دچار نشود

او با بیان اینکه سریال «نون.خ» با توجه به ویژگی ها و مختصات سریال «پایتخت» ساخته شده است، می گوید: این مجموعه از آثار رضا عطاران و مهران مدیری که برای چندمین بار از تلویزیون بازپخش می شوند، عقب تر است اما چون رقیبی ندارد، نظر مردم را جلب کرده است.

این منتقد سینما و تلویزیون یکی از دلایل توقف «پایتخت» را افتادن در ورطه تکرار و کلیشه دانسته و می افزاید: آنچه می تواند به حیات آثاری همچون «نون.خ» کمک کند، همسویی با اتفاقات و واقعیت های روز جامعه و مطالبات مردم است. نوآوری، خلاقیت و غنی تر کردن محتوا با ترسیم مناسبات اجتماعی از ضرورت های نگارش فیلمنامه برای فصل های بعدی این سریال است.

به گفته آذین، سریالهایی که پیش تر ساخته شده اند و در مقاطعی موفق بودند پس از مدتی به دام کلیشه افتادند و تماشاگر شاهد بازی ها، دیالوگ ها و فضاسازی های تکراری بود به طوریکه همه اتفاقات برایش قابل پیش بینی می شد، این به معنای مرگ تدریجی یک سریال است در حالیکه یک اثر هنری باید نوآورانه و خلاقانه باشد و حرفهای جدیدی برای مخاطب داشته باشد.

او تاکید می کند: موقعیت های کمدی در چنین آثاری بایستی با دقت و حساسیت ترسیم شوند تا به دام تمسخرهای قومی و لهجه ای نیفتند. وجود نگاه انتقادی به مسائل روز و اتفاقات جاری هم مهم است چون اثری که خنثی نباشد، مخاطبانش را راضی می کند.

* ضرورت تعامل تلویزیون با طنازان محبوب مردم

آذین درباره اینکه از جمع طنازان دهه هشتاد تلویزیون، تعداد محدودی همچون سعید آقاخانی با صدا و سیما همکاری دارند درباره اینکه مدیران سازمان برای نگه داشتن هنرمندان باتجربه چه باید بکنند، می گوید: تلویزیون باید در یک تعامل گسترده و هدفمند درهایش را به روی همه هنرمندان متعهد و دغدغه مند باز کند. نگاه فعلی مدیران سازمان به تولیدات، محدود و انحصارطلبانه است یعنی عده ای خاص در گونه هایی خاص با تلویزیون همکاری می کنند در حالیکه عرصه کمدی، هنرمندان ماهر و باتجربه زیادی دارد اما به دلایلی با تلویزیون همکاری ندارند و این عدم همکاری دوطرفه است در حالیکه دوطرف می توانند پای یک میز بنشینند و در راستای خواسته های مردم با هم صحبت کنند تا به تعامل برسند.

او اضافه می کند: وقتی درهای تلویزیون بسته باشد شاهد تولید آثار توسط چند هنرمند محدود هستیم و عجیب اینکه همین هنرمندان محدود هم در حوزه های تخصصی خودشان به کار گرفته نمی شوند یعنی مهران غفوریان و جواد رضویان به جای اینکه در یک سریال طنز بدرخشند در قامت مجری دیده می شوند!

به باور آذین، اگرچه تلویزیون بایستی در راستی منافع مردم با هنرمندان تعامل کند اما قرار نیست که به هنرمندان مطرح و سلبریتی ها، باج بدهد و می گوید: برخی از هنرمندان با این تصور که تلویزیون به حضورشان نیاز دارد برای همکاری، تقاضای دستمزدهای غیرمتعارف و بالا دارند ولی عرصه هنر، جای کاسبی و تجارت نیست بلکه عرصه خدمت به مردم است. تنگ شدن دایره هنرمندان در تلویزیون، نه به نفع صدا و سیما است و نه مردم چرا که تمام سبد آثار کمدی و درام سیما به چند سریال با سازندگانی تکراری محدود می شود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • ۶۶ درصد مردم ایران همراه با تلویزیون و «نون‌خ» صدرنشین
  • نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...
  • «نون. خ ۵» پربیننده‌ترین شد و «زیرخاکی» محبوب‌ترین
  • چرا «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی تلویزیون شد؟/ فرار طنازانه از دام کلیشه ها
  • رکوردهای خاص «نون. خ ۵» و «زیرخاکی»
  • سیاوش چراغی‌پور؛ از «زیرخاکی» تا سریال جدید سروش صحت
  • «بازی اختاپوس» امشب در تلویزیون
  • سعید آقاخانی چطور «نون‌خ۵» را محبوب نگه می‌دارد؟