Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی از آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور، سالمندان به ترتیب گروه‌های سنی و سایر اقشار جامعه از جمله بیماران خاص و پاکبانان واکسینه می‌شوند. کهنسالان اما با تجربه‌هایی از زمان واکسیناسیون بیماری‌های مسری چندین سال پیش، با چشمانی اشکبار و دل‌هایی مملو از امید و شادی منتظر هستند تا نوبتشان برسد و واکسینه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا در جامعه انسانی می‌گذرد. یک سالی که در تمامی روزهای آن، با خبرهای متعددی از رفتارهای جدید و گونه‌های نوپدید این ویروس منحوس سپری شد، اما در این میان شاید تنها نگاه مردم به یک خبر بود، و آن هم "ساخت واکسن کرونا و اتمام روزهای سخت قرنطینه و بازگشت به زندگی عادی".

آخرین امید مردم برای نابودی ویروس منحوس کرونا در دنیا، با تمامی ناامیدی‌ها و مشکلات موجود به خصوص مشکلات روحی و روانی که در اثر پیامدهای ناگوار این بیماری در انسان‌ها بر جا مانده، شاید واکسیناسیون کامل اقشار جامعه باشد.

میلیاردها انسان بر روی کره خاکی زندگی می‌کنند و هنوز بسیاری از کشورها موفق به ساخت و یا دریافت دوز واکسن کرونا از سایر کشورها نشده‌اند. اما کشور ما توانسته هم در مسیر ساخت واکسن ایرانی قدم بردارد و هم واکسن وارد کند و تا جایی که بتواند مردم را واکسینه کند.

در این میان ابتدا کادر درمان درگیر با کرونا و سپس سایر گروه‌های درگیر مستقیم با این بیماری و اکنون نیز گروه‌های سنی بالا و بیماران خاص واکسن دریافت می‌کنند. دلیل این‌که کهنسالان در گروه اول واکسینه شدن قرار دارند هم این است که میزان مرگ و میر این افراد به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، بالا است.

واکسیناسیون گروه سنی ۸۰ سال به بالای کشور در ابتدا آغاز شده، سپس افراد بین ۷۵ الی ۸۰ ساله و اکنون نیز بین ۷۰ الی ۷۵ ساله‌ها واکسن کرونا دریافت می‌کنند. در تبریز نیز این شریط برقرار است اما با وجود این‌که در تعدادی از شهرهای کشور، سایت‌های خودرویی تزریق واکسن تاسیس شده و سالمندان نیازی به طی مسیر و راه رفتن ندارد اما هنوز در تبریز و سطح استان آذربایجان شرقی از این نوع سایت تزریق واکسن خبری نیست.

البته برخی از سالمندانی که به دلیل کهنسالی و یا سایر بیماری‌ها امکان راه رفتن ندارد، پس از کسب اجازه و مطرح کردن وضعیت با پزشک مراکز بهداشت، در خودرو واکسینه می‌شوند و سایر افرادی که به تازگی جراحی کرده‌ و یا سایر مواردی که باعث شده به هیچ وجه امکان خروج از خانه را نداشته باشند نیز پس از طرح موضوع و ارائه مشخصات شخص، ماموران مرکز بهداشت به صورت یک اکیپ سیار در خانه، شخص را واکسینه می‌کنند.

روایاتی از افرادی که واکسن دریافت می‌کنند

اما برخی از بیمارانی هم هستند که حتی شده با عصا به مرکز بهداشت نزدیک خانه خود مراجعه می‌کنند تا واکسن دریافت کنند. در این میان، جعفر، مردی ۷۰ ساله یکی از این افراد است که مشکل شنوایی دارد و در هنگام صحبت کردن گوش‌هایش درد می‌گیرد. فرزند او اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کند، در نتیجه آقا مرتضی یکی از دوستان قدیمی فرزند جعفرآقا، او را برای دریافت واکسن تا مرکز بهداشت همراهی کرده است.

آقا مرتضی به ایسنا می‌گوید: جعفرآقا ۷۰ سال تمام است و تاچندی پیش از بیماری سرطان خون رنج می‌برد که خوشبختانه اکنون بهبود یافته است. او جزو گروه‌های پرخطر است، به همین دلیل باید واکسینه شود.

او در خصوص نظر خود در مورد واکسن کرونا، اظهار می‌کند: به واکسن کرونا اعتماد داریم و به همین دلیل است که امروز برای دریافت آن آمده‌ایم. چون این واکسن توسط افراد علمی و دانشمندان دنیا تایید شده و اکنون به تولید انبوه رسیده است، در نتیجه مشکلی برای عدم دریافت آن نمی‌بینم.

او می‌افزاید: در مورد مشخصات واکسن‌ها و عوارضی که ممکن است بروز دهد، کم و بیش آشنا هستیم، پزشکی هم در مرکز بهداشت مستقر هست که وضعیت جعفرآقا را با او در میان گذاشتیم. پزشک مواردی را در خصوص واکسیناسیون و سایر موارد توضیح دادند.

مرتضی می‌گوید: واکسیناسیون‌ مهم است و به خاطر همین یک عدد آمپول هست که زندگی میلیاردها انسان نجات می‌یابد. وقتی برای اولین بار، واکسن هپاتیت آمد هم بسیاری از افراد آن را قبول نداشتند اما بنده آن زمان اعتماد کردم و واکسن هپاتیت دریافت کردم که اکنون می‌بینیم تقریبا تمامی مردم نسبت به کارایی آن واقف هستند.

خواهری که در طول ۱.۵ سال گذشته از خانه خارج نشده است

در ادامه خانوم عباسی از کادر یکی از بیمارستان‌های تبریز نیز به مرکز بهداشت مراجعه کرده اما نه برای خود بلکه برای خواهر بزرگتر ۷۲ ساله‌ای که در طی مدت ۱.۵ سال گذشته، حتی یک بار هم از خانه خارج نشده است.

او به ایسنا می‌گوید: خواهرم از زمان شیوع کرونا یعنی در حدود ۱.۵ سال گذشته، همواره در خانه بوده و حتی یکبار هم از خانه خارج نشده است. اکنون بعد از این همه مدت، برای اولین بار است که خواهرم صرفا برای واکسینه شدن از خانه خارج شده و من توانستم او را از نزدیک ببینم.

او می‌افزاید: خیلی منتظر بودیم که نوبت خواهرم شود و بتواند واکسن دریافت کند. خودش هم می‌گفت که اگر واکسن بزنم، راحت می‌توانم بگردم و از خانه خارج شوم. امروز خیلی خوشحال هستیم. به امید این‌که بالاخره بتوانیم روزهای خوشی را در کنار هم داشته باشیم به اینجا آمده‌ایم.

عباسی با بیان این‌که خواهرش به دلیل مشکل قلبی و کلیوی جزو بیماران خاص است و واکسن سینوفارم دریافت کرده است، اظهار می‌کند: اکنون فقط آرزو داریم که تمام ملت ایران و دنیا واکسینه شوند و بتوانیم همگی در کنار همدیگر کرونا را شکست بدهیم.

او که خود واکسن دریافت کرده است، در خصوص تجربیات دریافت واکسن، می‌گوید: بنده واکسن استرازنکا را با وجود این‌که می‌گفتند عوارض دارد، در حدود یک ماه پیش دریافت کردم. با وجود این‌که می‌ترسیدیم اما می‌دانم که واکسن قابل اعتماد و تایید شده‌ای که در دست ما است مثل یک غریق نجات می‌ماند، بنا نیست صرفا به خاطر این‌که منتظر هستیم یک فرد خاصی برای نجات بیاید، دست غریق نجات را نگیریم، در این زمان تنها شانس زنده ماندن ما همین غریق نجات است و باید به آن اعتماد کنیم.

او ادامه می‌دهد: در اوایل زمان دریافت واکسن، پاره‌ای علائم مثل علائم خفیف سرماخوردگی که حتی در زمان دریافت آنفلوآنزا هم آن علائم را دیدیم، داشتم اما با یک استامینوفن حل شد و مورد خاصی نبود. اکنون نیز منتظر دریافت دوز دوم واکسن هستیم.

خواهر خانوم عباسی در تمام مدتی که بر روی صندلی نشسته، اشک چشمانش را تر کرده است. او به ایسنا می‌گوید: از زمانی که کرونا آمده، نگذاشتم کسی به خانه ما بیاید و خودم هم اصلا از خانه خارج نشدم چون زحمات کادر بیمارستان را می‌دیدم و راضی نمی‌شدم که باری بر روی دوش آن‌ها باشم.

دعاگوی کادر بیمارستان‌ها و بهداشت هستم

او می‌افزاید: الان خیلی خوشحال هستم که توانستند واکسن را پیدا کنند و من می‌توانم از این به بعد خارج از خانه راه بروم. همیشه دعاگوی کادر بیمارستان و بهداشت هستم و می‌گفتم که هر وقت آن‌ها راحت شوند، من هم بیرون خواهم رفت که الان خدا رو شکر پیدا شده است.

خانوم محمدی، هم جزو بیماران خاص است و مشکل قلبی، کلیوی و فشار خون بالا دارد و اکنون نیز به همراه پسرش آمده تا ببیند می‌تواند واکسن دریافت کند.

اگر واکسن کرونا نبود مرگ و میر بیشتر می‌شد

او به ایسنا می‌گوید: اگر این واکسن نبود، مرگ و میر بیشتر می‌شد از این رو اکنون بسیار خوشحال هستم که دانشمندان توانستند واکسن کرونا را پیدا کنند تا مردم را نجات دهند، از تمامی دانشمندان کشور و کسانی که در تهیه این واکسن کمک کردند هم تشکر می‌کنم.

شیوع وبا و واکسیناسیون مردم مشهد

او با بیان این‌که حتما توصیه می‌کنم که همه مردم واکسن کرونا را دریافت کنند و نترسند، اظهار می‌کند: من زمانی که ۱۵ ساله بودم برای دیدن خواهرم به مشهد سفر کرده بودم اما در آن موقع، بیماری "وبا" در شهر مشهد شیوع پیدا کرده بود که می‌گفتند از افغانستان آمده و هیچکس حق خروج از مشهد را ندارد، در نتیجه نتوانستم به تبریز برگردم.

محمدی می‌افزاید: شش ماه تمام در مشهد ماندم تا این‌که واکسن آمد و من توانستم به شهر خودم بازگردم. آن موقع کارت واکسیناسیون داده بودند. من از آن موقع اعتقاد بسیاری به واکسن دارم و اکنون هم خوشحال هستم که کشور خودمان هم در حال ساخت واکسن است و کمک می‌کنند تا مردم واکسینه شوند.

او هم‌چنین متذکر می‌شود: به همه می‌گوییم که اگر زمان واکسیناسیون آن‌ها رسیده، درنگ نکنند و هیچگونه استرس و اضطرابی نداشته باشند و به صورت داوطلبانه آن را دریافت کنند.

خانوم نوری نیز خواهر ۳۲ ساله‌اش را که بیماری خاص دارد و انسولین هم دریافت می‌کند را برای دریافت واکسن کرونا تا مرکز بهداشت همراهی کرده است.

او به ایسنا می‌گوید: خواهرم در طی مدت شیوع کرونا، شدیدا رعایت کرده و از خود مراقبت می‌کرد و حتی کرونا هم نگرفته است.

او تاکید می‌کند: امیدواریم واکسن آنقدر داشته باشیم که همگی بتوانیم آن را دریافت کنیم. همان طوری که یک زمانی بیماری آبله آمده بود و همه می‌ترسیدند اما واکسن زدیم و توانستیم نفس راحتبکشیم.

کسانی که شیوع بیماری‌های وبا و طاعون را دیده‌اند و واکسن زده‌اند، اهمیت واکسن را می‌دانند   

نوری با اشاره به برخی تبلیغات منفی در خصوص واکسناسیون کرونایی، اظهار می‌کند: قشر جوان و کسانی که بیماری‌های واگیردار گذشته را که مردم را درگیر کرده بود، ندیده‌اند، نسبت به واکسیناسیون شاید اعتماد چندانی نداشته باشند اما افراد کهنسالی که شیوع آبله، سرخک و یا طاعون را دیده‌اند، می‌دانند که واکسن زدن چقدر اهمیت دارد. در این راستا باید بزرگان خانواده بقیه را آگاه کنند.

او با اشاره به واکسینه شدن مادر و پدر شوهرش در هفته گذشته، می‌افزاید: فقط مادر شوهرم اندکی پس از دریافت واکسن فشار خونش بالا رفت اما اکنون وضعیت جسمانی‌ آن‌ها عالی است و هیچ مشکلی ندارند.

پاکبانی که برای دریافت دوز دوم مردد بود اما اکنون مطمئن است

آقای سلیمانی هم پاکبانی زحمتکشی است که اکنون برای دریافت دوز دوم واکسن خود به مرکز بهداشت مراجعه کرده و در گوشه‌ای نشسته و منتظر نوبت خود است. او به ایسنا می‌گوید: مرحله اول را حدود ۱.۵ ماه پیش دریافت کردم. در همان اوایل، اندکی حالم خراب شد و در نتیجه از دریافت مرحله دوم واکسن خودداری کردم اما بعد از مشاوره با پزشک، فهمیدم که این علائم طبیعی است و اکنون آمده‌ام تا دوز دوم را دریافت کنم.

او می‌افزاید: من نمی‌توانم بگویم که واکسیناسیون خوب است یا نه اما تا جایی که شنیدم از مرگ و میر کرونایی پیشگیری می‌کند که امیدواریم حال همه مردم تا حد مطلوب بهتر شود.

او با بیان این‌که تاکنون به کرونا مبتلا نشده و همواره تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده است، اظهار می‌کند: به نظر من، مردم واکسن بزنند بهتر است. برخی افراد شایعه می‌سازند که بعد از گذشت مدتی از دریافت واکسن، خودبه خود می‌میریم در حالی که از این نوع شایعات در جامعه زیاد است و نباید به آن‌ها گوش دهیم زیرا ما در خصوص موارد پزشکی اطلاعات چندانی نداریم و اگر این واکسن باعث مرگ می‌شود، پس چرا خود پزشکان هم دریافت می‌کنند.

به تبلیغات منفی گوش ندهیم

سلیمانی تاکید می‌کند: نباید به تبلیغات منفی گوش کرد بلکه‌ باید شنونده عاقل باشد و بداند که این رسانه چه می‌گوید و برداشت من از آن چیست.

فرایند واکسیناسیون کرونایی

دکتر ناصر ناصری، کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فرایند واکسیناسیون در سطح شهرستان تبریز، می‌گوید: بر اساس سند ملی واکسیناسیون که از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغ شده است، تزریق واکسن کرونا در مرحله اول به کادر بهداشت و درمان آغاز شد و تقریبا تاکنون به صورت ۱۰۰ درصدی توانستیم این گروه را پوشش دهیم.

او ادامه می‌دهد: متعاقب آن و در مرحله بعدی، شرایط گروه سنی برای واکسیناسیون اعلام شد. برای گروه سنی ۸۰ سال به بالا در تاریخ مقرر تا حدی که مراجعه کرده بودند، واکسن تزریق کردیم، سپس واکسیناسیون گروه سنی ۷۵-۸۰ و اکنون نیز واکسیناسیون گروه سنی ۷۰-۷۵ را آغاز کردیم.

او می‌افزاید: همزمان با این افراد، واکسیناسیون بیماران خاص نیز انجام می‌گیرد. بر اساس سند ملی، بیماران خاص شامل بیماران دیالیزی، سرطانی، تالاسمی ماژور، پیوند قلب و کبد، هموفیلی و ام اس می‌شوند که ‌لیست تعدادی از آن‌ها از سوی بیمارستان به ما معرفی شده و واکسیناسیون آن‌ها در بیمارستان امام رضا (ع) و سینا انجام گرفته است. اکنون هم‌چنین در محل مرکز بهداشت شهرستان تبریز یک سایت جداگانه برای این بیماران باز شده و هم‌چنان تزریق واکسن به این گروه ادامه دارد.

ناصری اظهار می‌کند: در سطح شهر تبریز، سه سایت تجمیعی نصف راه، ساری زمی، منبح و ۱۹ مرکز بهداشت و درمان فعال بوده و واکسن تزریق می‌کنند. در مراکز بهداشت روستایی نیز واکسن توزیع شده و مربیان ناظر مراکز بهداشت، واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

او با بیان این‌که واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم و استرازنکا در حال تزریق به بیماران هستند، می‌گوید: بعد از تزریق واکسن، یک کارت واکسن برای اشخاص صادر می‌شود که تاریخ تزریق بار اول و بار دوم بر روی آن، نوشته می‌شود. نکات مربوطه به عوارض احتمالی که ممکن است بعد از تزریق هر واکسنی دیده شود نیز توضیح داده می‌شود و یک برگه عوارض به اشخاص تحویل می‌دهیم تا اگر عوارضی دیده شد، در آن فرم بنویسند و به مرکز جامع سلامت تحویل دهند تا کمیته عوارض موارد مربوطه را بررسی کند.

هیچ گونه عوارض خاصی ندیدم

او ادامه می‌دهد: در طی مدت آغاز واکسیناسیون تاکنون هیچ گونه عوارض خاصی ندیدیم و فقط موارد معمولی چون تب و بدن درد گزارش شده است.

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت شهرستان تبریز با بیان این‌که پیش از تزریق واکسن، سوالات مشخصی از افراد پرسیده شده و اطلاعات در سامانه جامعه سیب ثبت می‌شود، می‌افزاید: بر این اساس اگر مشخص شود که فردی مبتلا به کرونا بوده و بستری شده باشد، حداقل باید تا سه ماه بعد از اتمام دوره قرنطینه، واکسن نزند و یا اگر بیمار سرپایی بوده، باید دوران قرنطینه را طی کرده و بعد از یک ماه واکسن تزریق کند.

او ادامه می‌دهد: توصیه می‌کنیم که حتما همه افراد واجد شرایط واکسن بزنند. هر واکسنی که در کشور استفاده می‌شود، مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و باید هر کس، هر واکسنی را که به دستش می‌رسد را تزریق کند، فقط برای بیماران خاص توصیه می‌شود که از نوع سینوفارم استفاده شود.

بر اساس گفته‌ی او، جمعیت بالای ۸۰ سال شهرستان بالغ بر ۲۴ هزار نفر، جمعیت بین ۷۵ تا ۸۰ ساله بالغ بر ۲۰ هزار نفر و جمعیت بین ۷۰ تا ۷۵ نیز بیش از ۳۵ هزار نفر است. در این راستا تمامی افراد بالای ۷۰ ساله شهرستان و حتی مهمانانی که به مراکز بهداشت تبریز مراجعه می‌کنند، قطعا واکسن دریافت می‌کنند و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی واکسن کرونا کروناویروس همه باهم علیه کرونا ویروس کرونا او ادامه می دهد دریافت می کنند شهرستان تبریز واکسن دریافت دریافت واکسن مراکز بهداشت خانه خارج او می افزاید بیماران خاص مرکز بهداشت واکسن کرونا برای دریافت تزریق واکسن اکنون نیز دریافت دوز بیماری ها گروه سنی دوز دوم بر روی ۸۰ سال ۷۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم

زهره سربازی برنده دومین دوره از جشنواره پژواک رادیویی درباره این جشنواره و حضورش در دوره سوم این رویداد به خبرنگار مهر بیان کرد: امسال هم با یک مستند رادیویی در جشنواره حضور دارم و از آنجایی که نزدیک به ۲ سال است که مادر هستم، امسال اثری را با عنوان «من یک مادر هستم» برای جشنواره پژواک آماده کردم که به مرحله نهایی هم راه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش برنامه های مستمر نیز مستند «این یک تجربه است» امتیاز بالای ۷۰ کسب کرده و به مرحله نهایی راه پیدا کرده است. این مستند مرهون پژوهش و قلم شهاب شهرزاد مجری باسابقه رادیو است.

سربازی درباره دلیل انتخاب مستند نسبت به دیگر قالب های برنامه سازی در رادیو تصریح کرد: برای من قالب مستند جذاب ترین قالب رادیویی است، تمام تلاشم این است که برای ساخت مستند از همه عناصر بهره ببرم. قدم به قدم در محیط قرار بگیرم، صداهای مختلف را ضبط کنم و از عنصر افکت و صدای شاهد به خوبی استفاده کنم تا مستند از جذابیت شنیداری برخوردار باشد.

این برنامه ساز جوان رادیو ایران با اشاره به اقبال مخاطب نسبت به مستندهای رادیویی ادامه داد: مستند صوتی گونه ای است که حتی برای عموم مردم هم بسیار جذاب است. وقتی تصویر حذف می شود، قدرت تخیل پروبال می گیرد و مخاطب قدم به قدم با مستند همراه می شود.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی ژانر مستند رادیویی برای مخاطب عنوان کرد که فقط کافی است مستند صوتی به عموم مردم هم معرفی شود تا بتوانند از فضای آن بهره بگیرند.

سربازی در پایان درباره حضورش در جشنواره پژواک رادیو گفت: سال گذشته چهار مستند به جشنواره ارسال کردم که در هفت بخش از جمله تهیه کنندگی، نویسندگی، صدابرداری و … نامزد دریافت جایزه شدند و در روز اختتامیه یکی از آثارم با نام «بازی» جایزه بخش اصلی را کسب کرد.

کد خبر 6080604 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت
  • واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در گنابادعلیه بیماری نیوکاسل
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد