Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور از سد رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگترین تامین کننده آب کشاورزی شهرستان دشتستان، شبکه آبیاری دالکی، ایستگاه پمپاژ نخلستان، ایستگاه پمپاژ حاج مهدی، پایلوت ۱۷۰ هکتاری اصلاح شیوه‌های آبیاری نخیلات دشتستان و شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: اکنون یک سد مخزنی (رئیسعلی دلواری)، ۴ سد انحرافی و ۴ ایستگاه پمپاژ، تاسیسات تامین و انحراف آب برای پوشش ۷ شبکه آبیاری و زهکشی استان بوشهر به وسعت بیش از ۳۲ هزار هکتار در استان وجود دارد.

علی محمدی افزود: بر اساس برآورد‌های موجود، بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نخل زیر پوشش این شبکه‌های آبیاری است و برای تامین حقابه کامل کشاورزی در شبکه‌های آبیاری استان بوشهر سالانه ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز است.

او ادامه داد: با توجه به کاهش بارش‌ها، تنها ۵۱ درصد از نیاز آبی شبکه‌های آبیاری استان بوشهر تامین می‌شود و راهکار‌هایی از جمله تکمیل سد‌های مخزنی دالکی و خاییز و اجرای طرح‌های بهبود در شبکه‌های آبیاری برای افزایش عملکرد مصرف در این حوزه در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر  عنوان کرد: بهره وری آبیاری در روش‌های غرقابی بسیار پایین است به طوری که هم اکنون برای تولید یک کیلوگرم خرما بیش از ۳۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و این در حالی است که میانگین تولید هر اصله نخل نیز به زیر ۳۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

محمدی بیان کرد: به همین منظور طرح اصلاح شیوه‌های آبیاری نخیلات دشتستان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است.

او افزود: در این طرح، تامین آب پایدار، انتقال آب و اجرای شبکه اصلی شامل خطوط درجه ۱ و ۲ بر عهده شرکت آب منطقه‌ای بوشهر است و اجرای شبکه‌های فرعی، اصلاح گونه‎های غیر اقتصادی، اصلاح نخیلات موجود و ایجاد تشکل‌های آب‌بَران از جمله وظایف جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: دو شبکه آبیاری سعدآباد با وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار و آبپخش-کُلُل به وسعت ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار به عنوان نمونه اجرای این طرح انتخاب شده‌اند که هم اکنون آبیاری در این دو شبکه به صورت کامل سنتی غرقابی و با عملکرد بسیار پایین انجام می‌گیرد.

محمدی عنوان کرد: مشارکت مردم و جلب حداکثر همکاری بهره برداران، عامل اصلی موفقیت طرح‌های مدیریت مشارکتی منابع آب است.

او ادامه داد: سد دالکی، سنگ بنای اصلی احیاء بیش از ۲ میلیون اصله نخل منطقه است که سابقه دیرینه کشاورزی بیش از ۳۰۰ سال را به همراه دارند.

 علی محمدی افزود: این طرح، بزرگ‌ترین طرح توسعه منابع آب و دومین طرح بزرگ عمرانی استان بوشهر است و با ۱۲هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به بهره برداری خواهد رسید.

او بیان کرد: فرازبند این سد با ارتفاع ۶۰ متر در مدت زمان ۹ ماه تکمیل شده و هم اکنون خاکبرداری بدنه اصلی سد و سرریز آن در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: این سازه با وجود در حال ساخت بودن، در سیلاب آذر پارسال موجب کنترل سیلاب شد و در نتیجه از بروز حوادث ناگواری جلوگیری کرد.

محمدی عنوان کرد: با توجه به توانمندی پیمانکار طرح (قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)) و تجهیز مناسب کارگاه از نظر زیرساخت‌ها، نیروی انسانی و تجهیزات، این آمادگی وجود دارد تا در صورت تامین اعتبار، همه‌ جبهه‌های کاری ممکن در این طرح فعال شود و آهنگ ساخت سد سرعت دوچندانی گیرد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور نیز گفت: با توجه به شرایط آبی کشور، آبیاری از روش‌های غرقابی باید به سوی آبیاری مدیریت شده حرکت کند.

مهرزاد احسانی افزود: طرح شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در خصوص اصلاح روش‌های آبیاری نخیلات دشتستان که منجر به کاهش دور آبیاری، جلوگیری از تنش آبی درختان و کاهش مصرف آب می‌‌شود، فکر خوبی است.

او ادامه داد: طرح‌های در دست اجرا باید مورد ارزیابی مستمر قرار گیرد تا نقاط قوت و ضعف آن برای طرح‌های آینده تبدیل به کتابچه راهنما شود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور گفت: اگر همکاری و مشارکت مردم در یک سطح وسیع انجام نشود، در روند ایجاد آبیاری تحت فشار اختلال ایجاد خواهد شد.

احسانی بیان کرد: به منظور دستیابی به نتایج بهتر از اجرای این طرح می‌بایست عملیات اجرایی به صورت منطقه‌ای و ناحیه بندی شده عمل کرد تا قدم‌ها را با اطمینان بیشتری برداشت.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سد دالکی سد رئیسعلی دلواری سدسازی کمبود آب نخلستان دشتستان شبکه های آبیاری استان بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدورسندتفکیکی برای دوهزارقطعه از اراضی طرح مسکن ملی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، حسینعلی کریمی با بیان اینکه تامین زمین مهمترین و نخستین اقدام در پیشبرد اهداف طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: به منظور تسهیل در امر اخذ پروانه ساختمانی نیز اخذ تسهیلات بانکی در اجرای این طرح مهم بعد از تامین زمین مورد نیاز با همکاری اداره کل ثبت اسناد استان و تهیه صورتجلسه تفکیکی نسبت به اخذ سند این اراضی اقدام کردند.
معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همواره تلاش همکاران ما بر این بود که اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن استان را علاوه بر اراضی در اختیار این اداره کل از محل شناسایی زمین‌های بلا استفاده و مازاد در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی و سایر موارد مورد امکان تامین کنند، افزود: اخذ سند برای ۱۸۰ هکتار از اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی استان بنام سازمان ملی زمین و مسکن و رفع تصرف حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی دولتی گامی ارزشمندی در تامین اراضی مورد نیاز این طرح ملی در استان بوده است.

دیگر خبرها

  • علت صدای انفجار در گناوه و بوشهر اعلام شد
  • منشاء صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر
  • شبکه آبیاری دشت قزوین پر آب شد 
  • اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در۶۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • چه فناوری‌های نوینی در صنعت کشاورزی به کار گرفته می‌شود؟
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • تامین شیر مدارس به ۴۰۰ میلیون پاکت نیاز دارد
  • پیشرفت فیزیکی ۷۸.۵ درصدی شبکه آبیاری و زهکشی البرز
  • صدورسندتفکیکی برای دوهزارقطعه از اراضی طرح مسکن ملی درسیستان وبلوچستان