Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر  از ثبت ملی «حمام  اسلام» بافت تاریخی شهرمشهد در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۳۳۶۹ خبر داد و گفت: این حمام در بافت تاریخی شهر مشهد، خیابان امام‌رضا(ع)، انتهای کوچه عباسقلی‌خان، کوچه محمدی‌ها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره تاریخچه و وجه تسمیه اثر اظهارکرد: این بنا در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده که اغلب توسط یهودی‌های این محل استفاده می‌شده و به حمام «جهودها» نیز گاهی معروف بوده  که بعد از انقلاب اسلامی به حمام اسلام تغییر نام پیدا کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص اثر تصریح کرد: به‌دلیل وجود نورگیرهای متعدد با هندسه مناسب در سقف‌های گنبدی شکل فضا در طول روز دارای نور بسیار خوبی است، طبق بررسی‌های انجام شده قوس‌های این بنا از نوع ۵ و۷ معمولی است، نمای این بنا بسیار ساده و فاقد هرگونه تزئینات است و بسیار متفاوت با پلان زیبا و عملکرد جالب این حمام است، نحوه ترکیب‌بندی ستون‌ها در بینه حمام و پوشش سقف از ویژگی‌های خاص این اثر است.

این حمام شامل دو بخش مردانه و زنانه بوده است

محمود طغرائی نیز درباره مشخصات این اثر تاریخی گفت: این حمام شامل دو بخش مردانه و زنانه بوده است.

مسئول دفترثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به هشتی اول و یا سر بینه بخش مردانه حمام که یک فضای مستطیل شکل با هشت ستون دایره‌ای به قطر ۶۰ سانتی متر است، ادامه داد: اطراف سربینه، سکوهایی برای نشستن وجود دارد و سقف آن گنبدی و به ارتفاع ۵ متر است و  ۸ ستون وسط آنجا ساخته شده است، در ضلع جنوب غربی سربینه ورودی به عرض یک متر وجود دارد که به میان در، که فضایی هشت ضلعی است می‌رسد.

وی افزود: از ضلع غربی میان در، یک ورودی به عرض یک متر به گرم‌خانه یا بینه حمام باز می‌شود؛ گرمخانه نیز فضایی هشت ضلعی با سقفی گنبدی شکل به ارتفاع ۷ متر است، گرمخانه دارای چهارسکو به عرض ۵.۳ متر و عمق ۶.۱ متر است که در حال حاضر دو عدد از آن‌ها تبدیل به دوش شده است.

طغرائی یادآورشد: کف این حمام سنتی به ‌دلیل این که زودتر گرم شود و هم‌چنین هدر نرفتن گرما دردل زمین فروبرده شده است.

گفتنی است هم اکنون این حمام بلااستفاده بوده که در صورت آمادگی مالکان آن و با مشارکت‌های رایگان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان امکان مرمت اثر و یا تبدیل آن به یک مجموعه گردشگری و فرهنگی ارزشمند امکان پذیر است.

حمام  اسلام به شماره ۳۳۳۶۹ و در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

عصر ایران ؛ فرزانه احمدی _ یک گروه از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از آثار تاریخی اصفهان بازدید کردند تا اثرات فرونشست را بر آن ببینند. یک شکاف بزرگ درست کف یکی از صحن‌های مسجد سید درست شده است که نسبت به دو سال قبل بیشتر پیش رفته است. شکاف ادامه پیدا کرده تا به جاهای دیگر مسجد هم برسد، به خصوص به سقف و دیوارها.

گزارش را اینجا ببینید

علاوه بر آن مسجد جامع عباسی و مسجد و بازار علیقلی آقا هم وضع بهتری ندارد. ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ بر سقف و دیوار مسجدها دیده می‌شود. فرونشست در اصفهان نامتقارن است یعنی دو طرف بنا به یک اندازه در زمین فرو نمی‌رود. به همین دلیل خطر فروریختن بیشتر می‌شود.

در بعضی جاها دیوار را  طوری درگیر کرده‌ که مجبور شده‌اند وصله پیله‌اش کنند. در مسجد جامع عباسی ستون‌ها چرخیده‌اند و این می‌تواند باعث شکاف در گنبد و ریزش بنا شود.

کارشناسان فعال در این حوزه می‌گویند می‌توان با نصب دستگاه میزان تغییر در آثار را اندازه گرفت اما گویا اداره میراث فرهنگی اصفهان در این حد هم با همراهی نداشته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر نمی‌توان جلوی برداشت بی‌رویه آب را گرفت، می‌توان ایجاد شکاف و ترک را در آثار تاریخی کنترل کرد،

اما گویا مسوولان میراث فرهنگی اصفهان در این زمینه آنطور که باید تلاش نکرده‌اند. اداره میراث فرهنگی اصفهان باید بیشتر از قبل به این آثار رسیدگی کند.

سوال این است که دیوارها و سقف‌ها تا کی می‌توانند سر پا بمانند؟ هیچ کس نمی‌تواند دقیق بگوید چقدر برای نجات این آثار  وقت هست؛ برای نجات این آثار و البته نجات اصفهان. هر چقدر آب بیشتری از چاه‌ها بکشند، عمق ترک‌ها بیشتر می‌شود و زندگی در این شهر خطرناک‌تر. باز و بسته شدن زاینده‌رود هم فقط کار را بدتر می‌کند. باید این رودخانه همیشه جریان داشته باشد و جلوی برداشت‌های اضافه از رودخانه و چاه‌ها گرفته شود.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: زاینده‌رود چند روزه به درد هیچ‌کس نمی‌خورد / همه ناراضی و معلوم نیست کی از این وضعیت راضیست (فیلم) مدیریت ناهماهنگ در زاینده‌رود/ ممکن است آبی که از دریای عمان می‌رسد به رودخانه نرود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی