Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:48:51 GMT

مسیر انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی بررسی شد

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۶۶۵۸

مسیر انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی بررسی شد

به گزارش ایرنا هشتمین نشست ستاد توسعه خاوران روز پنجشنبه ۲ دستور کار شامل "رفع موانع تولید از مسیر صنایع معدنی استان با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران" و "آخرین نتایج طرح انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی" داشت که با حضور تصویری مسوولان کشوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست با موضوع بررسی نحوه اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی که با حضور مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن کشور به عنوان مجری طرح انتقال آب خلیج فارس به استان همراه بود، اظهار داشت: هدف از این حضور، بحث و بررسی روند اجرای پروژه است تا با خرد جمعی در زمینه بهترین، سهل‌الوصول و ارزان‌ترین مسیر برای اجرای کار تصمیم‌گیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید ملانوری گفت: تاکنون ۴۵۰ کیلومتر خط انتقال آب تا خروجی استان یزد آماده‌سازی و اجرا شده است و ما در این جلسه به این جمع‌بندی می‌رسیم که پروژه از ورودی استان به چه شیوه و از چه مسیری اجرا شود تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

وی افزود: این طرح برای توسعه در حوزه‌های تولیدی، معادن و صنایع به کار برده می‌شود و حتی در جاهایی که نیاز است بهره‌مندی از آب شرب هم در دستور کار قرا می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت کم‌آبی استان گفت: طرح انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی، کار بزرگ و ارزشمندی است که از آن می‌توان به عنوان یک انقلاب در توسعه استان یاد کرد زیرا آب پیش نیاز همه طرح‌های توسعه‌ای است.

وی بیان کرد: با اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی که ۲۰ سال با خشکسالی مواجه است، یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه استان عملیاتی می‌شود.

ملانوری گفت: در حال حاضر یکی از برنامه‌های دولت بهره‌برداری بیشتر از معادن استان و ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی است لذا به آب برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای استان نیاز داریم و بدون تامین آب اجرای برنامه‌های توسعه‌ای امکانپذیر نیست.

وی اظهار داشت: با مصوبه دولت، خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های یزد، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در سال گذشته آغاز شد و با اجرای این طرح آب مورد نیاز ما در بخش صنایع و معادن و کشاورزی صنعتی تامین خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در ستاد توسعه خاوران نحوه اجرای طرح و اینکه طراحی و اجرای خط انتقال در استان به چه شکل انجام شود، مورد بررسی قرار گرفت تا با این اقدامی که توسط دولت انجام می‌شود، بیشترین بهره‌برداری را از سهم استان داشته باشیم.

وی گفت: نیازهای آبی براساس ظرفیت‌های معدنی و پیش‌بینی‌ها برای استقرار واحدهای معدنی و صنعتی استان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مجری طرح آبرسانی هم نحوه اجرا و کمیت و کیفیت آن را تشریح کرد.

ملانوری افزود: در نشست‌های بعدی تلاش می‌کنیم که این پروژه واقعی‌تر و تخصصی‌تر در استان دنبال شود و در مدت زمان معقولی اجرایی شود.

وی سهمیه استان خراسان جنوبی از خط انتقال آب خلیج فارس را ۶۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: با این سهمیه آب مورد نیاز صنایع و بخش صنعتی کشاورزی استان تامین خواهد شد تا زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان شود.

استاندار خراسان جنوبی از رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خواست سهمیه آب مورد نیاز صنایع و معادن شهرستان‌ها را با هماهنگی فرمانداران به صورت مجدد مورد بررسی قرار دهد تا در جلسه بعدی ستاد توسعه خاوران موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اطلاعات مورد نیاز برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی صنعتی استان را به ستاد توسعه خاوران ارسال کند.

ملانوری گفت: موضوع انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان و سپس خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز همچنان در دست پیگیری است و دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: ستاد توسعه خاوران طرح ابتکاری خراسان جنوبی است و این ستاد به دلیل اهمیت موضوع توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان و جذب سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شده است.

وی گفت تاکنون ستاد توسعه خاوران هشت جلسه در استان داشته است و این جلسات در شهرستان‌ها نیز تشکیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن کشور هم گفت: دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در فلات مرکزی و شرق کشور، رشد صنایع معدنی، اشتغالزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی از مهمترین دستاوردهای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان است.

محمدحسن اسدی افزود: افق اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به سمت کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده و افق نهایی طرح برای تامین آب ۱۴۲۵ است.

وی گفت: سهم خراسان جنوبی از محل اجرای این طرح ۶۰ میلیون متر مکعب بوده و مجموع آب انتقالی به سه استان شرقی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است.

اسدی بیان کرد: ۴۷ هزار میلیارد تومان برآورد اولیه اجرای این طرح است که شرکت‌های بزرگ صنایع و معادن تابعه و وابسته به وزارت صمت سرمایه‌گذاری آن را برعهده گرفتند.

وی گفت: در این طرح شرکت فولاد مبارکه ۲۰ درصد، گل گهر ۲۰ درصد، گوهر زمین ۱۵ درصد، شرکت ملی مس ۱۵ درصد، شرکت چادرملو ۱۵ درصد، فولاد خراسان ۱۰ درصد و آپال پارسیان سنگان پنج درصد و در مجموع همه با هم ۱۰۰ درصد سهام را برعهده دارند.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن افزود: بررسی‌های لازم برای نهایی کردن تامین آب صنعت استان خراسان جنوبی تا افق ۱۴۲۵ انجام شد و با اطلاعاتی که استان در اختیار ما خواهد گذاشت، مسیر نهایی پروژه را طراحی خواهیم کرد.

وی گفت: چون مسیرسازی ما در مشهد مشخص شده، مسیرسازی را از سمت مشهد به سمت جنوب استان شروع خواهیم کرد تا سرعت کار به صورت موازی در همه استان‌ها افزایش یابد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: نیاز آبی صنایع استان در سال گذشته، ۲۲ میلیون متر مکعب یعنی ۲ درصد آب مصرفی استان بوده که از این مقدار ۱۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت و هفت میلیون مترمکعب در بخش معدن مصرف شد.

عباس جرجانی افزود: مجموع آب مورد نیاز برای صنایع و معادن استان تا افق ۱۴۲۰، ۱۳۸ میلیون متر مکعب در سال است.

عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی ۲۴ اسفند ۹۹ همزمان با بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهوری آغاز شد.

در این آیین قطعه ۲ خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب خلیج‌ فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، عملیات اجرایی خط سه انتقال آب خلیج‌ فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان آغاز شد.

رییس جمهوری ضمن ابراز خرسندی از تحقق طرح بسیار عظیم انتقال آب به استان‌های شرقی و مرکزی کشور در دولت دوازدهم گفت: در ابتدای دولت زمانی که درباره این طرح، تحقیق و گفتگو می‌کردیم، برخی‌ها معتقد بودند که قابلیت اجرا ندارد اما خوشبختانه امروز شاهد اجرا و افتتاح آن هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: از سه فاز این خط، یک فاز در آبان ماه و دو فاز امروز افتتاح شد و آب به منطقه سیرجان، سرچشمه همچنین به منطقه اردکان یزد خواهد رسید، این خط از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی، مشهدالرضا و استان اصفهان و خط چهارم نیز از دریای عمان به سمت منطقه زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد که یک تحول بسیار عظیم است.

وی اظهار داشت: این طرح از طرح‌های بسیار بزرگ و جزو آرزوهای همه مردم و مسئولان از ابتدای انقلاب تاکنون بوده و امروز شاهد آن هستیم که ابتدا هر سه فاز آن افتتاح شد و در این مرحله عملیات اجرایی خط دوم و سوم و چهارم نیز آغاز شد.

رییس جمهوری گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم در اجرای طرح‌های آب و خاک نه جهش بلکه انقلابی بزرگ رخ داده است.

با سرمایه‌گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان، بخش‌هایی از طرح بزرگ انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به هفت استان واقع در فلات مرکزی و شرق کشور شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان محقق می‌شود.

برچسب‌ها طرح انتقال آب خلیج فارس وزارت صنعت معدن و تجارت کم آبی توسعه ایران توسعه اقتصادی خراسان جنوبی پروندهٔ خبری الگویی به نام ستاد توسعه خاوران انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح انتقال آب خلیج فارس وزارت صنعت معدن و تجارت کم آبی طرح انتقال آب خلیج فارس وزارت صنعت معدن و تجارت کم آبی توسعه ایران توسعه اقتصادی خراسان جنوبی اخبار کنکور خراسان جنوبی و خراسان رضوی خلیج فارس به خراسان جنوبی انتقال آب از خلیج فارس طرح انتقال آب خلیج فارس انتقال آب خلیج فارس استاندار خراسان جنوبی ستاد توسعه خاوران مورد بررسی قرار میلیون متر مکعب عملیات اجرایی صنایع و معادن دریای عمان فارس به استان سرمایه گذاری معدن و تجارت آب مورد نیاز رییس جمهوری بهره برداری خلیج فارس اجرای طرح تامین آب آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون بارش باران در شهرستان‌های تایباد و خواف موجب لغزندگی سطح این جاده‌ها شده است.   یوسف بنی اسدی افزود: همچنین امروز بارش باران مسیر گناباد-فردوس، جاده ارتباطی اصلی بین خراسان رضوی و خراسان جنوبی، را تحت تاثیر قرار داده بود، اما از ساعتی قبل بارش در این مسیر متوقف شده است.   وی گفت: براساس اعلام هواشناسی خراسان رضوی این بارش‌ها در روز‌های پایانی هفته شدت می‌گیرد که احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی در این مناطق دور از انتظار نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • جانمایی پرنده‌فروشان در فاز ۲ بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت
  • استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است
  • انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است
  • تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان
  • لغزندگی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی به علت بارش باران
  • انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود
  • آغاز ساخت خط انتقال آب به شهرستان بندرخمیر
  • رئیس هیات مدیره استقلال: انتقال مالکیت به هلدینگ خلیج فارس، اتفاقی عالی است
  • انتقال مالکیت استقلال به هلدینگ خلیج فارس، عالی است
  • بیشینه بارش‌ها در ۵ استان کشور/ خلیج فارس و دریای عمان مواج است