Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@14:40:38 GMT

افزایش تعداد بافندگان گیوه در زنجان به ۳ هزار نفر

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۷۷۰۶

افزایش تعداد بافندگان گیوه در زنجان به ۳ هزار نفر

الناز خدایی‌فرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی حمایت از هنرمندان صنایع دستی است.  

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: با حمایت‌های صورت گرفته تعداد بافندگان گیوه در استان زنجان به ۳ هزار نفر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: گیوه‌بافی در استان زنجان هرگز ارزش سنتی خود را از دست نداده است و امروز بسیاری از جوانان و بانوان مشتاق در روستاهای استان زنجان این حرفه را دنبال می‌کنند، به‌گونه‌ای که سالانه صدها نفر در استان گیوه‌بافی را آموزش می‌بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدایی‌فرد با بیان اینکه معاون صنایع‌دستی در قالب حمایت از فروش محصولات صنایع‌دستی، به بازاریابی این محصولات کمک می­‌کند، گفت: در سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی، هنرمندان این حوزه برای عبور از مشکل فروش تولیدات خود، فعالیت در بازارهای آنلاین و مجازی را در پیش گرفتند که شاهد رشد فروش در این حوزه بودیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان عنوان کرد: صنعتگران و هنرمندان فعال در رشته گیوه‌دوزی استان نیز در حوزه فروش مجازی موفق عمل کردند و در حال حاضر تعدادی از آن‌ها تولیدات خود را به سایر استان‌ها ارسال می‌کنند.

وی بیان کرد: تلاش کردیم که صنایع‌دستی را با توجه به نیاز روز و زیست‌بوم منطقه طراحی کنیم که خوشبختانه این امر با استقبال خوبی نه‌فقط در استان زنجان، بلکه در سایر شهر‌ها نیز مواجه شد.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: استان زنجان میراث فرهنگی آموزش جوانان صنایع دستی معاون اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان استان زنجان صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران

حسین ایزدی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت:استاد عباس نجفی، گنجینه زنده بشری و هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌ دستی در رشته آهنگری سنتی درگذشت.

او افزود: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.

ایزدی با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در جلنگری، گفت: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.

او، آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و افزود: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد

مرحوم عباس نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی در استان همدان
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شهربازی خراسان شمالی
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان