Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@10:47:17 GMT

موزه هنر‌های معاصر؛ بازیابی یک گنجینه

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۸۵۴۷

به خلاف سوء ظن‌ها و هراسی که گروه‌هایی از هنرمندان و فعالان فرهنگی برای از دست رفتن گنجینه آثار موزه هنر‌های معاصر یا حتی از بین رفتن خود موزه داشتند سیاست فرهنگی پس از انقلاب بر تداوم و حفظ کامل این موزه و مجموعه آثارش متمرکز شد و ارتباط گیری با دیگر موزه‌ها و به نمایش درآمدن بخش‌هایی از گنجینه آثار این موزه کاربری‌های متعددش تا به امروز را تداوم بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان- برای بسیاری ساختمان موزه هنر‌های معاصر تهران خود یکی از بنا‌های نمونه وار در معماری سده اخیر ایران قلمداد می‌شود. ترکیب سبک ساختمان سازی مدرن با اسلوب معماری سنت گرای ایرانی که امتزاج جوی آب و سبزه و درخت با بنایی که به بادگیری فانتزی می‌ماند را ممکن کرده خود کم اعجازی نیست.   هرچه هست اما پرواضح است سازندگان این موزه پشت گرم به درآمد‌های نفتی اواسط دهه پنجاه خورشیدی به فکر نمایاندن افقی نو از فضای شهری تهران بودند تا با نمایش مجموعه‌ای کمیاب از آثار هنری گرانقیمت دنیا در این موزه بدیع، راهی به سوی غربی کردن هر چه بیشتر پایتخت باز کنند. اما فرا رسیدن موسم انقلاب اسلامی و کنار رفتن برنامه‌های فرهنگی غربگرایانه از دستور کار مدیران انقلابی تازه وارد موزه هنر‌های معاصر را هم از زیر بار تکلیف سازمانی پیشین آزاد کرد.   فضای برساخته ناشی از انقلاب که با اراده‌ای برای فراروی از نگرش‌های غرب باورانه و موج انگیزه‌های هویت خواهانه همراه بود به نقش یابی جدیدی برای موزه هنر‌های معاصر دامن می‌زد. به خلاف سوء ظن‌ها و هراسی که گروه‌هایی از هنرمندان و فعالان فرهنگی برای از دست رفتن گنجینه آثار این موزه یا حتی از بین رفتن خود موزه داشتند سیاست فرهنگی پس از انقلاب بر تداوم و حفظ کامل این موزه و مجموعه آثارش متمرکز شد و علی رغم کم رونق ماندنش در برهه‌هایی از دهه‌های گذشته برگزاری نمایشگاه‌های متنوع و ارتباط گیری با دیگر موزه‌ها و به نمایش درآمدن بخش‌هایی از گنجینه آثار این موزه کاربری‌های متعددش تا به امروز را تداوم بخشیده است.

احسان آقایی مدیر فعلی وقتی در برابر این پرسش قرار می‌گیرد که چه چیزی به موزه هنر‌های معاصر خصوصیتی متمایز از دیگر موزه‌ها می‌بخشد به میزان می‌گوید: این موزه همانطور که از نام و عنوانش پیداست فعالیت هایش در حیطه هنر‌های معاصر متمرکز شده است. یعنی آن هنر‌هایی که متعلق به دوران مدرنیزم به بعد می‌شود. این موزه به آن دسته از هنر‌هایی که عموما در ردیف هنر‌های سنتی و باستانی مورد شناسایی قرار می‌گیرند کاری ندارد. این موزه به طور کلی با آن آثار هنری که جزو هنر‌های معاصر باشند و عموما هم جزو هنر‌های زیبا محسوب بشوند سر و کار دارد. حتی هنر‌های کاربردی هم چندان موضوع کار موزه هنر‌های معاصر به حساب نمی‌آید.   بیشتر بخوانید: ماجرای تغییر لوگوی موزه به کجا رسید؟

در چند سال اخیر موزه هنر‌های معاصر به علت عملیات مرمت از فعالیت بازمانده است. همزمانی این بازماندن از فعالیت و اقدام برای بازسازی با پیشامد بیماری کرونا مساله‌ای است که آقایی ان را اتفاقی می‌داند: عملیات مرمت موزه هنر‌های معاصر از سال نود و هشت و پیش از شیوع بیماری کرونا آغاز شد. این مساله را نباید فراموش کرد که موزه‌ها و ساختمان‌های موزه‌ای هر چند وقت یک بار نیازمند این هستند که مورد مرمت و نوسازی کلی قرار بگیرند. برای موزه هنر‌های معاصر هم همین شرایط وجود دارد.

رئیس موزه هنر‌های معاصر دلایلی برای تاخیر به وجود آمده در مرمت این موزه اقامه می‌کند تا بسته ماندن این موزه در سال‌های اخیر معنایی فراتر از کنار گذاشته شدنش از فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد: چند دلیل برای تاخیر در انجام عملیات مرمت این موزه وجود دارد. یکی از موارد به نحوه زمانبندی کار مرمت بر می‌گردد. وقتی چند ماه بعد از شروع پروژه مرمت با جهش عجیب و غریب قیمت‌های ارز مواجه شدیم آن اعتباری که برای پیشبرد این برنامه در نظر گرفته شده بود تقریبا به یک سوم ارزش خودش رسید. برای همین مجددا نیاز به تامین اعتبارات جدیدی برای این کار داشتیم. در کنار این بخش‌های دیگری هم به پروژه مرمت این موزه اضافه شد و همه این‌ها باعث شد تا طول دوره عملیات مرمت افزایش پیدا بکند و کار با کُندی پیش برود.

از زمان تاسیس این موزه نگرانی برای از بین رفتن یا تعرض به آثار گرانقیمتش بدگمانی‌هایی را به همراه داشته است. مدیر موزه، اما پرسش درباره تمهیدات امنیتی در نظر گرفته شده برای صیانت از آثار موجود در این موزه را فرو می‌گذارد: درباره تمهیدات امنیتی در موزه هنر‌های معاصر من نمی‌توانم اطلاعاتی را در اختیار شما بگذارم. این‌ها جزو مواردی است که ما اعلام نمی‌کنیم. ولی این نکته را باید متذکر بشوم این موزه از نظر رعایت جوانب امنیتی جزو امن‌ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود.

گشایش مجدد موزه هنر‌های معاصر در ماه‌های گذشته با حاشیه آفرینی‌هایی پیرامون اقدام برای تغییر هویت بصری و طراحی لوگوی جدید برای این موزه همراه بود که در نهایت غلبه همین حواشی موجب توقف این اقدامات شد. رئیس موزه، اما باز در پاسخ دادن میل به کم فروشی دارد: هر موزه‌ای نیاز به وجود یک هویت بصری دارد. درواقع هر نهادی نیازمند داشتن هویت بصری است. در موزه‌های بزرگ جهان هم شاهد هستیم برای این مساله دست به اقداماتی زده می‌شود. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری دنیا هم دارای هویت بصری هستند که از آن به عنوان یک برند برای خود بهره می‌برند. اما درباره تغییر هویت بصری موزه هنر‌های معاصر بنا به دلایلی این اقدام فعلا متوقف شده است. متاسفانه بسیاری از افرادی که در فضا‌های مجازی فعالیت دارند و از موضوع کار کاملا آگاه نیستند ابراز نظر‌های حاشیه سازی در رابطه با تغییر هویت بصری این موزه داشتند. در شرایط فعلی ما برای اینکه افراد بدانند اتفاق عجیب و غریبی قرار نیست رخ بدهد فعلا این پروژه را متوقف کرده ایم تا در شرایط مناسب دیگری کار را پی بگیریم.

انتهای پیام/ برچسب ها: موزه هنرهای معاصر آثار هنری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر آثار هنری موزه هنر های معاصر عملیات مرمت گنجینه آثار هویت بصری موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۸۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان