Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@07:27:35 GMT

ضربه کاری کرونا به صنایع دستی استان قم

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۹۵۸۷

ضربه کاری کرونا به صنایع دستی استان قم

علیرضا ارجمندی ،سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قم در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، گفت: استان قم دارای ۵۴۰۰ کارگاه صنایع دستی  در ۵۱ رشته فعال است که شرایط کرونایی، برخی از این کارگاه‌ها را با آسیب‌های جدی و از دست رفتن شغل کارگران مواجه کرد.

او  با بیان این که کارگاه های صنایع دستی استان در یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا دچار خسارت‌های مالی شده‌اند،ادامه داد:وزارت  میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از این کارگاه‌ها و حفظ و بقای آن‌ها سه نوع تسهیلات شامل وام روستایی ۱۶ میلیارد ریالی ،وام مشاغل‌خانگی ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات  ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریالی بنیاد برکت  را در نظر گرفت که به ۲۰ متقاضی در ۱۶ رشته اعطا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارجمندی گفت: با مذاکراتی که با بنیاد برکت داشتیم مقرر شد، تعداد بیشتری از متقاضیان صنایع دستی مورد حمایت این بنیاد قرار گیرند و تسهیلات بیشتری در اختیار آن‌ها شود.

سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به ضرورت حمایت از کارگاه‌های صنایع دستی استان گفت:  تسهیلات بنیاد برکت تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال و با کارمزد ۴ درصد به فعالان این عرصه پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: تسهیلات بنیاد برکت در جهت حمایت از مشاغل خانگی و با هدف ارتقای فعالیت‌های تولیدی در بخش صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی پرداخت می‌شود.

ارجمندی عنوان کرد: کارگاه‌های صنایع‌دستی متقاضی دریافت این تسهیلات، از سوی معاونت صنایع‌دستی استان معرفی و پس از ارزیابی و بررسی شرایط آن و طی مراحل قانونی تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند.

سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قم در پایان گفت: صنایع دستی قم علی رغم فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت همچنان نیازمند حمایت‌های دولتی است.

گفتنی است در استان قم  ۱۵ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

قم به لحاظ تنوع رشته‌های صنایع دستی ازاستان‌های منحصر به فرد ایران محسوب می‌شود؛ احمد کبیری استاد کاشی هفت رنگ، محمد میر قیصری استاد برجسته سفال و سرامیک، ابوالقاسم سعادتمند، استاد خرمهره سازی، رضا سر کار پور استاد عتیقه سازی، عباس قانعی فرد استاد انگشتر سازی و زیور آلات، زهرا عباسی استاد سوزن دوزی توانمند در ۱۱۲ نوع دوخت، محمد تقی کوه خضری استاد بی بدیل آینه کاری و  استاد حاجی محمدی استاد هنر منبت از هنرمندان شاخص صنایع دستی استان قم هستند.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی اعطای تسهیلات ویروس کرونا کرونا ویروس گردشگری و صنایع دستی صنایع دستی استان قم صنایع دستی میراث فرهنگی بنیاد برکت کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۹۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز

البرز- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به ثبت ۴۱ اثر از استان البرز در فهرست میراث ناملموس، همکاری مردم برای شناسایی و معرفی آیین‌ها و رسوم مناطق مختلف استان و ثبت آن‌ها را بسیار مؤثر و مهم عنوان کرد.
رحیم خاکی اظهار کرد: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به‌خصوص  در روستاهای شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آن‌ها پابرجا مانده است.
مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.
او افزود: اداره کل میراث‌ فرهنگی استان البرز با تلاشی مضاعف توانسته به حفظ و معرفی بسیاری از آیین‌ها و میراث ناملموس این استان کمک کند.  منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان