Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه ایرنا، «سعید رسولی» در گفت و گویی با اشاره به سفر چند روز اخیر هیات راه آهن ایران با ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: مسیر ریلی مرز جلفا که با وجود هفت میلیون تن ظرفیت جابجایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه‌ای متروکه شده بود، با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه فعال شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شاخه شرقی کریدور ریلی شمال - جنوب از مسیر سرخس - اینچه برون با کشورهای شمالی و آب‌های خلیج فارس ارتباط داریم و کریدور میانی هم، از طریق بندر امیرآباد و کاسپین بزودی به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی ادامه داد: در کریدور غرب خزر از آستارا به خاطر اجرا نشدن قطعه رشت - آستارا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد اما اتصال ریلی این مسیر برقرار است و قطارها از جمهوری آذربایجان وارد پایانه آستارا می‌شوند که امید است با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه آهن ایران به دریای سیاه از طریق جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد.

به گفته رسولی به دنبال مذاکره با رئیس راه آهن ارمنستان و توافقات حاصل شده، در سفر اخیر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه‌ای را مبادله کنند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای آغاز تبادل بار ریلی دست یابیم؛ در بخش ترانزیت ریلی نیز سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال‌های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در سال جاری جابجا کنیم.

مدیر عامل شرکت راه آهن ایران با بیان اینکه با ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی حمل بار متحول می‌شود، افزود: طبق مطالعات انجام شده، فقط با ساخت هزار و ۶۲ کیلومتر خطوط آنتنی و اتصال ۱۲۱ چشمه بار به ریل، می‌توان سالانه ۱۳۰ میلیون تن بار را که اکنون از طریق جاده حمل می‌شود، با استفاده از خطوط ارزان و ایمن ریل جابجا کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته باوجود شکست رکورد تاریخی حمل بار در کشور، ۵۰ میلیون تن بار با ریل جابجا شد، گفت: با توجه به واقعیت‌های موجود و ظرفیت‌های کشور، امسال به عنوان سال پایانی برنامه ششم و ۵ سال آینده یعنی تا پایان برنامه هفتم توسعه، حداقل ۱۰۰ میلیون تن از بار این چشمه‌های بار را جذب حمل و نقل ریلی خواهیم کرد که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده، کاهش مخاطرات جاده‌ای و آلودگی هوا دارد.

۲ سال هیچ واگن باری و مسافری وارد نکردیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو سال گذشته هیچ واگن باری و مسافری و انواع لکوموتیو و خودکشش از خارج کشور خریداری نشده است، افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل کشور تولید یا بازسازی شده است و برای تحقق حمل بار چشمه‌های بار شناسایی شده، طبق مطالعات موجود حداقل باید ۶۶ هزار واگن به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

رسولی از تقاضای بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ واگن توسط بخش خصوصی در حال حاضر خبر داد و گفت: با استفاده از منابع مالی موجود و ظرفیت‌های قانونی این تقاضاها دسته بندی شده و به کارخانجات واگن سازی سفارش داده می‌شود و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و منابع بانکی و کمک‌های دولتی تأمین مالی ساخت این واگن‌ها انجام شود که در این صورت، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور به وقوع پیوسته و این صنعت متحول می‌شود.

مدیرعامل راه آهن در ادامه بر لزوم ارتقای بهره وری ناوگان موجود و افزایش سرعت سیر قطارها و تعمیر ناوگان خراب موجود تاکید کرد و افزود: در سایه اعتماد و تکیه بر توان تولید کنندگان داخلی کشور، صنعت ریلی مسیر خودکفایی را به خوبی طی کرده و در ترمز قطارهای باری و محور قطار که روزگاری واردکننده بودیم اما امروز به صادرکننده تبدیل شده ایم.

وی یاداور شد: در تولید داخل باید فرآیندی شکل بگیرد که تولید برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد، به همین دلیل، شرکت راه آهن علاوه بر تامین نیازهای شبکه ریلی داخل کشور، به دنبال بازاریابی برای تولیدات این شرکت‌ها در کشورهای دیگر هم است.

برچسب‌ها روسیه جمهوری آذربایجان سعید رسولی ایران ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه جمهوری آذربایجان سعید رسولی روسیه جمهوری آذربایجان سعید رسولی ایران ارمنستان اخبار کنکور میلیون تن راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۹۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فعال انرژی ایران، زمینه‌ساز افزایش چشم‌گیر فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی شد

سیاست گذاری در راستای توسعه بازارها و تکمیل زنجیره ارزش محصولات طی دو الی سه سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است که اقدام مثبتی محسوب می شود. دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه دیپلماسی فعال انرژی در حوزه فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی انجام داده است. این روند به ما کمک کرد تا سودآوری بیشتری داشته باشیم. تلاش‌های وزارت نفت در این زمینه ثمربخش بود و درنهایت به عملکرد خوب کشور در زمینه فروش نفت در شرایط تحریم منجر شد.

طی سالیان گذشته همواره تحریم ها به عنوان ابزاری نامشروع در دست کشورهای زورگو بوده اند. کشورهای تحت تحریم راه های مختلفی برای مقابله با تحریم ها در پیش می گیرند. کشور ما نیز طی سال های گذشته به آزمایش راهکارهای مختلف پرداخت.

در ابتدا سیاستمداران در صدد برآمدند تا تحریم ها را لغو کنند. پس از تلاش های فراوان به این نتیجه رسیدیم که طرف مقابل سر سازگاری ندارد و نمی خواهد از تحریم ها کوتاه بیاید. در مرحله بعدی، به فکر دور زدن تحریم ها افتادیم. این روش نیز پاسخگو نبود. در نهایت دولت سیزدهم تصمیم گرفت به خنثی سازی تحریم ها بپردازد.

به منظور خنثی سازی تحریم ها، سیاست گذاری هایی لازم بود. یکی از مهم ترین سیاست هایی که به اجرا گذاشته شد، در پیش گرفتن یک دیپلماسی فعال انرژی بود. وزارت نفت با جدیت به دنبال رفع تنش ها با کشورهای همسایه برآمد و بستری برای فروش بیش از پیش نفت و گاز کشور به وجود آورد.

متقاعد کردن پاکستان به از سر گیری احداث خط لوله صلح، آغاز دوباره سوآپ گاز از ترکمنستان و حفظ عراق به عنوان مشتری گازی کشور بر اثر به اجرا گذاشتن دیپلماسی انرژی فعال در دولت سیزدهم به دست آمد.

پیگیری یک دیپلماسی انرژی فعال به منظور حل و فصل مشکلات با همسایگان

به زعم کارشناسان، فروش نفت و گاز در شرایط تحریم اقتضاهای خاص خودش را دارد. نظرات حمیدرضا شکوهی، کارشناس انرژی را در خصوص دیپلماسی فعال انرژی کشور در شرایط تحریم برای فروش نفت در ادامه می خوانید.

شکوهی با اشاره به این موضوع که پیگیری یک دیپلماسی انرژی فعال به منظور حل و فصل مشکلات با همسایگان و بهبود روابط مثبت ارزیابی می شود، تصریح کرد: در ارتباط با عراق دیپلماسی فعالی را به اجرا گذاشتیم و توانستیم به احیای روابط بپردازیم. به نحوی به بهبود روابط با این کشور اقدام کردیم که در نهایت صادرات گاز به این کشور را افزایش دادیم و بیشتر از قبل پیش بردیم. این نکته مثبتی است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما برای دریافت درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز با مشکل مواجه هستیم. در ارتباط با عراق تلاش کردیم که از طریق تهاتر عمل کنیم. در شرایط تحریم، روش درستی به حساب می آید. هر چقدر بتوانیم درآمدهای حاصل از فروش نفت را به صورت ارزی دریافت کنیم، به نفع کشور است. می توانیم به جای دلار، دینار دریافت کنیم.

لزوم به اجرا گذاشتن سیاست هایی در راستای توسعه زنجیره ارزش محصولات

این کارشناس انرژی توضیح داد: در حال حاضر، به صادرات مواد اولیه پتروشیمیایی می پردازیم. به اجرا گذاشتن سیاست هایی در راستای توسعه زنجیره ارزش این محصولات می تواند سودآوری بالایی را برایمان رقم بزند.

شکوهی گفت: سیاست گذاری در راستای توسعه بازارها و تکمیل زنجیره ارزش محصولات طی دو الی سه سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است که اقدام مثبتی محسوب می شود. دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه دیپلماسی فعال انرژی در حوزه فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی انجام داده است. این روند به ما کمک می کند که سودآوری بیشتری داشته باشیم. تلاش های وزارت نفت در این زمینه ثمربخش بود و در نهایت به عملکرد خوب کشور در زمینه فروش نفت و گاز در شرایط تحریم منجر شد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • اطلاعیه راه‌ آهن درباره عدم مجوز قطار افغانستان ترکیه خلاف واقع است
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • ۲ کشتارگاه دامی نیازی به حدفاصل با یکدیگر ندارند
  • مشکل واگن‌های وارداتی چینی سرانجام حل شد
  • ◄ واردات واگن های مترو از چین قطعی شد
  • اطلاعیه روابط عمومی راه آهن؛ هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی ایران نشده است
  • دیپلماسی فعال انرژی ایران، زمینه‌ساز افزایش چشم‌گیر فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی شد
  • فیلم/ تیمار و رهاسازی پرنده نادر غواص گلو سیاه در دریای خزر
  • توسعه بازار بین‌الملل دیپلماسی جدید شرکت ارتباطات زیرساخت