ماجرای ترس عدهای از مسئولین فرهنگی از میدان دادن به شاعران جوان
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۱۸۸۳
مدیر مؤسسه شهرستان ادب گفت: در دهههای گذشته عدهای از حضور شاعران جوان در شبهای شعر میترسیدند و فکر میکردند آنها نسبتی با انقلاب ندارند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ویژه برنامه «حسینیه معرفت» به صورت مجازی برگزار شد. در بخشی از این مراسم علی محمد مؤدب و محمدمهدی سیار به مناسبت 10 سالگی مؤسسه شهرستان ادب صحبت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مؤدب، مدیر این مؤسسه با اشاره به فعالیتهای این نهاد فرهنگی گفت: گام ابتدایی در تأسیس انتشارات شهرستان ادب، حلقهای از دوستیها بود که اصل آن در دانشگاه امام صادق شکل گرفته بود. با همکاری دوستانی مثل آقایان سیار و عرفانپور که خودشان هم از دانشجویان این دانشگاه بودند و بعضی از شاعران توانمند کشورمان موفق شدیم جریانی را شکل دهیم که امروز نتایج آن را میبینید. نکته مهمی که در این باره وجود داشت این بود که همه ما دغدغه مشترک و نسبت مشترکی با حرفهای اصلی انقلاب اسلامی داشتیم.
وی اضافه کرد: در جستوجوهای خود بعضاً میدیدیم نهادها و ارگانها پاسخگوی عالم روحی ما نیستند، هرچند که آنها هم به نوبه خود منشأ خیر بودند اما چیزی که ما میخواستیم نبود. بنابراین احساس نیاز کردیم که بیشتر در این زمینه فعال بشویم. در مجلهها و یا نهادهایی که مسئولیت داشتم، این حس نیاز بیشتر تقویت شد. برای مثال در مجله شعر که دبیر تحریریه آن بودم و یا مجله سوره که مدتی در آنجا حضور داشتم، همدیگر را پیدا کردیم و تیم ما بهتر شد. یا زمانی که در حوزه هنری تهران مسئول آفرینشهای ادبی بودم، به همراهی تیمی که اکنون در شهرستان ادب مشغول فعالیتاند خیلی از آسیبها و ضعفهای سیستم اداری متولی ادبی را شناختیم. وقتی در سال 1384 از حوزه هنری شهر تهران جدا میشدم، ایده شهرستان ادب در ذهنم شکل گرفت و در نهایت این توفیق را پیدا کردیم که در سال 1389 و 1390 مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب را با همراهی همین عزیزان شکل بدهیم.
مؤدب با اشاره به ابعاد فعالیتی این انتشارات گفت: شهرستان ادب فعالیت خود را در رشتههای شعر و داستان آغاز کرد. چون خودمان شاعر بودیم، تلاش کردیم با داستان شروع کنیم و گروه داستان ما زودتر آغاز به کار کرد. بعد هم گروه شعر وارد کار شد و در نهایت گروه سرود و موسیقی ما در چند سال اخیر شکل گرفت. اکنون در کنار این 3 گروه تولیداتی، گروه رسانه و نشر را هم داریم که به ما کمک میکنند.
او ضمن اشاره به فعالیت دوره شعر «آفتابگردانها» گفت: دورههای شعر ملی آفتابگردانها از جمله اتفاقات خوب و مثبتی بود که در شهرستان ادب شکل گرفت؛ در آن جوانان مستعد را از سراسر ایران شناسایی کرده و آنها را وارد عرصه ادبیات کردیم. به مدت یکسال خدمات نیمه متمرکز که ترکیبی از کلاس های حضوری و مجازی بود بهشان ارائه شد و دورههای مطالعاتی را در زمینه شعر و ادبیات پشت سر گذاشتند. در بخش داستان نیز «مدرسه رمان» را تأسیس کردیم. این مدرسه اولین تجربه نهادی برای تربیت رماننویس است. در چند سال اخیر نیز با احساس نیازی که میشد «مدرسه رمان کودک» را افتتاح کردیم که تاکنون 20-30 رمان کودک آماده چاپ دارد. انتشارات شهرستان ادب نیز با انتشار بیش از 220 کتاب حدوداً 100 جایزه ملی را برده است.
شهرستان ادب تنوع صدایی در شعر انقلاب اسلامی ایجاد کردنوسروده شاعر یزدی برای مظلومان از کابل تا غزه/ ای کودک آوارهی غزه، وطنت کو؛ ای دختر پاییزی کابل چمنت کوعلی محمد مؤدب در بخش دوم صحبتهای خود صحبتهای سیار را تکمیل کرد و گفت: با فاصله گرفتن از روزهای شور انقلاب اسلامی و کنار رفتن شاعران دهه اول انقلاب، شاعران جوانتری روی کار آمدند که در ظاهر احساس میشد رویکردهای تندتری دارند. همین مسئله موجب شده بود که مربیان احساس هراس کنند و فکر کنند که این شاعران نسبت زیادی با انقلاب اسلامی ندارند. جالب است بدانید که وقتی ما کارمان را آغاز کردیم خیلی از مربیان ادبی از هنرآموزها میترسیدند. دلیلش هم این بود که اشعار و تولیدات ادبی آنها را درک نکرده و احساس میکردند که این شاعر جوان در حال حمله است، در حالی که او در جستوجوی حقیقت و پرسشگری بود. به همین دلیل خیلی اجازه نمیدادند کار ادبی خلاق صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: خاطرم هست که برای برگزاری شب شعرها و دعوت از شاعران جوان نگران بودند که این شاعر جوان خوب است یا خیر؟ در حالی که همان شاعران امروز یکی از بهترین هنرمندان انقلاباند. حتی به یاد دارم که برای دعوت از شاعران مدتها صحبت میکردند که این فرد خوب است یا بد؛ این فضا باعث شده بود که جلوی رویش استعدادها گرفته شود. با تأسیس شهرستان ادب و میدان دادن به شاعران جوان، گفتوگوهای بسیار خوبی شکل گرفت، نگرانیها برطرف شد و لذت ادبی دوباره برگشت. امروز هم این خطر وجود دارد. اگر مدام نگران باشیم که اتفاقات بد رخ میدهد، نباید شاهد وقوع اتفاقات خوب باشیم.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شاعر شعر شاعر شعر انقلاب اسلامی شاعران جوان شهرستان ادب شکل گرفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۱۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ورود پارک علوم و فناوری به فیلمنامهنویسی
نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با حضور رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مدیران این رویداد و جمعی از مدیران، فیلمنامهنویسان و کارگردانهای مطرح کشور برگزار شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین ایمانیخوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مهدی سجادهچی رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، محمود اربابی نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه، هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامهنویسان، مهدی احمدی فیلمنامهنویس و تهیهکننده، حجتالاسلام حسین رحیمزاده عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین مدیران بخشهای مختلف در این نشست حضور داشتند و در مورد مسائل مختلف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و فرایند برگزاری این رویداد سینمایی، هماندیشی کردند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با تشریح نحوه شکلگیری این پارک و ضرورت و اهمیتِ اقتصادِ فرهنگ، گفت: رشتههای علوم انسانی و هنر ظرفیت بسیار بالایی در کمک به تمدن سازی و توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی به محل رجوع دستگاههای مرتبط و صنوف مختلف تبدیل شده ست.
ایمانی خوشخو با اشاره به نقش و اهمیت ایده و فیلمنامه در صنعت سینما، گفت: رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با شناسایی استعدادهای جدید و جوان و پرورش ایدهها تا رسیدن به فیلمنامه، به دنبال کمک به هنر - صنعت سینما است و انشاءالله این رویداد تا رسیدن به اهداف خود تداوم خواهد یافت.
مصوبات شورای هنر از زبان ایمانیخوشخو/سند سینما زودتر میرسددر ادامه نشست محمود اربابی گفت: رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی کار مهم و مبارکی است و در صورتی موفق خواهد شد که بتواند مراکزی همچون سازمان سینمایی، رسانه ملی، حوزه هنری و سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاورد تا آثار برگزیده این رویداد به تولید برسند و یا حداقل طرحهای برگزیده توسط آنها خریداری شود.
در ادامه این نشست پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به سوابق و اعتبار جهاد دانشگاهی، این سوابق را پشتیبان رویداد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد و آنرا دلگرمکننده خواند و تأکید کرد: تجربههای قبلی در مورد جشنوارههای فیلمنامهنویسی نشان میدهد همیشه در مرحله تولید آثار برتر، سرمایهگذاران حضور نداشته اند و کار به نتیجه نرسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد با وجود روحیه پیگیری و جدیتی که در مدیران جهاد دانشگاهی وجود دارد این رویداد بتواند مدیران سینمایی، سازمانها، افراد سرمایه گذار و صاحبان آثار برگزیده را کنار هم جمع کند تا آثار برگزیده به تولید برسند.
این فیلمساز مطرح کشور با اشاره به نگاه حاکم بر رسانه ملی، افزود: متاسفانه پژوهش و فیلمنامه ارزش چندانی در تلویزیون ندارد و این رسانه ملی تعامل و همکاری مطلوبی با سینما گران ندارد. امیدوارم پارک فناوریهای نرم بتواند مشارکت مدیران سینما و سایر سرمایه گذاران را جلب کند.
مهدی سجادهچی در ادامه این نشست سخن گفت. رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما با اشاره به تجربههای ناموفق قبلی در زمینه رویدادهای فیلمنامه نویسی، گفت: صرف وجود ایده لزوماً کافی نیست و ما باید همیشه به یک داستان قانعکننده و جذاب هم برسیم.
وی حلقه مفقوده این رویدادها را حضور و مشارکت جدی سرمایهگذارانی مثل فارابی، سازمان سینمایی، اوج و حوزه هنری و همچنین سرمایهگذاران حقیقی و بخش خصوص دانست و گفت: امروز دیگر ماموریتها و رویکردهای این سازمانها شفاف و مشخص است و این دستگاهها می توانند درست در راستا و چارچوب ماموریتشان بیایند و آثار برگزیده ای که با آنها همسو و هماهنگ است را تولید کرده و یا مورد حمایت قرار دهند.
در ادامه نشست مهدی احمدی فیلمنامهنویس و تهیهکننده سینما رویداد فیلمنامه نویسی را مهم خواند و گفت: چنین رویدادهایی میتوانند سینمای ایران را نجات بدهند به شرط اینکه سرمایهگذاران دولتی و خصوصی همراه آن باشند.
در ادامه هومان فاضل عضو هیئت مدیره کانون فیلمنامه نویسان سینما موفقیت رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی را مستلزم دائمی شدن دبیرخانه و تداوم آن دانست و گفت: اگر مخاطبان ببینند دورههای قبلی، به ثمر رسیده و آثاری به تولید رسیده، حتماً حضور و مشارکتشان روز به روز بیشتر خواهد شد.
حجتالاسلام حسین رحیمزاده نیز در این رویداد گفت این رویداد مسیر زایش، پرورش و گسترش ایدهها را هموار میکند و پیشنهاد داد: پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی بازار ایده تا تولید را در سینما شکل دهد.
این کارشناس فرهنگی و سینمایی با اشاره به مشکلات جوانان و هنرمندان حاضر در صنعت سینما، گفت: اگر چنین رویدادهایی بتوانند به این قشر کمک کنند آثار و برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.
در ابتدای این نشست نیز برزین ضرغامی مدیر برگزاری رویداد، سیدجلال چاوشیان دبیر هنری رویداد و بهزاد رشیدی مدیر روابط عمومی پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی هر یک گزارشهایی در مورد فعالیتهای دبیرخانه و فرایند ارزیابی آثار و نحوه برگزاری آن ارائه کردند.
انتهای پیام/