Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@20:07:54 GMT

تصاویر/چراغ کارگاه جاجیم بافی در آلاشت سوسو می زند

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۵۴۷۵

تصاویر/چراغ کارگاه جاجیم بافی در آلاشت سوسو می زند

شهر آلاشت واقع در سوادکوه استان مازندران به عنوان شهر ملی جاجیم شناخته می شود.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛جاجیم گونه‌ای زیرانداز دستباف و دو رویه است که از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه ای از این دو بافته می‌شود، دسته بافته هنرمندانه‌ای که از پارچه کلفت‌تر و شبیه به پِلاس و نازک‌تر از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاجیم‌بافی یکی از قدیمی ترین و کهن‌ترین صنایع دستی مردم مازندران است."جاجیم آلاشت" یکی از معروف‌ترین صنایع دستی البرزنشینان بوده است که نه تنها روزگاری از بلندای البرز به خانه‌هایی در دورترین نقاط جهان می‌رفت، بلکه با خود، فرهنگ و آداب و رسومی را زنده نگاه می‌داشت که امروز تقریباً اثری از آن باقی نمانده است.در جاجیم‌های آلاشت بیشتر از رنگهای مشکی، لاکی، سفید، سبز، قهوه‌ای و نارنجی استفاده کرده و رنگ غالب آنها قهوه‌ای و مشکی می‌باشد. طرح‌های این منطقه هم مانند بقیه مناطق راه و گل دار است و از نقوش مختلفی چون دسته گل، مهرخفته، … استفاده می‌کنند. که زنان آلاشت همچنان در حفظ صنایع دستی منطقه خود می‌کوشند و چراغ کارگاه آلاشت همچنان روشن و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۵۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره حمایت این معاوت از زنان شاغل در حوزه صنایع دستی گفت: صنایع دستی متولی خود را دارد برای اشتغال بانوان هم بحث تعاونی ها و هم مشاغل خانگی را داریم که تا جایی که بتوانیم هم در بحث تسهیلات هم در بحث مجوزها و بازارچه های فروش حمایتشان می کنیم اما متولیان خاص آنها باید اقدامات اساسی تر را انجام دهند در استان ها و اعتباراتی که برای آنها تصویب می کنیم یکی از مباحث بازارچه‌ها است که اقدامات ما در خصوص آنها برای سرپرستان خانوار و مشاغل خانگی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره درج نام مادران در کارت ملی گفت: در این خصوص مراحلی را پیش رفتیم ولی گفتند این کارت ها دارد منسوخ می شود و اصلا هیچ نامی نمی آید و فقط کد ملی روی کارت ها قرار است درج شود. گفتند اصلا در کارت‌های جدید نه نام پدر و نه نام مادر درج نمی‌شود و این مساله دیگر موضوعیت ندارد.

دیگر خبرها

  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • اجرای طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار
  • بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی
  • صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران
  • دیدار فرمانده قرار گاه منطقه‌ای جنوبشرق ارتش با جمعی از معلولان کرمان
  • اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی