Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقالات محوری درباره مختصات سیاست خارجی و منطقه ای ایران در گام دوم انقلاب اسلامی در ویژه نامه ماهنامه امنیت بین الملل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران با عنوان سیاست خارجی در گام دوم انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایسنا ، در مقاله مدیر مسئول این ماهنامه به قلم  عابد اکبری آمده است: سیاست خارجی مستقل به معنای آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان، مقاومت در مقابل نظام سلطه و استکبار جهانی، مبارزه و تبری از قدرت‌های بزرگ سلطه گر بویژه آمریکا و عدم وابستگی به آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد بسیار کمی از دولت‌ها وجود دارند که تمایل دارند سیاستی کاملاً مستقل از قدرت‌های بزرگ داشته باشند. مادامی که این استقلال با منافع و سیاست قدرت‌های بزرگ تضاد و برخورد نداشته باشد، ممکن است توسط قدرت‌های بزرگ به رسمیت شناخته شود. اما اگر سیاست استقلال یک دولت خلاف منافع یک قدرت بزرگ باشد، در آن صورت تنش میان آن قدرت بزرگ و دولت مستقل اجتناب‌ناپذیر است.

از مهمترین ابعاد سیاست خارجی مستقل ایران در بیانیه گام دوم را می‌توان توجه به اصولگرایی دانست. اصولگرایی از زمان پیروزی انقلاب تاکنون هویت جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و خارجی مبتنی بر یک سری اصول و ارزش‌های اسلامی- انقلابی بوده است. از جمله این اصول و ارزش‌ها که مقام معظم رهبری از آن به عنوان شعار انقلابی یاد می‌کنند، می‌توان به سلطه‌ناپذیری و مقاومت در مقابل نظام سلطه و استکبار به ویژه آمریکا، دفاع از مسلمانان و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان اشاره نمود. تلاش ایران در عرصه سیاست خارجی بر آن بوده است که این ارزش‌ها صرفاً در مقام نظر باقی نمانده و به عرصه عمل نیز درآید.

مقالات ویژه نامه اول سیاست خارجی گام دوم انقلاب اسلامی عبارتند از :دکتر عابد اکبری: سیاست خارجی مبتنی بر استقلال در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، دکتر محمدباقر خرمشاد: حکمرانی مطلوب در خوانش بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، دکتر حسین آجورلو: بایسته‌های سیاست‌ خارجی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دکتر طهمورث غلامی: توسعه درپرتو سیاست خارجی منطقه‌ای مطلوب در گام دوم انقلاب اسلامی، دکتر محمد جواد قهرمانی: ظهور شرق: دلالت‌ها و الزامات سیاست خارجی مطلوب در گام دوم انقلاب اسلامی و دکتر هرمز جعفری: از نگاه به شرق تا مشارکت راهبردی با شرق در سیاست خارجی در گام دوم انقلاب اسلامی

گفتنی است خلاصه مقالات این ماهنامه از طریق سایت موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران و اصل مقالات به شکل فیزیکی از  طریق فروشگاه این موسسه و همچنین فایل الکترونیک کامل آن از طریق سایت مگیران در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گام دوم انقلاب سیاست خارجی گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم قدرت های بزرگ سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو جهاد اسلامی: حمله ایران سیاست اسرائیل را برهم زد

به گزارش قدس آنلاین، «علی ابوشاهین» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهارتی گفت که پاسخ ایران گامی بسیار مهم برای شکست و برهم زدن سیاست اسرائیل بود.

وی در گفت‌وگو با فلسطین‌الیوم خاطرنشان کرد: ملت فلسطین از همه طرف‌هایی که از آن حمایت کردند، چه در سطح موضع کلامی و چه در سطح دخالت مستقیم نظامی تقدیر و تشکر می‌کند.

ابوشاهین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در مساله مذاکرات تبادل‌اسرا طفره می‌روند اما مواضع و مطالبات مقاومت ثابت خواهد ماند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • عضو جهاد اسلامی: حمله ایران سیاست اسرائیل را برهم زد
  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری
  • امیرعبداللهیان: ریشه بحران در منطقه به جنگ غزه بر می‌گردد
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • پیام‌ تبریک فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان