Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اهمیت صنعت چرم در کرمانشاه، نیاز است که مشکلاتی که این‌ صنعت با آن روبروست رفع شود و راه برای تولید کنندگان و فعالان این حوزه هموار تر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، صنایع دستی یکی از ثروت ساز ترین تولیداتی است که اگر به صورت ویژه به آن توجه شود، قطعا می تواند کمک زیادی به اقتصاد کشور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان کرمانشاه به واسطه فرهنگ غنی و سابقه طولانی در تولید صنایع دستی یکی از قطب های تولید صنایع دستی می تواند باشد.

تنوع صنایع دستی کرمانشاه بسیار زیاد است. یکی از این تولیدات، تولیدات چرمی است که در کرمانشاه از گذشته تاکنون رواج داشته است.

با توجه به اهمیت صنعت چرم در کرمانشاه، نیاز است که مشکلاتی که این‌ صنعت با آن روبروست رفع شود و راه برای تولید کنندگان و فعالان این حوزه هموار تر شود.

 باید حتما نمایشگاه صنایع دستی برپا شود تا فروش آن رونق داشته باشد

احسان مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: صنعت چرم از هنرهای صنایع دستی و هنر و صنعتی تلفیقی است.

این فعال صنعت چرم در کرمانشاه افزود: مبحث بازار فروش صنایع دستی با برپایی نمایشگاه‌ آمیخته است بنابراین باید حتماً نمایشگاه صنایع دستی برپا شود تا فروش آن رونق داشته باشد.

مرادی گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا بازار کساد است و فعالین صنعت چرم در فضای مجازی فعالیت می‌کنند بنابراین فروش بیشتر از این طریق انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام تابستان اگر نمایشگاه های صنایع دستی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در پارک و فضای باز  برگزار شود بازار فروش صنایع دستی بهتر خواهد شد.

این فعال صنعت چرم تصریح کرد: اگرچه مسئولان جدید دلسوز هستند اما کار بلد نیستند   مسئولان قبلی فعال تر بودند.

مرادی گفت: هر چند شیوع کرونا سبب تعطیل نمایشگاه های صنایع دستی شده اما از راه‌های دیگر هم می توان اقدام کرد.

وی افزود: مسئولان با افراد قدیمی جلسات برگزاری نمی‌کنند و از آنها مشاوره نمی گیرند وگرنه در همین شرایط هم می توان کارهایی انجام داد.

متاسفانه گاهی به صنایع دستی با نگاه تزیینی یا به عنوان کالای دوم نگریسته می شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت:

حسین ویسی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: با توجه به اینکه صنایع دستی در استان کرمانشاه رو به رشد است نسبت به گذشته با استقبال بیشتری از سوی مردم قرار گرفته که حاکی از توجه مردم به صنایع دستی و هنر های سنتی است.

وی افزود: توجه مردم به صنایع دستی و هنر های ستتی سبب شده که اشتغال مولد و پایدار ایجاد شود.

ویسی گفت: تقاضا محوری سبب افزایش تنوع در تولیدات صنعت چرم شده است.

وی عنوان کرد: در صنعت چرم شرایطی فراهم شده که فعالین می توانند نوآوری و خلاقیت به خرج دهند بنابراین آینده خوبی در زمینه سراجی سنتی وجود دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: موقعیت این رشته با توجه به استقبال و بازار فروش رو به رشد است.

ویسی تصریح کرد: امیدواریم در آینده با بهره گیری از شرایط فروش الکترونیک و بازارهایی در سطح منطقه و کشورهای همجوار نسبت به صادرات محصولات صنایع‌دستی اقدام شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ صنعتگر در زمینه سراجی سنتی در استان کرمانشاه به صورت کارگاهی و انفرادی فعالیت دارند.

ویسی خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع تولیدات و کاربردی بودن بخشی از تولیدات در زندگی، استقبال مردم از این صنعت خوب است و اگر این استقبال انجام نمی شد شاهد رشد تدریجی این صنعت نبودیم.

ویسی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور استقبال خوبی از عرصه صنعت چرم و چند رشته سراجی سنتی انجام می شود.

وی با بیان اینکه تولیدات چرم بر اساس خواست و سلیقه مشتری انجام می شود، عنوان کرد: چرم در تولید کیف های زنانه و مردانه، کمربند بیشترین کاربرد را دارد و در تلفیق با محصولات مرتبط با خودرو و متعلقات تلفن همراه مورد استقبال است.

ویسی گفت: متاسفانه گاهی به صنایع دستی با نگاه تزیینی یا به عنوان کالای دوم نگریسته می شود اما اینگونه نیست حتی در گذشته های دور همه مردم از صنایع دستی که البته بر اساس نیازهایشان طراحی و ساخته  می‌شد، استفاده می کردند.

وی افزود: امروزه صنایع دستی دارای مشکلاتی در بخش‌های مختلف است و باید تولیدات به سیستم زندگی مردم و متناسب با شرایط روز انجام و شناختی دو سویه میان مشتری و تولید کننده ایجاد شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با شیوع کرونا برپایی نمایشگاه ها به تأخیر افتاد.

ویسی خاطرنشان کرد: مشکلات در بخش صنایع دستی فراوان است اما عمده مشکلات فعالین این عرصه مسائل بیمه ای است که با توجه به‌ داشتن بار مالی برای دولت بسیار محدود است.

وی عنوان کرد: یکی از دستگاه های اجرایی متولی اشتغال حوزه معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی است پس باید به تناسب آن انتظارات امکانات و خدماتی از قبیل پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

ویسی خواستار ارتقا شرایط آموزش از نظر فنی شد و گفت: صنایع دستی نیازمند حمایت است زیرا اگر مردم از آن استقبال نکنند یا صنایع‌دستی به فراموشی سپرده می‌شود یا به حداقل تولید خواهد رسید.

وی عنوان کرد: به دنبال تکمیل زنجیره ارزش در صنایع دستی هستیم زیرا یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد کم بودن زنجیره ارزش این صنعت در استان  است، به طور مثال مواد اولیه از استان‌های دیگر تامین می شود که سبب افزایش قیمت تمام شده محصول و تحمیل هزینه های اضافی می شود و ممکن است چندان به رضایتمندی مشتری منتهی نشود.

ویسی خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش بسیار مهم است زیرا صنعتگر باید به سهولت به مواد اولیه دسترسی داشته باشد، بازار فروش تامین و تسهیلات ارزان قیمت هم پرداخت شود.

وی افزود: صدا و سیما و رسانه‌های محلی کمک کنند تا مردم از محصولات صنایع دستی در فضای مجازی استقبال کنند.

ویسی خاطرنشان کرد: در ساخت محصولات صنایع دستی از مواد طبیعی استفاده می شود، ساخته دست بشر است و از آلودگی‌ها و عوارض زیست محیطی برای بشر به دور است.

وی با بیان اینکه استقبال مردم از صنایع دستی سبب می شود مشکلات این عرصه کاهش یابد، افزود: مردم صنایع دستی را در زندگی روزمره خود به کار گیرند تا اشتغال پایدار مولد ایجاد شود.

به گزارش مرصاد، با توجه به اینکه شعار امسال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" مشخص شده است و در آن به پشتیبانی و مانع زدایی تاکید شده است، صنایع دستی به عنوان یکی از تولیدات ثروت ساز نیازمند توجه بیشتری است.

مسئولین مربوطه علاوه بر فرهنگ سازی و تبلیغات برای استفاده جامعه از صنایع دستی، بایستی به رفع موانع تولید در این حوزه بپردازند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کرمانشاه صنایع دستی صنایع دستی میراث فرهنگی صنایع دستی صنعت چرم بازار فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۱۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک با حضور نزدیک به 40 نفر از هنرمندان این حوزه و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در شهرهای سمنان و شاهرود برگزار شد.

در این دوره آموزش تخصصی هنرمندان سفال و سرامیک استان با طراحی بدنه سفال، رفع معایب لعاب، اصلاح و بهینه‌سازی گل و اصلاح کوره و حرارت دهی آشنا شدند.

اولین روز از این دوره آموزشی، با حضور 20 هنرمند سفال و سرامیک شهرستان‌های سمنان، گرمسار، سرخه و مهدی‌شهر، در سمنان و دومین روز آن با حضور 20 هنرمند دیگر از شهرستان‌های شاهرود، دامغان و میامی، در شهرستان شاهرود برگزار شد.

این دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان باهدف افزایش سطح دانش فنی و هنری هنرمندان صنایع‌دستی و ارتقاء صنایع‌دستی استان با همکاری جهاد دانشگاهی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898726

دیگر خبرها

  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان