Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@07:35:43 GMT

جابه‌جایی بیش از ۶۲۱ هزار تن کالا در استان اردبیل

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۱۵۲۱

جابه‌جایی بیش از ۶۲۱ هزار تن کالا در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وحید میرمحمدی ظهر امروز در بازدید از شرکت‌های حمل‌ونقل شهرستان پارس‌آباد اظهار کرد: ۶۲۱ هزار و ۶۰۴ تن کالا در ۲ ماه گذشته در استان اردبیل جابه‌جا شد که بیشترین کالای استان از شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، نمین و بیله‌سوار جابه‌جا شده‌اند و در مدت یاد شده ۴۶ هزار برگ بارنامه صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی محصولات کشاورزی، سیمان، آب معدنی، انواع چوب و سوخت را عمده کالاهای جابه‌جا شده استان در مدت یاد شده دانست و افزود: حمل کالا و مایحتاج عمومی مردم اولویت اصلی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل است.

فعالیت بیش از ۱۱ هزار راننده در استان اردبیل

رئیس اداره حمل‌ونقل کالای راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از فعالیت ۸۷ شرکت حمل‌و نقل کالا با ۱۲ هزار و ۹۳۳ دستگاه ناوگان باری در استان خبر داد و تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۷۸۴ راننده پرتلاش در بخش حمل‌ونقل کالای استان فعالیت می‌کنند.

میرمحمدی گفت: در قالب کمیسیون ماده ۱۲ نظارت ویژه بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل انجام می‌شود و مردم، رانندگان و صاحبان کالا می‌توانند هرگونه شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ جهت رسیدگی به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل اطلاع دهند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا بیان کرد:کلیه اقدامات لازم و پروتکل‌های بهداشتی به شرکت‌های حمل‌ونقل ابلاغ شده و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز رعایت می‌شود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: جابه جایی کالا استان اردبیل حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۱۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد حمل ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده

تین نیوز

با وجود تاکید بر رشد حمل و نقل ریلی که حتی در برنامه های توسعه نیز به آن اشاره شده، سهم حمل بار ریلی در این سال ها کاهش یافته و در ۱۴۰۲، این عدد به ۱۱ درصد رسیده که با هدف ۳۰ درصدی در برنامه ششم توسعه، همچنان فاصله زیادی دارد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حمل و نقل ریلی علاوه بر مزایای فراوان در سطح ملی مانند ایمنی، توان حمل انبوه و ارزان، کاهش مصرف سوخت و کاهش خسارات زیست محیطی، دارای ارزش راهبردی برای کشور است و می تواند از ابعاد سیاسی و امنیتی برای کشور ایجاد قدرت کرده و مزیت رقابتی در عرصه بین المللی ایجاد کند. این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس هم در گزارش های خود می گوید که سهم حمل ونقل ریلی از حمل ونقل کشور اندک است. 

براساس بند «ب» ماده (۵۷) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باید سهم حمل و نقل ریلی از جابه جایی بار در کشور حداقل به ۳۰ درصد در پایان برنامه می رسید؛ اما نتایج بررسی ها نشان می دهد که فاصله قابل توجهی میان وضع موجود و هدف گذاری ۳۰ درصدی وجود دارد؛ به طوری که بر مبنای محاسبه سهم از حمل ونقل زمینی و مبتنی بر شاخص تن – کیلومتر بار حمل شده، سهم شیوه ریلی از حمل بار زمینی کشور در پایان سال ۱۴۰۰ براساس آمار اعلام شده، ۱۱.۲ درصد بوده است و نسبت به سال شروع برنامه ۱۱.۷ درصد افت نیز داشته است.

در عین حال به گفته کارشناسان حوزه حمل ونقل ریلی، در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و حتی ابتدای ۱۴۰۲ سهم حمل بار ریلی کاهش یافت؛ سهم حمل ونقل ترانزیت ریلی از حمل بار ترانزیت زمینی (ریلی و جاده ای) در سال ۱۴۰۰، ۱۷.۳ درصد بوده که به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

درواقع به گفته امین ترفع -مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی- با وجود رشد ۴۱ درصدی ترانزیت نفتی و غیرنفتی در کشور در سال ۱۴۰۲، بیشترین سهم ترانزیت بر دوش حمل ونقل جاده ای است و سهم ریلی از مجموع ۱۲.۵ تن در ۱۴۰۲، حدود ۱.۴ میلیون تن است که ۱۱ درصد را شامل می شود.

این آمار در حالی است که در سال ۱۴۰۲، اخبار متعددی از تامین لکوموتیو و واگن باری منتشر شده و حتی اینطور عنوان شد که شرکت های داخلی در تولید واگن های باری خودکفا شدند و حتی در این سال ها رکورد تولید واگن باری شکسته است؛ با وجود این طبق آماری که منتشر شده، در سال ۱۴۰۲، متوسط بهره وری ماهیانه واگن های باری نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است.

سبحان نظری -دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی- پیش از این گفته بود یکی از مشکلات حوزه ریلی کشور این است که باوجود تاکید قوانین و اسناد بالادستی بر لزوم خروج شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از حوزه تصدی گری، هنوز مالکیت ۷۰ درصد از ناوگان لکوموتیو باری کشور و تمامی لکوموتیوهای مسافری و مانوری و مهم تر از آن، اختیار مدیریت بهره برداری و سیر و حرکت در شبکه که امری دانش بنیان و نیازمند دانش روز است، در اختیار این شرکت دولتی قرار دارد.

براساس برآوردی از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تحقق هدف حمل ۳۰ درصد بار زمینی (مجموع ریل و جاده) توسط ریل در سال ۱۴۰۵ و با پیش بینی رسیدن مجموع حمل بار زمینی به رقم ۳۶۹ میلیارد تن - کیلومتر در آن سال، عملکرد بخش ریلی باید به رقم ۱۱۱ میلیارد تن – کیلومتر (یعنی بیش از سه برابر رقم سال ۱۳۹۹) یا به عبارتی، با فرض ثابت ماندن متوسط مسافت حمل بار ریلی، به ۱۵۶ میلیون تن برسد.

البته طبق پیش نویس لایحه برنامه هفتم توسعه، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی اداره ترافیک و زیرساخت شبکه ریلی کشور موظف شده تا پایان سال دوم برنامه هفتم توسعه، کلیه واگن ها و لوکوموتیوهای تحت اختیار خود را به بخش غیردولتی واگذار کند. باید دید در سال ۱۴۰۳، این روند چگونه دنبال می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جابه‌جایی ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر نوروزی از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا نهم فروردین
  • ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون مسافر نوروزی با ناوگان حمل ونقل عمومی
  • جابه‌جایی بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از مازندران به سایر نقاط کشور
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور
  • جابجایی بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از مازندران
  • ارزیابی کالا و خدمات در اردبیل زیر ذره‌بین کارشناسان اداره کل استاندارد
  • عملکرد حمل ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده
  • جابه جایی ۶۷ هزار مسافر از ابتدای طرح نوروزی ۱۴۰۳ در همدان
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با اتوبوس‌های برون‌شهری