Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@08:20:52 GMT

واشنگتن: درباره احیای برجام پیشرفت داشتیم

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۳۸۶۶

واشنگتن: درباره احیای برجام پیشرفت داشتیم

به گزارش تابناک، طبق گزارش روز شنبه (امروز) لورا روزن، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به نام او اشاره‌ای نشده است، در جمع تعدادی از خبرنکاران آمریکایی درباره وضعیت رایزنی‌ها در وین برای احیای برجام اظهارنظر کرده است.

 این مقام آمریکایی گفت: «ما میزانی از پیشرفت (در زمینه احیای کامل برجام از سوی ایران و آمریکا) داشتیم، اما شفاف سازی به معنای (رسیدن به) اتفاق نظر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز اختلاف نظر‌هایی وجود دارد ... برخی از این اختلاف نظرها، مسائل مهمی هستند».

به گفته مقام ارشد وزارت خارجه واشنگتن، بعد از دومین دور رایزنی‌ها در وین آمریکا و ایران اکنون بهتر می‌دانند که برای پایبندی کامل به برجام چه کاری باید انجام دهند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین مفید و منظم بوده است، افزود: «البته هنوز بسیاری از اختلافات وجود دارد که باید بر آن‌ها فائق آمد. ما هنوز به جمع بندی (و پایان راه) نزدیک نیستیم».

به گفته او، هیات آمریکایی حاضر در رایزنی‌های وین از طریق واسطه‌ها (هیات‌های اروپایی و غیر اروپایی عضو برجام) درباره «تعدادی از انواع موارد تحریم‌هایی که ما (واشنگتن) باید به منظور برگشت به پایبندی رفع کنیم و تحریم‌هایی که نیازی به رفع آن‌ها نیست» به هیات ایرانی اطلاع داده‌ایم.

از نظر این مقام واشنگتن، پیچیده‌ترین بخش، مربوط به سومین طبقه بندی تحریم‌های اعمالی دولت دونالد ترامپ علیه ایران است چرا که هنوز نیاز است مشخص شود آیا این تحریم‌ها به طور قانونی اعمال شدند یا بلکه عامدانه اعمال شدند تا در برابر تلاش دولت بعدی (دولت بایدن) برای بازگشت به برجام موانع ایجاد کند.

این مقام ناشناس آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «درباره ترتیب زمانی (انجام تعهدات آمریکا در زمینه برداشتن تحریم‌ها و بازگرداندن اقدامات جبرانی ایران) صحبت زیادی نشد چرا که ما هنوز در فرایند توصیف و ترسیم جزئیات اقدامات لازم توسط هر دو طرف هستیم».

اظهارات این مقام ناشناس واشنگتن در شرایطی مطرح شده که دور بعدی رایزنی‌ها در وین برای صحبت درباره برجام قرار است روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.

صحبت‌های تازه این مقام وزارت خارجه دولت جو بایدن به حرف‌های چندی قبل «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» شباهت دارد.

سالیوان در این مصاحبه گفته بود: «به میزانی از پیشرفت رسیدیم، اما مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم».

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین سه‌شنبه شب پس از آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره این نشست صحبت کرده و گفته بود: دور پنجم مذاکرات ما با کمیسیون مشترک برجام که متشکل است از ایران و کشور‌های ۱+۴، شروع شد و جلسه اول کمیسیون مشترک را داشتیم. ادامه کار توسط کارگروه‌ها در هر دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و کارگروه سوم که مربوط به نحوه اجرای توافقات خواهد بود، ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این دور از مذاکرات دور آخر خواهد بود، تصریح کرد: تا وقتی منافع کشور تامین نشده، مذاکره ادامه پیدا می‌کند.

به گفته عراقچی، «همه طرف‌ها کماکان جدی هستند و با جدیت در این مذاکرات حضور پیدا کردند، خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود».

معاون وزیر خارجه ایران افزود: موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم گیری باید صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 شورای نگهبان محسن رضایی مجید شهریاری نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برجام آمریکا واشنگتن انتخابات 1400 شورای نگهبان محسن رضایی مجید شهریاری نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رایزنی ها در وین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۳۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم علیه ایران جایگزین تشدید تنش از سوی تل‌آویو!

رسانه‌های صهیونیستی از وجود طرحی درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به عنوان جایگزین تشدید تنش خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، وبگاه خبری آکسیوس امروز سه شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی درباره حمله رژیم صهیونیستی به ایران گزارش کرد: ارزیابی ما این است که ایران به هر حمله بزرگ و اعلام شده اسرائیل به خاک خود پاسخ خواهد داد.

همچنین یک مقام آمریکایی به شبکه خبری الجزیره گفت: ما از اسرائیلی‌ها می‌خواهیم که به پیامد‌های استراتژیک حمله به ایران فکر کنند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد وزیران کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وی خواستند در پاسخ به حمله ایران درنگ کند و منتظر تشکیل ائتلافی در منطقه علیه ایران باشد.

این منبع گفت فشار‌های بین‌المللی زیادی بر رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود تا از پاسخ به ایران جلوگیری شود.

منبع مذکور در ادامه اعلام کرد: ابتکاری برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به عنوان جایگزینی برای پاسخ اسرائیل مطرح شده است.

همچنین تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش کرد موضوع انجام یک حمله بزرگ گزینشی علیه ایران به مرور زمان در حال کم‌رنگ شدن است.

در همین رابطه، روزنامه «فایننشال تایمز» هم به نقل از یک مقام صهیونیستی نوشت کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ترس واشنگتن از اغراق در پاسخ به ایران را در نظر می‌گیرد.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای عدم حمله به ایران، به تل‌آویو سفر خواهند کرد.

لازم به ذکر است این رژیم پس از حمله تنبیهی ایران، بارها از تهدیدات متضاد استفاده کرده است.

ایران، شامگاه شنبه، عملیات «وعده صادق» را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرد. ایران این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.

«سرلشکر محمد باقری» رییس ستادکل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هشدار داده «چنانچه رژیم صهیونیستی اقدامی علیه جمهوری اسلامی چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در کشور سوریه و جای دیگری انجام دهد، عملیات بزرگتری انجام خواهد شد».

دیگر خبرها

  • ایران با وجود تحریم‌ها چگونه توانسته تا این حد پیشرفت نظامی کند؟
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • سالیوان: واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • سالیوان : واشنگتن تحریم های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • تحریم علیه ایران جایگزین تشدید تنش از سوی تل‌آویو!
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • ادعای مقام صهیونیست درباره چگونگی پاسخ به ایران